روحانی:

قرار دادن مسأله هسته‌ای در روال قانونی و بین‌المللی خودش بسیار مهم است

رئیس جمهور گفت: بسیار مهم است که بتوانیم مسأله هسته‌ای را در روال قانونی و بین‌المللی خودش قرار دهیم.
کد خبر: ۳۶۴۵۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۲ - 30September 2019

قراردادن مسأله هسته‌ای در روال قانونی و بین‌المللی خودش بسیار مهم استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهور پیش از سفر به ارمنستان در فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: این سفر بنا به دعوت نخست وزیر ارمنستان برای شرکت در اجلاس سران کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

وی ادامه داد: همان‌طور که مردم مستحضر هستند، ما از آبان امسال اولین الحاق را به این اتحادیه پیدا می‌کنیم و در واقع روابط تجاری منطقه آزادمان با منطقه برقرار می‌شود.

روحانی گفت: اجلاس برای ما اهمیت داد در واقع این سفر عمدتاً اقتصادی است؛ البته سفر قبلی که به نیویورک بود عمدتاً سیاسی بود. آنجا راجع به آن طرحی که برای امنیت هرمز ارائه کردیم و هم در زمینه مسائل جهانی بحث داشتیم.

وی پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا را فرصت بسیار خوبی برای تجار و بازرگانان و بخش اقتصاد دولتی برای توسعه رابطه تجاری با این پنج کشور دانست و گفت: البته اتصال به این پنج کشور مسیر را برای اتصال به اقتصاد مناطق دیگر هموار می‌کند؛ چون این‌ها خودشان به اقتصاد مناطق دیگر متصل هستند.

روحانی اظهار داشت: فکر می‌کنم این اولین بار در جمهوری اسلامی ایران است که وارد یک اتحادیه اقتصادی منطقه‌ای می‌شویم؛ البته سازمان اکو را قبل از انقلاب داشتیم و بعد از انقلاب به شکل دیگری تغییر کرد، اما این اتحادیه اولین اتحادیه‌ای است که وارد آن می‌شویم و از لحاظ اقتصادی مخصوصاً در این شرایط بسیار مهم است.

رئیس جمهور ادامه داد: در شرایطی که آمریکایی‌ها ظالمانه دنبال فشار و تحریم بر مردم ایران و تجارت جهانی ایران هستند، این قدم بسیار مهمی است؛ این کشور‌ها 180 میلیون جمعیت دارند و خود ما هم 83 میلیون جمعیت هستیم و بنابراین، این ارتباط می‌تواند ارتباط مهمی باشد.

روحانی خاطرنشان کرد: خداوند یک نعمت بزرگی به ما و هم برای همسایگان ما داده و آن موقعیت جغرافیایی ایران است؛ این موقعیت شرایط را برای ترانزیت از خلیج فارس تا دریای سیاه و مدیترانه آماده کرده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در جنوب و شمال کشور دارای بنادر خوبی هستیم، تصریح کرد: شرایط اقتصادی و منطقه‌ای و ترانزیتی ما بسیار اهمیت دارد و امیدوارم قدم اقتصادی مهمی که برداشته می‌شود، آثار پربرکتی برای زندگی مردم و کارآفرینان و بخشی‌های دولتی و غیردولتی داشته باشد.

وی بیان داشت: مسئله بسیار مهمی است که بتوانیم مسئله هسته‌ای را در روال قانونی و بین المللی خودش قرار دهیم و دیگران را به توبه تشویق کنیم زمینه آن آماده بود، اما این اجلاس، اجلاس اقتصادی و تجاری است می‌خواهم این نکته را تأکید کنم که پیشرفت اقتصاد و قدرت اقتصادی یک کشور زمانی است که بتواند با اقتصاد جهانی رقابت کند؛ اگر ما قدرت رقابت نداشته باشیم، بقیه دیگر حرف است. ما باید توان قدرت اقتصادی داشته باشیم و قابل رقابت باشد که تمرین آن در منطقه است.

رئیس جمهور تصریح کرد: تمرین این مساله در منطقه است که تمرینی بسیار مهم است برای رقابت بسیار بالاتر و مهمتر در سطح اقتصاد جهانی. این اتحادیه پنج کشور عضو آن هستند یعنی قرقیزستان، قزاقستان، روسیه، بلاروس و ارمنستان و چند کشور هستند که در مسیر الحاق هستند ایران، سنگاپور، ویتنام و مولداوی در مسیر الحاق هستند از ینجم آبان امسال این توافق عملیاتی می‌شود و 502 قلم کالا با شرایط خاص ترجیحی می‌توانند استفاده کنند؛ یعنی با تعرفه صفر، 502 قلم کالا می‌تواند به این کشور صادر می‌شود.

رئیس جمهور درباره برنامه‌های سفر خود، اظهار داشت: گفت‌وگوی دوجانبه‌ای را با رئیس جمهور ارمنستان خواهیم داشت که امشب انجام می‌شود، فردا نیز با نخست وزیر این کشور گفت‌وگو داریم؛ همچنین با سران کشور‌های قزاقستان، روسیه و سنگاپور نیز گفت‌وگو خواهی داشت البته کشور‌های دیگر که عضو رسمی این اتحادیه هستند و نیز با سه کشوری دیگری که در پی حضور در این اتحادیه هستند گفت‌وگو و مذاکره خواهیم کرد.

رئیس جمهور به سفر قبلی خود به نیویورک اشاره کرد و گفت: سفر به نیویورک، عمدتاً سیاسی بود و در آن طرحی برای امنیت منطقه هرمز ارائه کردیم. در آن سفر در زمینه مسایل جهانی نیز گفت‌وگو داشتیم. وزرا در سطح گروه 1+4 مباحث و جلسه‌ای داشتند و آمادگی‌هایی هم برای نشست 1+5 بوجود آمده بود که چارچوب‌های آن جلسه مورد توافق همه طرف‌ها قرار گرفته بود.

وی در پایان اظهار داشت: چارچوب آن نشست مورد توافق هفت کشور بود و به اعتقاد من یک گام و قدم مهمی برداشته شد که البته در جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت بیشتر توضیح خواهم داد و این گام می‌تواند به شکل‌های دیگر ادامه پیدا کند و بسیار مهم است که بتوانیم مسأله هسته‌ای را در روال قانونی و بین‌المللی خودش قرار دهیم و دیگران را به توبه تشویق کنیم و این زمینه‌اش آماده بود و می‌توان این را در شرایط بهتر آماده کرد.

بنا بر این گزارش، روحانی پس از پایان سخنان خود، به منظور حضور و سخنرانی در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا راهی ارمنستان شد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار