در نشست «تئاتر اربعین» مطرح شد؛

تشریح جزئیات اجرای تعزیه در مراسم راهپیمایی اربعین/ اغتشاشات اخیر در کشور عراق حیله دشمن است

دبیر علمی «تئاتر اربعین» اغتشاشات اخیر در کشور عراق را نتیجه حیله دشمن دانست و از اجرای تعزیه به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و ترکی برای زائرین پیاده‌روی اربعین خبر داد.
کد خبر: ۳۶۵۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶ - 05October 2019

اجرای تعزیه انگلیسی برای زائران اربعین/ جزئیات نمایش‌ها اعلام شدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری چهارمین همایش بین‌المللی «پیاده‌روی اربعین» با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، شهاب‌الدین طباطبایی دبیر هنری و آرش ساربان دبیر اجرایی این رویداد در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

«کوروش زارعی» مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ابتدای این برنامه ضمن گرامی‌داشت ایام عزاداری ماه صفر و فرارسیدن اربعین حضرت سیدالشهدا (ع) درباره همایش بین‌المللی تئاتر مردمی «پیاده‌روی اربعین» اظهار داشت: با همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و حوزه هنری استان خوزستان، کمیته فرهنگی ستاد اربعین و ستاد اربعین سازمان هنری رسانه‌ای اوج، همایش بین‌المللی تئاتر مردمی «پیاده‌روی اربعین» از اواخر این هفته آغاز می‌شود. این همایش یک طرح مشارکتی است که به مدت یک هفته برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: از زمانی که وارد مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری شدم این همایش را راه‌اندازی کردیم و بسیار خوشحالیم که این حرکت تبدیل به یک جریان فرهنگی شده است. ما در دوره اول تلاش کردیم نمایش‌ها را در قالب زبان فارسی اجرا کنیم؛ اما بعد از گذشت دوره‌های مختلف این همایش به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم آثار دیگری را با زبان‌های مختلف اجرا کنیم. لذا در دوره دوم تعزیه‌هایی را به زبان عربی طراحی کردیم که استقبال بسیار خوبی از این پروژه‌ها صورت گرفت. در دوره سوم نیز ماجرا به زبان‌های دیگر از جمله ترکی نیز اشاعه پیدا کرد که فقط هم محدود به اجرای تعزیه نشد و ما شرایطی را فراهم کردیم که با گونه‌های مختلف نمایش‌های آیینی نیز پذیرای مخاطبان باشیم.

امضای تفاهمنامه برای همکاری هنرمندان ایرانی و عراقی

زارعی افزود: طی روزهای گذشته که به عراق سفر کردم، طی رایزنی‌هایی که با مدیر تئاتر کشور عراق داشتم، قرار بر این شد با امضای یک تفاهم‌نامه، کارهای مشترکی را با هنرمندان بغدادی در مسیر پیاده روی اربعین داشته باشیم که امیدوارم در سال‌های بعد نیز ادامه پیدا کند. خوشبختانه امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که موکب‌های کشورهای دیگر هم از پروژه تئاتر «پیاده‌روی اربعین» استقبال زیادی می‌کنند و این باعث افتخار ماست که چنین شرایطی در آستانه اربعین حسینی برعهده حوزه هنری است. ما امیدواریم همایش به شکلی اداره شود که در آینده نزدیک این رویداد در قالب‌های بین‌المللی برگزار شود. هدف ما اتحاد مردم شیعه دنیاست که در راهپیمایی اربعین حضور پیدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اتفاقات و اغتشاشات اخیر کشور عراق کار به جایی رسید که ما نمی‌توانیم نمایشمان را در بغداد اجرا کنیم. به هر حال دشمنان در پی این هستند که اغتشاشات اخیر را به اربعین بکشانند؛ اما شما بدانید قطعا کسی نمی‌تواند همایش جهانی اربعین را تحت‌الشعاع قرار دهد. شما بدانید تمام تلاش ما این است که با تمرکززدایی از مرکز نمایشی حوزه هنری در پایتخت، شرایط به گونه‌ای طراحی شود که مدیران شهرستانی نیز به کمک ما بیایند در این راه عزیزان من در استان خوزستان همراهی بسیار خوبی با ما داشتند که از آنها قدردانی می‌کنم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: متأسفانه ما در بخش هزینه‌ها دچار مشکلات زیادی هستیم؛ لذا به دلیل همین هزینه‌های سنگین، نتوانستیم پذیرای تعداد بیشتری از گروه‌های شرکت‌کننده باشیم. به هر حال امیدوارم با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که برای اجرای برنامه‌های مختلف نمایشی در گونه‌های مختلف تدارک دیده شده بتواند مورد رضایت عزاداران حضرت سیدالشهدا (ع) در ایام اربعین باشد.

وی افزود: جالب است بدانید زمان نمایش‌های اجرا شده نیز بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه است که آنچنان موجب خستگی زائران عزیز نشود. به هر حال تمام تلاش ما تبیین هدف اربعین حسینی برای تمام دنیاست. ما پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری تمام تلاش را انجام دادیم که موضوع همبستگی مردم مسلمان دنیا در جهان تشیع و حتی اهل سنت را به جهانیان ابلاغ کنیم.

توجه به تئاتر عروسکی و نمایش ویژه کودکان

زارعی تاکید کرد: ژانر تئاتر ایرانی همراه با فرهنگ غنی ایرانی اسلامی است؛ لذا برنامه‌هایی که حوزه هنری برای همایش تئاتر پیاده‌روی اربعین در نظر گرفته اشاعه این فرهنگ ناب ایرانی اسلامی است که حتی در حوزه کودک و نوجوان نیز به آن توجه شده و ما بنا داریم علاوه بر اجرای گونه‌های مختلف نمایش ایرانی، به موضوع تئاتر عروسکی و تئاتر کودک و نوجوان نیز توجه کنیم که امیدوارم گامی برای معرفی فرهنگ آینی ما باشد. به هر حال تمام تلاش ما این است که بتوانیم بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با موکب داران عراقی قیام حضرت سیدالشهدا را با زیبایی هر چه تمام تر به دنیا معرفی کنیم.

حجت الاسلام سید شهاب‌الدین طباطبایی مدیر حوزه هنری استان خوزستان هم در این نشست خبری ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری همایش بین‌المللی تئاتر اربعین در استان خوزستان گفت: مهم‌ترین کار این همایش پیوند هنرمندان با لایه‌های مختلف معنوی جامعه است. بنابراین همراه کردن هنر آیینی تعزیه یک رسالت سنگین است که حوزه هنری تا به امروز از عهده آن برآمده است. به همین منظور ما برای اینکه بتوانیم نظم بیشتری به همایش تئاتر پیاده‌روی اربعین بدهیم، بیش از ۴۷ نفر را در ستاد اجرایی این پروژه به کار گرفتیم که عمده فعالیت آن‌ها در کشور عراق خواهد بود. البته ما قبل از عزیمت هنرمندان به عراق برنامه باشکوهی را با حضور مسئولان استانی برای بدرقه هنرمندان خواهیم داشت که جزییات آن در روزهای آینده اعلام می‌شود.

ثبت بزرگ‌ترین تعزیه میدانی جهان در خوزستان

وی ادامه داد: استان خوزستان توانسته بزرگ‌ترین تعزیه میدانی جهان را برای خود به ثبت برساند؛ در عین حال ما در این استان ظرفیت بسیار ارزشمندی چون زبان عربی داریم که می‌تواند به عنوان یک ظرفیت فوق العاده فرهنگی در کنار هنرمندان شایسته استان خوزستان محسوب شود. ما در این همایش میزبان ۱۹۰ هنرمند تعزیه در قالب ۱۲ استان هستیم که پس از ارسال آثارشان بررسی‌هایی را در این زمینه انجام دادیم. جالب است بدانید که برادران اهل سنت و حتی هنرمندانی از کشورهای خارجی نیز متقاضی جضور در این برنامه بودند. نکته مهم این همایش نذر فرهنگی هنرمندان است که باعث شده کسی بابت مادیات در این پروژه حضور نداشته باشد و این اقدام بسیار ارزشمندی است.

مدیر حوزه هنری استان خوزستان گفت: برنامه‌ریزی‌هایی برای اجرای تعزیه به زبان‌های انگلیسی، عربی و ترکی پیش‌بینی شده و امیدوارم این اقدامات به عشق حضرت سید الشهدا (ع) ثمر بخش باشد. اقدامات اخیری هم که این روزها در عراق پیش آمده همگی دال بر این نکته است که عده‌ای می‌خواهند ماجرای شور اربعین حسینی را تحت‌الشعاع قرار دهند؛ اما قطعا این اتفاق نمی‌افتد و به‌طور حتم این همایش تئاتر پیاده‌روی با شور بیشتری پذیرای عزاداران حضرت سید الشهدا (ع) خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه امروز در فضای مجازی شاهد سلبریتی‌هایی هستیم که در برابر این حرکت‌های معنوی ایستادگی می‌کنند؛ بنابراین ما می‌خواهیم در مقابل این جریان ایستادگی کنیم تا شرایطی را برای عرض اندام هنرمندان ایرانی برای معرفی حضرت امام حسین (ع) است.

آرش ساربان دبیر اجرایی همایش تئاتر پیاده‌روی اربعین هم ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این رویداد بیان کرد: در این همایش پنج اثر در بخش ایران و ۲۰ اثر در بخش عراق انتخاب شده است. شروع همایش هم روز نوزدهم مهر از حرم حضرت علی (ع) آغاز می‌شود.

وی افزود: گروه‌های شرکت‌کننده پس از اجرای دو روزه در صحن حضرت فاطمه (س) حرم امیرالمومنین (ع) به سمت موکب‌های ۱۶۱ ، ۷۰۲ و ۹۱۹ نیز حرکت کرده و در این اماکن به اجرای برنامه می‌پردازند. امسال اتفاق دیگری هم افتاده که دوستان در عمود ۱۳۹۲ شهر کربلا هم به اجرای برنامه می‌پردازند. در بخش ایران نیز در سه مرز خسروی، شلمچه و چذابه گروه‌ها به اجرای برنامه می‌پردازند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار