دفاع‌پرس از تاثیر مشکلات عراق بر سفر ایرانی‌ها به اربعین گزارش می‌دهد؛

ذوب شدن موانع و مشکلات زیارت اربعین در کوره عشق عاشقان به اباعبدالله‌الحسین (ع)

زائران اربعین حسینی به خوبی از شرایط سخت و مشکلات این سفر باخبرند به خصوص که امسال با وجود شرایط کشور عراق ممکن است این سختی‌ها بیشتر هم باشد اما این موضوع باعث نشده تا آمار زائران ایرانی آماده برای سفر به عراق کمتر شود بلکه آمارها نشان از افزایش تعداد زائران نسبت به سال‌های گذشته دارد.
کد خبر: ۳۶۵۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۴ - 14October 2019

عشق به سختی‌های یک سفر/ دشواری‌های سفر کربلا هم لذت بخش استبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، کمتر از دو هفته مانده به اربعین حسینی زائران اربعین از نقاط مختلف جهان خود را برای شرکت در راهپمیایی عظیم آن آماده می‌کنند. زائران امام حسین (ع) از سرتاسر جهان خود را به شهر‌های اطراف کربلا می‌رسانند تا پس از چند روز پیاده‌روی به کربلا برسند. بیشترین نمود و نمایش این حرکت عظیم حضور زائران در مسیر نجف به کربلاست که میلیون‌ها مسلمان در سال‌های گذشته از این مسیر به سوی حرم امام حسین (ع) روانه شدند.

در روز‌های اوج حرکت زائران اربعین به سوی عراق خبر‌هایی از فتنه و درگیری در این کشور به گوش می‌رسد، اتفاقاتی که بی شباهت به فتنه‌های رخ داده در سال‌های اخیر ایران نبود و به گفته بسیاری از کارشناسان جدای از مطالبات به حق مردم عراق از دولت و مسوولانشان، درگیری‌ها و کشاندن این اعتراضات به سمت خشونت و سر دادن شعار‌هایی که بوی اختلاف و تفرقه می‌دهد دسیسه کشور‌های غربی و بعضا عربی به ویژه عربستان سعودی و اسرائیل است. با وجود چند روز تظاهرات در شهر‌های عراق، اما زائرین حسینی مصمم به حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین هستند و به نقل از سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی پیش‌بینی می‌شود آمار زائران امسال چند برابر بیش از سال‌های گذشته باشد.

کانال اربعین طی نظرسنجی از زائرانی که قصد رفتن به کربلا را دارند پرسیده است که آیا مشکلات به وجود آمده در عراق تاثیری بر تصمیم آن‌ها برای رفتن به عراق داشته است یا نه، ۹۱ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که اتفاقات عراق خللی در رفتن آنان به عراق نداشته است.

در خصوص زیارت کربلا و حرم امام حسین (ع) روایات زیادی از ائمه معصومین نقل شده است، روایاتی که همگی بر زیارت در شرایط مختلف تاکید دارد. در طول سالیان طولانی با وجود سختی‌های بسیار، مردم عراق در رسمی دیرینه در روز‌های منتهی به اربعین با پای پیاده عازم سفر کربلا می‌شدند و این رسم دیرینه در هیچ دوره‌ای حتی در دوره حکومت صدام و سخت‌گیری و تهدید فراموش نشد و بسیاری در این راه جان خود را از دست دادند.

موضوع زیارت مزار اباعبدالله الحسین (ع) و و ثواب این زیارت بر کسی پوشیده نیست. جایگاه زیارت امام حسین (ع) نزد ائمه (ع) جایگاه ویژه‌ای است. روایتی از امام باقر (ع) نقل شده که می‌فرمایند «اگر مردم می‌دانستند، زیارت امام حسین علیه السلام چقدر فضیلت و ثواب دارد، به درستی که از شوق می‌مردند و نفس‌هایشان از روی حسرت بند می‌آمد. گفتم چقدر فضیلت دارد، حضرت فرمودند هر کس امام حسین علیه السلام را زیارت کند از روی اشتیاقی که به او دارد، خدا برایش هزار حج مقبول و هزار عمره مبروره و اجر هزار شهید از شهداء بدر و اجر هزار روزه‌دار و ثواب هزار صدقه قبول شده و ثواب هزار بنده آزاد کردن که مراد از آن رضای خدا باشد، می‌نویسد.» (وسائل الشیعه/ ج ۱۴/ص ۴۵۳)

على بن میمون صائغ، از حضرت امام صادق نقل کرده که آن حضرت فرمودند: اى على! قبر حسین را زیارت کن و ترک نکن. عرض کردم ثواب کسى که آن حضرت را زیارت کند چیست؟ حضرت فرمودند کسى که پیاده زیارت کند آن حضرت را، خداوند به هر قدمى که برمى‏ دارد، یک حسنه برایش نوشته، و یک گناه از او محو مى کنند، و یک درجه مرتبه‏‌اش را بالا مى ‏برد؛ و وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موکّل او مى‏ کند که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند؛ و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مى‏ گویند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزیده شد؛ و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل بیت رسولش هستی، به خدا سوگند! هرگر تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد.

مشخص است جایگاه زیارت سیدالشهدا (ع) چنان مقامی دارد که حتی ناامنی و سختی هم دلیلی برای نادیده گرفتن این سفر نیست. حتی ظاهر زیارت امام حسین (ع) نیز با زیارت دیگر ائمه (ع) متفاوت است. چنانچه در زیارت ائمه تمیزی، آراستگی، استفاده از عطر جزو مستحبات است، اما در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است: هرگاه خواستی امام حسین علیه السلام را زیارت کنی او را زیارت کن در حالی که محزون و مکروب، ژولیده موی و غبارآلود و گرسنه و تشنه لب باشی و از اباعبدلله علیه السلام حوائجت را بخواه و برگرد و کربلا را وطن خود مگیر. همین امر نشان می‌دهد که زیارت امام حسین (ع) در سختی و مشقت از ثواب ویژه‌ای برخوردار است.

بسیاری از زائران حسینی سختی‌‎ها و مشقات زیارت را قطره‌ای کوچک از دریای سختی و مصیبت اهل بیت (ع) پس از شهادت امام حسین (ع) می‌دانند، بسیاری تحمل این سختی‌ها را راهی برای درک معرفت و عشق بیشتر به امام حسین (ع) می‌پندارند که روایت ائمه نیز آن را تائید می‌کند.

بسیاری معتقدند با وجود شرایط خاص امسال کشور عراق نه تنها از تعداد سفر زائران ایرانی کاسته نمی‎شود بلکه شواهد و نظرسنجی‌ها گواه بر این است که امسال تعداد زائران بسیار بیشتر از سال‌های گذشته خواهد بود.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار