اعتبارآفرینی سینمای تجربه‌گرا برای ایران/ آغاز کارگاه‌های جشنواره فیلم «خورشید»

دبیر هفتمین جشنواره فیلم مستقل «خورشید» با تأکید بر جایگاه سینمای مستقل تجربی‌گرا گفت: هر گاه وارد سینمای تجربی شده‌ایم، آبرویی برای سینمای ایران کسب شده است.
کد خبر: ۳۶۴۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴ - 30September 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری هفتمین جشنواره «فیلم مستقل خورشید» با حضور «مهدی یارمحمدی» دبیر اجرایی جشنواره، «مجید روستا» عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری، «پرواز همای» مشاور جشنواره و تعدادی از داوران و اعضای برگزار کننده، در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

مهدی یارمحمدی موسس و دبیر جشنواره در ابتدای این نشست گفت: هفتمین دوره جشنواره ویژه سینمای مستقل تجربی‌گراست. تلاش ما بر این است که تصویری از سینمای مستقل ایران به جهان ارائه دهد. به همین دلیل، بسیاری از کارهای فاخر سینمای کوتاه را نمی‌پذیرد، چون شاید حرف جدیدی برای گفتن نداشته باشند.

وی افزود: هر گاه وارد سینمای تجربی شده‌ایم، آبرویی برای سینمای ایران کسب شده است. امسال بخش بازآفرینی را تعریف کرده‌ایم، چون اساسا سینمای تجربه‌گرا، سینمایی است که بازآفرینی می‌کند و می‌خواهیم از طریق آن به احترام به طبیعت و انسان برسیم.

دبیر هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید گفت: با سینمای آلمان تعامل داشتیم و خانم یوتا ویله مهمان ما هستند و حضور ایشان بستری برای ایجاد تفاهم با مدارس سینمایی آلمان است.

سپس برنامه کارگاه‌های تخصصی این دوره از جشنواره در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران بدین شرح اعلام شد: دوشنبه ۸ مهر، نقش و جایگاه موسیقی در فیلم، پرواز همای و مسعود سخاوت دوست، ساعت ۱۱:۱۵ تا ۱۳:۱۵. سه‌شنبه ۹ مهر، بازآفرینی شهری ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰، خلاقیت و تجربه گرایی در سینمای مستقل، محمدرضا اصلانی، ساعت ۱۱:۴۵ تا ۱۳:۱۵. چهارشنبه ۱۰ مهر، پیچینگ فیلم ایرانی برای ارائه به اروپا، یوتاویله، ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰. ویدئو پرفورمنس آرت، علی اتحاد، ۱۱:۴۵ تا ۱۳:۱۵. پنجشنبه ۱۱ مهر، پخش فیلم کوتاه، مارک هاز، ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰. گفتگو پیرامون توسعه سینمای مستقل تجربه‌گرا، آنوج مالهوترا، ساعت ۱۱:۴۵ تا ۱۳:۱۵.

وی ادامه داد: امسال جایزه ویژه NETPAC (نتپک: سازمان توسعه سینمای آسیا، اقیانوسیه) را داریم. این جایزه برای به رسمیت شناختن کیفیت بهترین فیلم انتخاب شده از آثار کارگردانان جدید آسیا، اقیانوسیه، بصورت سالیانه در جشنواره فیلم مستقل خورشید اهدا خواهد شد.

دبیر هفتمین جشنواره فیلم خورشید، داوران جشنواره را در بخش فیلم بدین شرح معرفی کرد: تامفیت از آمریکا، یوتا ویله از آلمان، مرک هاز از فرانسه، آنوج مالهوترا از هند، رامتین شهبازی، کاوه سجادی حسینی.

موسس جشنواره فیلم مستقل خورشید در پایان گفت: در برگزاری جشنواره، مشکلات اقتصادی بسیاری داریم. تلاش کردیم اقتصاد را به جشنواره نزدیک کنیم اما گویا زور اقتصاد از ما بیشتر است. در حالی که برای داشتن دنیایی بهتر و سینمایی پربارتر، نیاز به جشنواره‌هایی همچون خورشید است.

پرواز همای، مشاور جشنواره خورشید هم که وظیفه انتخاب جایزه شیخ ابوالحسن خرقانی (درباره انسان دوستی و احترام به انسان) را بر عهده دارد، در این نشست خبری گفت: به خاطر علاقه‌ای که از کودکی به نمایش و سینما داشتم، در این جشنواره حضور یافتم.

رضا نگهبان مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در ادامه نشست: در نوسازی بافت‌های فرسوده با محدودیت‌هایی مواجه هستیم. به همین دلیل دست همکاری به هنرمندان دراز کردیم تا در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی محله به ما کمک کنند.

مجید روستا عضو شورای سیاستگذاری جشنواره عضو هیأت مدیره شرکت بازآفرینی شهری هم در ادامه نشست گفت: حدود ۲۰ میلیون از جمعیت کشور در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری زندگی می‌کنند و این موضوع علاوه بر نگاه عمرانی، به بازآفرینی فرهنگ‌مبنا هم نیاز دارند.

توجه ویژه جشنواره به بخش ویدئو آرت

علی اتحاد، داور بخش ویدئوآرت جشنواره هفتم هم در این نشست گفت: با وجود اینکه سال‌ها از عمر این رسانه می‌گذرد اما زمانی طولانی نیست که در ایران با این هنر مواجه هستیم. همانطور که فیلم کوتاه در آغاز زیر مجموعه فیلم‌های بلند ارزیابی می‌شد، ویدئو آرت هم به صورت هنری مستقل مورد توجه نبود. پیش از این هم محل عرضه ویدئوآرت گالری‌های هنری بودند و اینکه در یک جشنواره کنار فیلم‌های کوتاه بتواند به نمایش دربیاید یک حرکت رو به جلو برای افزایش تعداد مخاطبان است و تفکیک این دو مدیوم بیش‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد.

شیوا مقانلو، دیگر عضو هیات داوران بخش ویدئوآرت هم در این باره گفت: حوزه ویدئوآرت سهل ممتنع است و ممکن است با سادگی‌هایی مواجه شویم که همان سخت‌ترین بخش کار باشد، جشنواره خورشید نشان می‌دهد که کار درست ویدئو آرت چه می‌تواند باشد.

کاوه سجادی حسینی، یکی از داوران بخش فیلم مستقل تجربی هم در این نشست بیان کرد: در این دوره فیلم‌های خوبی دیدیم، فیلم‌هایی که نیاز سینمای کوتاه و تجربی هستند، سینمای کوتاه زیربنای سینمای بلند است و همان فریاد فرهنگ ماست که در هر صورت باید شنیده شود.

رهبر قنبری، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره هم در سخنانی گفت: ما فیلمسازان بسیار خوبی داریم که قدرت شکل دادن به جامعه خود را دارند و بسیار سریع تر از سیاستگذاران و مدیران دولتی وقایع را می‌بینند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار