لاریجانی در صحن علنی مجلس:

مجلس از سیاست دولت در کاهش تعهدات برجام حمایت می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منطق جمهوری اسلامی تعهد در قبال تعهد است، گفت: طرف‌های اروپایی در پیشبرد اهداف برجامی انگیزه‌ای از خود نشان ندادند؛ لذا مجلس از دولت در کاهش تعهدات در قبال توافق برجام حمایت می‌کند.
کد خبر: ۳۶۳۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶ - 24September 2019

مجلس از سیاست دولت در کاهش تعهدات برجام حمایت می‌کندبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه دوم مهر) با اشاره به بدعهدی اروپایی‌ها در توافق بین المللی برجام اظهار داشت: مجلس از سیاست‌های دولت در کاهش تعهدات برجام حمایت می‌کند.

وی افزود: اگرچه برخی مسئولان غربی حرف‌های نسنجیده‌ای زدند و بدعهدی را به ما نسبت دادند، اما منطق ایران تعهد در قبال تعهد است.

لاریجانی ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا توافق برجام را به‌هم زد و به تعهدات خود در قبال برجام انجام پایبند نبود؛ اینکه آن‌ها در قبال پیشبرد اهداف برجام تلاشی نمی‌کنند و از ما توقع دارند که متعهد به این توافق باشیم، خنده‌دار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای دوران هشت سال جنگ تحمیلی و تبریک هفته دفاع مقدس به تمام رزمندگان اعم از ارتشی، سپاهی، نیروی انتظامی و بسیجی، اظهار داشت: این افراد با میراثی که از مجاهدات سرافرازانه دفاع‌مقدس دارند، امروز هم با سلحشوری از منافع و امنیت ملی کشور پاسداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه آسایش و آرامش امروز ملت و اقتدار و استقلال کشور مرهون مجاهدت‌های رزمندگان در دفاع مقدس است، گفت: اینکه دشمن جرات نمی‌کند به خاک کشور ما تجاوز کند به دلیل این است که دوران هشت سال دفاع مقدس ما را به خوبی مطالعه کرده و مورد تحقیق و تفحص قرار داده است.

لاریجانی با توجه به پایان‌ناپذیر بودن دشمنی غربی‌ها با نظام و انقلاب اسلامی ایران گفت: بدعهدی و بی‌انگیزگی غربی‌ها در توافق برجام نیز نوعی ابراز دشمنی با ماست؛ لذا مجلس شورای اسلامی از تدبیر دولت در برداشتن گام سوم در موضوع پرونده هسته‌ای حمایت می‌کند. گرچه برخی از دولت‌ها، حرف‌های نسنجیده‌ای زدند، اما منطق ایران در این امر روشن است؛ چراکه ما در توافق هسته‌ای، تعهداتی در مقابل تعهدات طرف مقابل داشتیم، اما رئیس جمهور آمریکا این تعادل را به هم زد و دیگران هم تلاش درستی در ایجاد تعادل منظور در این توافق صورت ندادند؛ بنابراین سیاست رعایت میزان تعهد در مقابل تعهد طرف مقابل، سیاست عادلانه‌ای است و درشت‌گویی در مقابل سخن عادلانه را هیچ‌کس نمی‌پذیرد.

رئیس مجلس ادامه داد: ناپسندی در کار کسانی است که به جای پذیرش حرف حق و ارائه پیشنهاد و راه‌حل، به سوی فرافکنی و غوغاسالاری در میدان دیگر می‌روند و دعوای طولانی‌مدت در منطقه و ماجرای جنگ یمن را به آوردگاه تبلیغاتی علیه ایران تبدیل می‌کنند.

وی گفت: آمریکا و عربستان که جنگ‌های منطقه را در چند دهه اخیر باعث شده‌اند و در اکثر کشور‌های درگیر، ردپای آنان دیده می‌شود و در جنگ ناجوانمردانه با ملت مظلوم یمن به بن‌بست رسیده‌اند، نمی‌توانند سرریز ناتوانی خود را به صحنه اختلافات و درگیری هسته‌ای با ایران سوق دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر، اگر تصور می‌کنند که با ازدیاد نیرو در خلیج‌فارس به بهانه امنیت می‌توانند بر اراده پایدار ملت ایران تأثیر بگذارند، اشتباه می‌کنند چرا که این نیرو‌ها خود عامل ناامنی و اصطکاک امنیتی می‌شوند که مقصر آن، خودشان خواهند بود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: این تئوری پیمان امنیت خلیج‌فارس، به سرنوشت معامله کثیف قرن دچار می‌شود و نیرو‌های مسلح و سلحشور جمهوری اسلامی ایران، وظیفه مهمی بر عهده دارند و به موقع از منافع و امنیت ملی کشور دفاع خواهند کرد. بنده از کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌خواهم که در اجرای درست گام سوم، از طریق سازمان انرژی اتمی پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

لاریجانی بیان کرد: خیلی روشن است که در این شرایط حساس که ملت ایران با استقامت جلوی زیاده‌خواهی آمریکا و نوکرانش در منطقه ایستاده است، انتظار داشته باشیم که صاحبان تریبون‌ها و رسانه‌ها فهم درستی از شرایط سخت اقتصادی کشور داشته باشند و این توقع حداقلی است که به وحدت ملی کشور لطمه وارد نکنند.

انتهای پیام/ ۱۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار