مهدی سالم در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

ضعف مدیران علت کم‌کاری در حوزه انیمیشن/ انیمیشن ایران هم‌سطح دنیا است

مدیر «شبکه امید» علت کم‌کاری در حوزه انیمیشن را ضعف مدیران فرهنگی دانست و گفت: برای ساخت انیمیشن، جوانان ایرانی از نظر توان فنی هیچ کمی و کاستی نسبت به دنیا ندارند؛ بچه‌های ما می‌توانند بهترین انیمیشن‌های با کیفیت را تولید کنند.
کد خبر: ۳۶۵۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵ - 07October 2019

«مهدی سالم» مدیر شبکه امید در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، درخصوص تولیدات انیمیشن با موضوع دفاع مقدس اظهار داشت: عملاً کار تولید انیمیشن و پویانمایی با مفهوم دفاع مقدس را تماماً مجموعه شبکه صبا انجام می‌دهد و شبکه امید و سایر شبکه‌ها در حد موشن‌گرافی تولیداتی انجام می‌دهند.

مخاطبین نوجوان نیازمند بازی‌های رایانه‌ای هستند

وی گفت: اگر پویانمایی را به عنوان یک قالب جدید برای انتقال مفهوم در نظر بگیریم، برای مخاطبین نوجوان باید به سمت بازی‌های رایانه‌ای برویم؛ ما امروزه به بازی‌های رایانه‌ای احتیاج داریم. پویانمایی بخشی عمده‌ای از بازی‌های رایانه‌ای را تشکیل می‌‎دهد چراکه ساختار بازی و پویانمایی به شدت به هم نزدیک‌ هستند.

مدیر شبکه امید تصریح کرد: ما یک پویانمایی به اسم «جوانمردان» در شبکه امید پخش کردیم؛ این مجموعه روایت سلحشوری جوانمردان ایرانی در جنگ با مغول‌هاست. هدف این پویانمایی تزریق روحیه جوانمردی است لذا ما اگر می‌خواهیم درخصوص مفاهیم دفاع مقدس صحبت کنیم، می‌توانیم به طور غیر مستقیم به مفاهیم آن بپردازیم.

پیوست بازی‌های موبایلی لازمه تولیدات دفاع مقدس

سالم افزود: ما در پویانمایی‌هایی که پخش می‌‎کنیم ضمن تلاش برای انتقال مفاهیم پایه‌ای به معرفی شهدا و شخصیت‌‌ها می‌پردازیم. در مجموعه جوانمردان از موتورهای ساخت بازی استفاده شده؛ بهتر است در حوزه دفاع مقدس از این موتورها استفاده شود تا اگر قرار است پویانمایی تولید شود، حتماً در پیوست آن بازی کامپیوتری و موبایلی نیز وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه مولتی مدیا که بازی چند رسانه‌ای تلقی می‌شود همکاری‌های مشترکی با سازمان سراج و مجموعه‌های فعال انجام داده‌ایم که موجب تلفیق انیمیشن و رئال در تولیدات شده است. در این زمینه از راوی‌های خوب برای معرفی مناطق عملیاتی استفاده کرده‌ایم چراکه باید قصه جنگ را باید با زبان جذاب برای مخاطبین جوان بازتعریف کرد.

مدیر شبکه امید به جاذبه‌های روایت‌های دفاع مقدس اشاره کرد و اظهار داشت: بیان قصه‌های جنگ برای بچه‌ها جذاب است. بسیاری از نوجوانان اطلاع ندارند جنگ چه زمانی شروع شده و چه اتفاقاتی در آن رخ داده است؛ ما در این زمینه‌ها و برای ارتقاء سطح دانش آن‌ها در حال کار هستیم و تاکنون کارهای خیلی خوبی نیز رخ داده است و مجموعه‌های «آسمانه» که یکی از تولیدات مجموعه سراج است، تولید شده که یک مجموعه فاخر است و ما نیز مشترکاً در حال همکاری با آن‌ها هستیم.

«23 نفر» در انتقال مفاهیم دفاع مقدس موفق است

سالم فیلم «23 نفر» را یکی از تولیدات موفق سینمایی برای مخاطبین کودک و نوجوان دانست و گفت: فیلم سینمایی «23 نفر» که در قالب سینمایی تولید شده به شدت نزدیک به روحیه بچه‌هاست. در «تنگه ابوقریب» نیز جاگذاری کاراکتر نوجوان فیلم خیلی جذاب بود و این مسئله باعث انتقال مفاهیم به مخاطب نوجوان می‌شود. این روایت که از چشم یک نوجوان رخ می‌دهد یک اتفاق خوب است. ما امروز که فرزندان شهدای مدافع حرم را در بین خودمان داریم، برای نوجوانان ما قابل لمس شده‌اند. ما هر قدری بتوانیم روایت‌هایمان از جنگ را عالمانه‌تر، جذاب‌تر و نوجوانانه‌تر انجام دهیم، حتماً مخاطب را جذب و انتقال مفاهیم رخ خواهد داد.

وی تاکید کرد: ساخت انیمیشن‌هایی که مفاهیم جدی را منتقل می‌کنند، خیلی پرهزینه‌ است. ساخت یک فیلم سینمایی از دفاع مقدس پرهزینه خواهد شد و برآورد ما برای چنین کارهایی حداقل سه میلیارد تومان است که چنین هزینه‌هایی معادل نصف بودجه شبکه‌ای مثل شبکه امید است لذا لازم است که دستگاه‌ها و نهادهای مختلف کمک کنند و در این زمینه‌ها ورود پیدا کنند تا بتوانیم در این زمینه تولیدات خوبی داشته باشیم. البته می‌توان پویانمایی را با گونه و قالب‌های دیگری نیز تولید کرد که شکل و شمایل دیگری داشته باشد و در متن آن مفاهیمی مانند دفاع از مستضعفین و آب و خاک مطرح شود؛ البته از نظر فکری این کارها بسیار سخت است.

از نظر فنی نسبت به دنیا کم و کاست نداریم

مدیر شبکه امید به توانایی‌های جوانان ایرانی برای ساخت تولیدات انیمیشن اشاره کرد و گفت: در انیمیشن ما از نظر توان فی هیچ کمی و کاستی نسبت به دنیا نداریم؛ بچه‌های ما می‌توانند بهترین انیمیشن‌ها را تولید کنند. فیلم سینمایی «مرد عنکبوتی» 90 میلیون دلار هزینه تولید داشته و پرفروش‌ترین پویانمایی و برنده جایزه اسکار شده است. ما نیز اگر چنین هزینه‌هایی برای تولیداتمان انجام دهیم، حتماً خواهیم توانست کارهای با کیفیت تولید کنیم. پیروزی ما در دفاع مقدس بخاطر استفاده از مزیت نسبی خودمان بود؛ امروز نیز بخاطر آرایش جنگی دشمن در عرصه جنگ نرم، باید مزیت نسبی خودمان را کشف کنیم. باید گفت مزیت نسبی ما امروز پول زیاد و تجهیزات نیست، مزیت نسبی ما مفاهیم خوبی است که در اختیار داریم. استاندارد ما در عرصه مفاهیم چیزی است که شرع برایمان مشخص کرده است؛ مفاهیم ما براساس آیات قرآن و معارف است که باید تولیداتمان را به این سمت ببریم تا موفق شویم.

سالم افزود: تولیدات کم آثار انیمیشن در شبکه‌های تلویزیون بخاطر کم‌کاری مدیران است که از اشکال مدیران شبکه‌ها محسوب می‌شود. برای رفع این ضعف حتماً ما باید انرژی و وقت بیشتری صرف کنیم چراکه این مسئله، موضوعی نیست که با وقت کم بتوان جبران شود و اگر کمی و کاستی باشد باید توسط مدیران حل و فصل شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها