علی اعطا در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

خدمات‌رسانی شهرداری تهران به زائران اربعین حسینی/ دفاع مقدس را جوانان اداره کردند و به سامان رساندند

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه جنگ تحمیلی را جوانان اداره کردند و به سامان رساندند، گفت: در بسیاری از عرصه‌های علمی، فناوری و تکنولوژی به همت جوانان به نقاط برجسته‌ای رسیده‌ایم، در قدرت نظامی نیز جزء کشور‌های برتر جهان به‌شمار می‌آییم و در کسب این مقام‌ها و موفقیت‌ها جوانان نقش اصلی را ایفا کردند.
کد خبر: ۳۶۴۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱ - 05October 2019

گروه اجتماعی دفاع‌پرس- سعید نوروزی‌پور؛ «علی اعطا» سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس، در خصوص موضوعاتی از قبیل بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان، جنگ نرم، اربعین حسینی و حذف واژه شهید از معابر به سوالات خبرنگار دفاع‌پرس پاسخ گفت.

ماحصل گفت‌وگوی دفاع‌پرس با علی اعطا را در ادامه می‎خوانید:

دفاع‌پرس: عملکرد شورای اسلامی شهر در تحقق مفاد بیانیه گام دوم انقلاب چیست و چرا رهبر معظم انقلاب اسلامی در این بیانیه بیشتر، جوانان را مورد خطاب قرار داده‌اند؟

2 ماه پیش نشستی به میزبانی شهرداری مشهد با حضور جوانانی که در دولت، مجلس و حوزه مدیریت شهری فعالیت می‌کنند، برگزار شد و در این نشست محتوای بیانیه گام دوم انقلاب به دقت مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

همان‌طور که اشاره کردید، یکی از نکات مهم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، خطاب قرار دادن جوانان از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی است. امام خامنه‌ای در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از جوانان به‌عنوان با ارزش‌ترین ثروت انقلاب اسلامی و نظام اسلامی یاد کردند.

ارائه خدمات شهرداری تهران به زائران اربعین حسینی/ با مسببین حذف واژه شهید برخورد می‌کنیم

جنگ را جوانان اداره کردند و به سامان رساندند. در بسیاری از عرصه‌های علمی، فناوری و تکنولوژی به همت جوانان به نقاط برجسته‌ای رسیده‌ایم، در قدرت نظامی نیز جزء کشور‌های برتر جهان به‌شمار می‌آییم و در کسب این مقام‌ها و موفقیت‌ها جوانان نقش اصلی را ایفا کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی هم با علم به اینکه جوانان در دهه‌های آینده صاحبان انقلاب اسلامی خواهند بود، بر به‌کارگیری جوانان تأکید کردند. اگر توجه کنید، پرشمارترین کلمه‌ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به کار بردند، مسأله جوانان است.

در جلسه‌ای که در مشهد داشتیم به این جمع‌بندی رسیدیم که هرچند فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای همه اجزای کشور فصل‌الخطاب است، اما برای تحقق کامل فرمایشات ایشان، مفاد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید به قانون و مقرره تبدیل شود.

در شورای اسلامی شهر تهران اخیراً مصوبه‌ای را به تصویب رساندیم که بر اساس آن، شرایط برای حضور جوانان در پست‌های مدیریت شهری فراهم خواهد شد. بر اساس این مصوبه در انتصاب‌های آتی مدیران ارشد، شهرداری‌ها موظف هستند از جوانان و بانوان به میزان مشخص و قابل توجهی استفاده کنند.

غیر از مقرره‌گذاری در شورای اسلامی شهر تهران، تلاش شده است که موضوع به‌کارگیری جوانان به یک مطالبه عمومی تبدیل شود و این موضوع به طور مداوم در شورا مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته کار به شکلی شده که در انتصابات شهرداری، شهرداران به این جوان‌گرایی به عنوان یکی از رویکرد‌های مهم شورای پنجم توجه ویژه‌ای دارند.

دفاع‌پرس: پس از اینکه دشمن نتوانست از طریق جنگ سخت ما را مغلوب کند، وارد عرصه جنگ نرم شد؛ برای مقابله با این جنگ باید چه کار‌هایی صورت گیرد و استفاده از هنر تا چه حد می‌تواند در مقابله با جنگ نرم مؤثر باشد؟

هنر، متعلق به عرصه فرهنگ است؛ همان‌طور که ابزار‌های جنگ نرم هم ابزار‌های فرهنگی و تبلیغاتی است. به هر میزان در عرصه هنر بتوانیم، فضای مناسب‌تری برای هنرمندان اصیل کشورمان فراهم کنیم، تونسته‌ایم پایه‌های فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی را تقویت کنیم و این امر، به معنای مبارزه با مظاهر جنگ نرم است. جنگ نرم، یک جنگ رو در رو نیست، بلکه ماهیت آن تلاش برای تغییر فرهنگ و سبک زندگی کشور هدف است و طبیعی است که هنرمندان می‌توانند گروه‌های مرجعی باشند که در این زمینه ایفای نقش می‌کنند. به نظرم نسل جدید هم نسبت به عناصر فرهنگی و هویتی ایرانی و اسلامی علاقه‌مندتر شده‌اند.

دفاع‌پرس: یکی از موضوعاتی که باید همواره به آن توجه کرد، موضوع آسیب‌های اجتماعی و حاشیه‌نشینی است؛ شورای اسلامی شهر تهران برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و حاشیه‌نشینی چه برنامه‌هایی دارد؟

حاشیه‌ نشینی پدیده‌ای است که عمدتاً حول شهر‌های بزرگ و کلان‌شهر‌ها شکل می‌گیرد؛ شهر‌هایی که از نظر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی یا تفریحی با مزایا و امکانات بسیاری همراه باشد و این مهم باعث می‌شود که بر اساس قاعده مرکز و پیرامون مردم از مکان‌های کوچک‌تر به سمت مکان‌های بزرگ‌تر حرکت کنند که البته بیشتر به‌دلایل مختلف مانند اینکه نمی‌تواند جذب آن مکان مقصد شوند، در حقیقت وارد حاشیه  می‌شوند.

ارائه خدمات شهرداری تهران به زائران اربعین حسینی/ با مسببین حذف واژه شهید برخورد می‌کنیم

وجود نابرابری، ساختار نامناسب شغلی، نبودِ تسهیلات خدماتی و بهداشتی و مسکن نامناسب، پایین بودن سرمایه فرهنگی، ضعف امنیت و... از معضلات نواحی حاشیه‌نشین به شمار می‌رود که این مناطق را به بستری برای پیدایش و اشاعه آسیب‌های اجتماعی تبدیل کرده است. تهران هم از این قاعده مستثنی نیست.

یکی از را‌ه‌های اصلی برطرف کردن حاشیه‌نشینی، دور شدن تدریجی از تمرکزگرایی در تهران و کلان‌شهر‌هاست. به تدریج باید فعالیت‌های صنعتی و... به شهر‌های کوچک و اقماری منتقل شوند تا عملاً زمینه برای ایجاد عدالت اجتماعی و اقتصادی فراهم شود. برای تمرکززدایی از شهر‌ها قوانین و مقررات خوبی وضع شده و دولت و دستگاه‌های اجرایی مربوطه باید با استفاده از ظرفیت قانونی موجود، به ساماندهی این پدیده بپردازند.

در شورای اسلامی شهر تهران آمادگی داریم در حدود اختیارات و وظایفی که طبق قانون بر عهده ما گذاشته شده است، مقررات مورد نیاز را وضع کنیم. در شهرداری هم حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری و سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران در این زمینه اقدامات خوبی شروع کردند.

دفاع‌پرس: در چند وقت گذشته موضوع «حذف واژه شهید از تابلوی برخی خیابان‌ها» در سراسر کشور و به خصوص در تهران حاشیه‌هایی را به‌وجود آورد. پس از این موضوع، رئیس شورای اسلامی شهر تهران طی حکمی شما را به عنوان رئیس کمیته ویژه بررسی موضوع حذف واژه شهید منصوب کردند؛ قرار است چه اقداماتی در این کمیته صورت گیرد؟

با ابلاغ رئیس شورای اسلامی شهر تهران کمیته ویژه بررسی موضوع تابلو‌های مزین به نام شهدا که وظیفه حقیقت‌یابی و بررسی ابعاد مختلف موضوع حذف واژه مقدس شهید از برخی پلاک‌های خیابان‌های تهران را بر عهده دارد، در تلاش است که ظرف مدت کمتر از یک ماه بررسی‌های خود را انجام و نتایج آن را به اعضای شورا ارائه دهد.

طبق حکمی که رئیس شورا دادند، مقرر شد که اعضای این کمیته را من پیشنهاد دهم و پس از تصویب کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر تهران، کار خود را آغاز خواهد کرد. بر این اساس، علاوه بر بنده، محمد سالاری، حجت نظری، حسن خلیل آبادی و زهرا صدر اعظم نوری اعضای کمیته را تشکیل می‌دهند.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تمامی بخش‌های اجرایی و نظارتی شهرداری تهران باید گزارش‌های خود را به این کمیته ارائه دهند؛ همچنین از پیمانکاری که در این زمینه فعالیت می‌کند، گزارش‌های لازم دریافت و عملکرد این پیمانکار مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر لازم باشد بررسی‌ها در این خصوص خارج از سیستم شهرداری انجام شود، این کار حتماً صورت خواهد گرفت؛ در حقیقت باید گفت که این کمیته وظیفه حقیقت‌یابی و بررسی تمامی ابعاد موضوع را بر عهده دارد و در این زمینه هرگونه قصوری در هر سطحی ببینیم، برخورد بسیار جدی خواهیم کرد.

دفاع‌پرس: فعالیت‌هایی همچون پیاده‌روی اربعین امروز به یک فرهنگ تبدیل شده است و رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید بر گسترش آن داشته‌اند؛ شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد؟

در ستاد مرکزی اربعین حسینی که مسئولیت آن با وزارت کشور است، مسئولیت خدمات شهری به شهرداری تهران واگذار شده است؛ در شهرداری تهران هم معاون خدمات شهری، مسئول این کار است. در این‌خصوص جلساتی تشکیل شده است و چهار منطقه شهرداری هر کدام مسئولیت یکی از مبادی خروجی کشور به سمت کشور عراق را برعهده دارند. چند سازمان زیرمجموعه معاونت خدمات شهری در این موضوع فعالیت می‌کنند.

امسال همانند سال‌های گذشته برای خدمات‌رسانی به زائران در مرزها، منطقه پنج مسئول مرز مهران، منطقه شش مسئول مرز شلمچه، منطقه چهار مسئول مرز چذابه و منطقه ۱۴ مسئول مرز خسروی برای خدمات رسانی به زائرین است.

ارائه خدمات شهرداری تهران به زائران اربعین حسینی/ با مسببین حذف واژه شهید برخورد می‌کنیم

در خارج از مرز ایران هم شهرداری تهران با استقرار در شهر‌های نجف، کربلا، کوفه و مسیر نجف به کربلا و با مدیریت و تحت نظارت مسئولان این شهر‌ها، به خدمات‌رسانی به زائران آقا اباعبدالله الحسین (ع) می‌پردازد.

وظیفه اصلی کمیته خدمات شهری در ستاد اربعین شامل نظافت و پاکسازی، راه‌اندازی و تأمین سرویس‌های بهداشتی، برپایی چادر‌های اسکان برای نیرو‌های شهرداری تهران در شهر‌های نجف و کربلا، استقرار اکیپ‌های سازمان آتش‌نشانی در مرز‌ها و شهر‌های نجف، کربلا و کوفه، استقرار نیرو‌های شرکت شهر سالم، خدمات‌رسانی بانک شهر در مرزها، خدمات‌رسانی سازمان بسیج شهرداری تهران در عمود 707 به زائران، انجام تبلیغات محیطی توسط سازمان زیباسازی و... است.

در خصوص بودجه اربعین هم شهرداری لایحه‌ای به شورای شهر ارسال کرد که یک فوریت آن در جلسات گذشته شورا رأی آورد و در شورا به تصویب رسید.

در قالب مصوبه شورا به شهرداری تهران اجازه داده شد تا به منظور ارائه خدمات تخصصی شهری که شهرداری تهران از تجربه و امکانات لازم در ارائه آن برخوردار است، نسبت به فراهم کردن امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز در ایام اربعین حسینی (ع) اقدام و ضمن جذب کمک‌های مردمی و خیرین، حداکثر تا سقف 10 میلیارد تومان هزینه کند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها