داستان طراحی عملیات کربلای پنج در مستند «نبردهای ماندگار»

چهارمین قسمت مجموعه مستند «نبردهای ماندگار» با موضوع طراحی و اجرای عملیات کربلای پنج، از شبکه افق پخش می‌شود.
کد خبر: ۳۶۳۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹ - 25September 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مجموعه مستند «نبردهای ماندگار» روایتی است از عملیات‌های مهم دوران دفاع مقدس و ناگفته‌هایی از این عملیات‌ها از زبان سرداران جنگ؛ در هر قسمت با حضور فرماندهانی که در آن عملیات‌ها حضور داشته‌اند، روایتی جدید از مهمترین اتفاقات هشت سال جنگ تحمیلی را شاهد خواهیم بود.

چهارمین قسمت این مستند درباره وقایع سال‌های انتهایی جنگ در سال 1365 و بعد از تصرف بندر فاو است؛ فاو پاشنه آشیل صدام بود و بعد از آنکه این بندر را از دست داد، متوجه شد ایران هنوز توانمندی‌هایی دارد که می‌تواند معادلات جنگ را بر هم بزند.

در آن اوضاع و احوال همه تلاش ارتش بعث این بود که به هر قیمت ممکن، فاو را پس بگیرد ولی آمریکا می‌خواست با واسطه گری «مک فارلین»، روابط خود را با ایران بهبود بخشد ولی بعد از اینکه مقامات ایالات متحده از این مسئله سرخورده شدند، تصمیم گرفتند همکاری اطلاعاتی شان با عراق را تقویت کنند.

اینجا بود که فرماندهان نظامی ایران تصمیم به طراحی و اجرای عملیات کربلای پنج گرفتند. چهارمین قسمت «نبردهای ماندگار» به کارگردانی «مهدی شامحمدی»، چهارشنبه سوم مهر، ساعت 19:00 و تکرار آن ساعت 3:00 بامداد روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار