بخش پایانی/ رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

دفاع مقدس حرکتی نو در رفتارهای کلاسیکی جنگ‌های دنیا ایجاد کرد

سردار «غلامرضا علاماتی» گفت: دشمنان از این‌که بسیج ما می‌تواند مقابل داعش در عراق و سوریه ایستادگی کند، می‌ترسند؛ به همین دلیل است که دفاع مقدس با این روش، حرکتی نو در جریان معادلات و رفتارهای کلاسیکی جنگ‌های دنیا ایجاد کرد و جنگ ما به‌عنوان جنگی مبتنی بر نیروی مردمی شناخته شد.
کد خبر: ۳۶۴۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۸ - 02October 2019

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، صحنه دفاع مقدس به‌عبارتی، تمثیل کوچکی از صحنه عاشوراست؛ صحنه‌ای که انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از همه بشارت‌ها، ایثارها، گذشت‌ها و فداکاری‌های آن الگو گرفته است.

در دوران هشت سال دفاع مقدس، چند میلیون رزمنده، حدود ۲۳۰ هزار شهید به تأسی از شهدای کربلا و بیش از ۵۰۰ هزار جانباز به تأسی از جانبازان کربلا، در مسیر حادثه عاشورا حرکت کردند تا «ایستادگی در مقابل ظلم و ستم» که مرام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بود را به منصه ظهور رسانده و در مقابل دنیای استکبار که به فرموده حضرت امام خمینی (ره) «دست آمریکا از آستین صدام درآمده است» ایستادگی کرده و پیروز شوند.

با پیروزی انقلاب اسلامی و برهم خوردن معادلات قدرت‌های جهانی که به خروج ایران از محدوده سلطه «غرب» منجر شد، دسیسه‌های قدرت‌های جهانی علیه ایران افزایش یافت و از ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ تا زمان شروع جنگ تحمیلی یعنی ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹، در یک دوره تقریبا ۲۰ ماهه، با همکاری عناصر داخلی خود، هر آن‌چه توانستند علیه انقلاب اسلامی توطئه کردند تا نظام نوپای جمهوری اسلامی را ساقط کنند؛ اما علی‌رغم این موضوع، ملت ایران توانستند انقلاب خود را مستحکم کنند؛ لذا پس از شکست‌های پیاپی، جنگ را بر ما تحمیل کردند.

دفاع مقدس حرکتی نو در رفتارهای کلاسیکی جنگ‌های دنیا ایجاد کرد

امروز ۳۹ سال از آغاز تجاوز همه‌جانبه رژیم بعثی عراق به ایران اسلامی می‌گذرد و خطر فراموشی و تحریف، رشادت‌ها و حماسه‌های مردم این مرز و بوم در دوران دفاع مقدس را روزبه‌روز بیش از پیش مورد تهدید قرار می‌دهد؛ به‌خصوص این‌که تفکر نسل‌های جدید تحت تأثیر تکنولوژی‌های رسانه‌ای روز اعم از تصویری و فضای مجازی که ساختار آن در اختیار کشور‌های غربی قرار دارد، هستند.

در همین راستا و به مناسبت هفته دفاع مقدس خبرنگار دفاع‌پرس، در گفت‌وگو با سردار سرتیپ «غلامرضا علاماتی» رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس، به بررسی دلایل تحمیل جنگی نابرابر هشت ساله که با پشتیبانی کشور‌های غربی توسط رژیم بعثی عراق علیه ملت ایران صورت گرفت، پرداخته است تا گوشه‌ای از واقعیات جنگ برای نسل‌های جدید تشریح شود.

سردار «علاماتی» دارای مدرک دکترای مدیریت راهبردی است که سابقه فرماندهی یگان‌های مختلف در دوران دفاع مقدس را دارد و تاکنون ۱۵ عنوان کتاب با موضوعات مختلف از جمله «جنگ ایران و عراق»، «بن‌بست در استراتژی توقف در تهاجم»، «الگو‌های ساماندهی اسناد دفاع مقدس»، «طرح‌ریزی عملیاتی دفاع در جنگ ناهمتراز» و... را تألیف و به چاپ رسانده است.

وی معتقد است؛ هدایت امام خمینی (ره) بود که راه را برای مردم مشخص کرد و نشان داد که ما در جبهه حق قرار داریم و مقابل ما جبهه باطل قرار دارد؛ لذا این‌ها قدرت پایان‌ناپذیر ملت ایران اسلامی است و باعث شده تا ما امروز تفکر خود را به جهان صادر کنیم. دشمنان از این‌که بسیج ما می‌تواند مقبل داعش در عراق و سوریه بتواند ایستادگی کند، می‌ترسند؛ به همین دلیل است که دفاع مقدس با این روش، حرکتی نو در جریان معادلات و رفتار‌های کلاسیکی جنگ‌های دنیا ایجاد کرد و جنگ ما به‌عنوان جنگی مبتنی بر نیروی مردمی شناخته شد؛ جنگی که در آن انسان‌ها، عقاید و ایده‌ها نقش‌آفرینی کردند؛ جنگی که نشأت‌گرفته از قیام حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) بود.

در قسمت اول گفت‌وگو با رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس، خواندید که ریشه وقوع جنگ تحمیلی در انقلاب اسلامی است؛ چراکه انقلاب اسلامی تمام معادلات جهانی و منطقه‌ای را بر هم زد و یک شکل نوینی در جهان ایجاد کرد که باعث شد تا اجزای قدرت در جهان که آن موقع به شرق و غرب تقسیم‌بندی می‌شد، برهم بخورد.

بیشتر بخوانید:
دشمنی با انقلاب اسلامی، ریشه وقوع جنگ تحمیلی/ تهاجم عراق علیه ایران یک جنگ استعماری بود

برای تحمیل جنگ، شرق و غرب با همدیگر متحد شده و «صدام» را به‌عنوان حکومتی که استعداد جنگ با ایران را دارد تجهیز کرده و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را هم با وی همراه کردند که جنگ را علیه ما آغاز کند و بتوانند نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کنند؛ رژیم بعث در این جنگ به تنهایی مقابل ما قرار نداشت، بلکه ۳۶ کشور آن را حمایت می‌کردند و «صدام» از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های سازمان‌های بین‌المللی برای تهاجم به ایران برخوردار بود؛ بنابراین تهاجم رژیم بعث علیه ایران یک جنگ استعماری بود.

دفاع مقدس حرکتی نو در رفتارهای کلاسیکی جنگ‌های دنیا ایجاد کرد

همچنین در قسمت دوم این گفت‌وگو خواندید که استراتژی ایران در دوران دفاع مقدس، استراتژی دفاع بود؛ دفاعی برگرفته از مشی اسلام و حمایت از مظلوم، حفظ نوامیس، جان، سرزمین و مال. برای همین استراتژی عراق که استراتژی تهاجمی بود، شکست خورد.

البته استراتژی دفاع، تنها استراتژی ما نبود؛ چراکه باید دست متجاوز را کوتاه می‌کردیم تا مجددا فکر تجاوز به سرش نزند؛ بنابراین شروع کردیم به تهاجم و آزاد کردن مناطق اشغال‌شده و بازپس‌گیری آن‌ها.

بیشتر بخوانید:
دفاع برگرفته از مشی اسلام، استراتژی تهاجمی عراق را شکست داد

در ادامه قسمت پایانی این گفت‌وگو را می‌خوانید:

دفاع‌پرس: رزمندگان اسلام آزادسازی مناطق اشغال‌شده توسط دشمن بعثی را چگونه و از چه زمانی آغاز کردند؟

پس از آغاز جنگ تحمیلی، تثبیت و مقاومت در برابر تهاجم دشمن حدود یک‌سال به‌طول انجامید و بعد از آن، دوران آزادسازی مراحل اشغال‌شده آغاز شد؛ یعنی ما توان خود را جمع کردیم و آن رهبری و مدیریت نالایق (بنی‌صدر) که در رأس جنگ قرار داشت را با عزل سیاسی در مجلس شورای اسلامی کنار گذاشتیم؛ لذا حاکمیت جریان انقلابی بر سر کار آمد و مردم خود وارد عرصه جنگ شدند و کمک کردند تا این‌که ما در یک دوره ۹ ماهه یعنی از پنجم مهر سال ۱۳۶۰ تا سوم خرداد سال ۱۳۶۱، با انجام عملیات‌های «ثامن‌الائمه»، «طریق‌القدس»، «فتح‌المبین» و «بیت‌المقدس»، نزدیک به ۱۰ هزار کیلومتر مربع از آن ۱۵ هزار کیلومتر مربعی که دشمن اشغال کرده بود را آزاد کردیم.

این آزادسازی‌ها به همت و اراده جریان انقلاب اسلامی انجام شد و دشمن از این‌جا به بعد، در نزدیکی مرز‌ها باقی‌ماند و ضربه ما به دشمن به‌گونه‌ای بود که نزدیک به ۴۰ هزار نفر اسیر و بالغ‌بر این عدد نیز کشته و زخمی از آن گرفتیم و باعث شدیم تا ارتش عراق آسیب جدی ببیند و این آسیب جدی نیز موجب شد تا علاوه بر ۱۰ هزار کیلومتر مربعی که ما خودمان آزاد کردیم، دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع نیز خود دشمن عقب‌نشینی کند.

دفاع‌پرس: چطور شد که در ابتدای جنگ تحمیلی، با وجود این‌که ۳۶ کشور جهان ارتش عراق را پشتیبانی می‌کردند، ما توانستیم دشمن را با انجام چهار عملیات، بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مربع عقب بزنیم.

اگر در این چهار عملیات، نزدیک به ۱۰ هزار کیلومتر مربع از مناطق اشغال‌شده کشور آزاد شد، این پیروزی‌ها و نظیر آن، حاصل تلاش‌های شبانه‌روزی، رهبری حضرت امام خمینی (ره) و حضور مردم در جنگ است؛ این درحالی بود که «بنی‌صدر» می‌گفت: «جنگ بچه‌بازی نیست» و اعتقادی به حضور نیرو‌های مردمی در جبهه‌ها نداشت؛ اما وقتی مردم وارد عرصه جنگ شدند، هم نیروی انسانی تأمین شد و هم مردم خودشان به پشتیبانی آن پرداختند و تجهیزات، غذا و وسایل مورد نیاز رزمندگان را تأمین کردند.

دفاع مقدس حرکتی نو در رفتارهای کلاسیکی جنگ‌های دنیا ایجاد کرد

همچنین، عامل دیگر موفقیت ما در دوران دفاع مقدس، اعتماد به نفس ملت ایران بود؛ چراکه جوانان خودشان را باور کردند و با اعتماد به نفس، به دفاع از کشور پرداختند و همان‌گونه که می‌بینیم، میانگین سنی فرماندهان دوران دفاع مقدس بین ۲۰ تا ۲۵ سال است و آکادمی‌های بزرگ دنیا امروز به دنبال این هستند که بفهمند جوانان ۲۰ تا ۲۵ ساله ما در جنگ چگونه با فرماندهی خود مقابل ۳۶ کشور جهان ایستادگی کردند! بنابراین می‌توان گفت که رهبری، حضور مردم، ابتکارات و خلاقیت‌ها، اعتماد به نفس و خودباوری، عواملی بود که باعث شد تا سرزمین‌های ما آزاد شود؛ آن هم به همراه ایثار و گذشت؛ چراکه ما هزاران شهید و جانباز در این راه تقدیم کردیم و این درحالی بود که با روح مسیحایی که حضرت امام خمینی (ره) داشت، مردم می‌گفتند «جانم فدای رهبر» و در اصل ندای آن‌ها «جنگ جنگ تا پیروزی» در مقابل کفر بود.

دفاع‌پرس: هدایت‌های امام خمینی (ره) چه نقشی را در دوران دفاع مقدس ایفا کرد؟

هدایت‌های امام خمینی (ره) بود که راه را برای مردم مشخص کرد و نشان داد که ما در جبهه حق هستیم و مقابل ما جبهه باطل قرار دارد؛ لذا این‌ها قدرت پایان‌ناپذیر ملت ایران اسلامی است و باعث شده تا ما امروز تفکر خود را به جهان صادر کنیم. دشمنان از این‌که بسیج ما می‌تواند مقابل داعش در عراق و سوریه ایستادگی کند، می‌ترسند؛ به همین دلیل است که دفاع مقدس با این روش، حرکتی نو در جریان معادلات و رفتار‌های کلاسیکی جنگ‌های دنیا ایجاد کند و جنگ ما به‌عنوان جنگی مبتنی بر نیروی مردمی شناخته شد؛ جنگی که در آن انسان‌ها، عقاید و ایده‌ها نقش‌آفرینی کردند؛ جنگی که نشأت‌گرفته از قیام حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) بود.

دفاع‌پرس: برخی افراد شبهاتی را مطرح می‌کنند که پس از عملیات بیت‌القدس و آزادسازی خرمشهر، چه دلیلی داشت تا جنگ ادامه پیدا کند؟ نظر شما درباره این موضوع چیست؟

دلایل متعددی وجود داشت که بعد از این‌که ما خرمشهر را آزاد کردیم، جنگ را ادامه دهیم؛ شرایط حاکم به گونه‌ای بود که اگر ما مسیر مقابله با دشمن را ادامه نمی‌دادیم، به‌ضرر ملت ایران می‌شد؛ چراکه علی‌رغم آزادسازی خرمشهر، هنوز قسمت‌های دیگری از خاک کشور ما در اشغال دشمن بود و اگر قرار بود قطعنامه‌ای هم امضا و صلحی برقرار شود، آیا با وجود حضور دشمن در خاک ما، امکان‌پذیر بود؟

دفاع مقدس حرکتی نو در رفتارهای کلاسیکی جنگ‌های دنیا ایجاد کرد

از سویی دیگر هنوز تکلیف متجاوز توسط سازمان‌های بین‌المللی روشن نشده بود؛ به‌خاطر این‌که سازمان‌های بین‌المللی هم داشتند به «صدام» امتیاز می‌دادند؛ این درحالی است که وقتی جنگ‌ها آغاز می‌شوند، بلافاصله قطعنامه‌ای توسط سازمان‌های بین‌المللی صادر و تکلیف متجاوز روشن می‌شود؛ اما در جنگ ایران و عراق، ۱۱ سال پس از شروع جنگ یا سه سال پس از پایان آن، این موضوع انجام گرفت.

دفاع‌پرس: پس چرا با این وجود سازمان ملل حاضر شد تا قطعنامه ۵۹۸ را صادر کند؟

دشمنان جنگ را ادامه داده تا این‌که کار را به بمب‌های شیمیایی رساندند و حتی آن را در شهر‌های ما نیز به‌کار بردند و مناطق غیرنظامی را موشک‌باران کردند؛ از طرفی دیگر، جنگ به «جنگ نفت‌کش‌ها» و انهدام هواپیمای مسافربری ایران رسید و توسعه پیدا کرد؛ اما با این حال، در خیلی از موارد دیدند که نمی‌توانند مقابل ما ایستادگی کنند و فهمیدند که فضا به نفع آن‌ها نیست؛ به همین دلیل اراده بین‌المللی بر آن قرار گرفت که جنگ پایان یابد؛ که در این راستا قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد در شورای امنیت این سازمان تصویب شد.

دفاع‌پرس: ایران و عراق چگونه قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتند؟

جمهوری اسلامی ایران در ۲۷ تیر سال ۱۳۶۷، قطعنامه را پذیرفت؛ اما با این حال، چهار روز بعد مجددا عراق به ما حمله کرد و مناطقی که قبلا اشغال کرده بود را دوباره اشغال کرد و پنج مرداد، همراه با منافقین عملیات کردند که در مقابل، عملیات «مرصاد» توانست آن‌ها را متوقف کند و تا این‌که عراقی‌ها در ۱۵ مرداد قطعنامه را پذیرفتند و وضعیت ما با عراق در وضعیت «نه صلح، نه جنگ» قرار گرفت.

دفاع‌پرس: سخن پایانی خود را بگویید.

هشت سال تمام دنیا سعی کرد تا نظام جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کند؛ اما امام خمینی (ره) فرمودند که «انقلاب ما در جنگ تثبیت شد» و دشمنان می‌خواستند که این موضوع اتفاق نیافتد و سرانجام هم به هدف خود نرسیدند؛ لذا نتیجه می‌گیریم که انقلاب اسلامی ایران هشت سال مقابل عراق و تمام کشور‌هایی که پشت آن قرار گرفته بودند، ایستادگی و مقاومت کرد و در نهایت پیروز شد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها