علی‌اصغر جعفری:

کاریکاتوریست‌ها پیشگامان حرکت‌های عدالت‌خواهانه‌اند/ «ترامپیسم» فرصتی برای نشان دادن چهره واقعی آمریکا است

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس، کاریکاتوریست‌ها را پیشگامان حرکت‌های عدالت‌خواهانه دانست و گفت: مسابقه «ترامپیسم» فرصتی برای نشان دادن چهره واقعی آمریکا است.
کد خبر: ۳۶۳۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹ - 24September 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع ‌پرس، نشست خبری دومین مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور «ترامپیسم» صبح امروز با حضور «علی‌اصغر جعفری» رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس و «سید مسعود شجاعی طباطبایی» دبیر این مسابقه برگزار شد.

«علی‌اصغر جعفری» رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و حماسه بی‌نظیر ملت ایران در حفظ کیان اسلامی و پیروزی در برابر جبهه استکبار اظهار داشت: امروز ما از ثمرات آن روزهای حماسه و فداکاری بهره‌مندیم و اقتدار امروز کشور را از شهیدا و ایثارگرانی که در آن روزهای سخت ایستادند، داریم.

وی در توضیح دومین مسابقه کارتون و کاریکاتور ترامپیست گفت: دوره اول این مسابقه در سال ۹۶ با حضور یک هزار و ۶۱۴ اثر از ۷۵ کشور جهان را برگزار کردیم که در نوع خود بی‌سابقه‌ بود. سطح این مسابقه خیلی بالا بود و ما چنین تجربه‌ای با این تعداد شرکت کننده را نداشتیم.

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی خاطرنشان کرد: ما با پدیده شگفت‌انگیزی در حوزه سیاست جهانی به اسم ترامپ روبرو هستیم که عملاً پیامدهایی را به دنبال داشته است و این اتفاقات فرصت هنری را برای هنرمندان به وجود آورده است؛ حضور ترامپ در راس سیاست آمریکا رفتارهای نامعقولانه و ضد بشری را به همراه داشته است. غیر اعتماد بودن از ویژگی‌های فردی ترامپ است که به مدیریت آمریکا تسری پیدا کرده است. با روی کار آمدن ترامپ شاهد توسعه نسل کشی، فروش بیشتر تسلیحات نظامی و آزادی عمل بیشتر رژیم صهیونسیتی هستیم. این‌ها همه پیامدهای روی کار آمدن ترامپ در ساختار سیاسی آمریکاست.

جعفری آشکار شدن چهره واقعی آمریکا را برکت حضور ترامپ دانست و گفت: باج خواهی آمریکا در گذشته شفاف نبود اما با وجود ترامپ شاهدیم که ملاحظات سیاسی آمریکا جایش را به باج‌گیری آشکار داده است. آن‌ها به راحتی مطالبه پول می‌کنند و سایر کشورها را تحقیر می‌کنند و نظرات ضد بشری خودشان را مطرح می‌کنند که به ناامنی جهان کمک کرده است.

وی تاکید کرد: ترامپ امنیت و آرامش جهانی را برهم زده که مقوله بی سابقه‌ای بوده است. روی کار آمدن ترامپ برای ما فرصتی شد چراکه جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام می‌کرد آمریکا قابل اعتماد نیست اما دلایل کافی برای اثبات آن را نداشتیم ولی با وجود ترامپ این ادعا ثابت شد و با این مسابقه با بهره‌گیری از هنرمندان و آزادگان فکری دنیا می‌خواهیم این موضوع را تبیین کنیم و مظلومیت کشورهای اسلامی و ایران را نشان دهیم.

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس گفت: در دوره گذشته این مسابقه هنرمندانی از کشورهای مختلف به بهترین شکل و بیان، رفتار سیاست‌مداران آمریکایی‌ها را تبیین کردند و بازتاب زیادی داشت. علت انتخاب قالب کاریکاتور برای این مسابقه نیز ظرفیت بسیار عظیمی است که این هنر دارد چراکه کاریکاتوریست‌ها همواره در فعالیت‌های عدالتخواهانه پیشگام و پیشاز بوده‌اند. بنابراین ما از هنری استفاده می‌کنیم که زبان روشن‌تر، همه‌فهم‌تر و اثربخش‌تری دارد. امیدواریم در دوره دوم این مسابقه شاهد حضور پررنگ، موثر و فراگیر هنرمندان از همه ملیت‌ها و قاره‌های جهان باشیم تا فریاد صلح خواهی ایران را بیان کنیم.

جعفری تاکید کرد: این مسابقه با طراحی و مسوولیت سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس شکل گرفته و امسال نیز این مسوولیت برعهده این سازمان است اما حوزه هنری و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز همانند دوره گذشته همکار ما خواهند بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر واکنش مسوولین به این مسابقه گفت: مسوولین در نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری حضور کم‌رنگی دارند مگر اینکه سخنران مراسم باشند اما مسوولین زیادی از نمایشگاه مسابقه ترامپیست سال گذشته دیدن به عمل کردند. در این دوره شخصیت ترامپ برای همه روشن شده و همگی با ویژگی‌های این شخصیت آشنا شده‌اند لذا در داخل و خارج ایران طرفداری ندارد و پیش‌بینی می‌کنیم این دوره استقبال مسوولین نیز بیشتر باشد.

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس در خصوص نمایش آثار این نمایشگاه گفت: بخش عمده‌ای از تلاش ما برای دیده شدن این آثار در فضای مجازی بوده درحالی که آثار ما در کشورهایی مانند هلند و بلژیک و چند کشور اسلامی نمایش داده شده است.

جعفری جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب اسلامی را ایده برگزاری این مسابقه دانست و افزود: حضرت آقا در یک سخنرانی از ترامپ بخاطر نشان دادن چهره واقعی آمریکا تشکر کردند لذا همین سخن رهبر معظم انقلاب اسلامی انگیزه اولیه برای برگزاری این نمایشگاه شد چراکه فرصتی با حضور ترامپ برای ما فراهم شده بود تا بتوانیم  چهره آمریکا را به مردم جهان نشان دهیم؛ در این نمایشگاه هدفمان شخص ترامپ نیست، بلکه آشکارسازی سیاست‌های آمریکا و نشان دادن دست پولادین زیر دست‌کش مخملین است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها