ذوالفقاری در نشست خبری:

نرخ ارز برای زائران اربعین آزاد است/ زائران ایرانی در ناآرامی‌های عراق آسیبی ندیده‌اند

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه نرخ ارز برای زائران اربعین آزاد است، گفت: بانک مرکزی اعلام کرده است که برای تخصیص ارز پایین‌تر از نرخ بازار محدودیت دارد.
کد خبر: ۳۶۵۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲ - 07October 2019

نرخ ارز برای زائران اربعین آزاد است/ زائران ایرانی در ناآرامی‌های عراق آسیبی ندیده‌اندبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «حسین ذوالفقاری» رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی، صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران، با بیان اینکه سه مرجع امنیتی برای تأمین امنیت زائران اربعین حسینی در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: دولت عراق، ستاد اربعین و ستاد کل نیرو‌های مسلح این سه مرجع هستند تا نگرانی امنیتی برای زائران اربعین وجود نداشته است.

وی افزود: هر زمانی که این مراجع، ملاحظات امنیتی داشته باشند، بلافاصله ما این ملاحظات را به مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و تا این لحظه، از سوی افراد معترض یا تروریست، مشکلی برای زائران ایرانی به وجود نیامده است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه نرخ ارز برای زائران اربعین آزاد است، گفت: بانک مرکزی اعلام کرده است که برای تخصیص ارز پایین‌تر از نرخ بازار محدودیت دارد.

ذوالفقاری با اشاره به تعرفه پارکینگ‌های دولتی در مرزها، اظهار داشت: هزینه این پارکینگ‌ها روزی پنج هزار تومان برای هر خودرو است و چنانچه خودرو‌ها بیمه داشته باشند، هرگونه خسارتی که به خودرو وارد می‌شود، برای پارکینگ مسئولیت دارد.

وی با اشاره به تعداد خبرنگاران و رسانه‌های تصویری حاضر در مراسم پیاده‌روی اربعین، گفت: سه هزار خبرنگار و ۶۰ دستگاه SNG به عراق اعزام شده‌اند و برای اسکان آن‌ها نیز هماهنگی لازم انجام شده است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی به امکانات اینترنتی در مسیر نجف به کربلا اشاره و تصریح کرد: با هماهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، قرار شده است که اینترنت این مسیر تقویت شود.

ذوالفقاری درباره خدمات‌رسانی به زائران در زمان بازگشت به ایران، تأکید کرد: موکب‌های عراقی معمولاً از صبح اربعین جمع‌آوری می‌شوند؛ بنابراین ما به چند موکب ایرانی اعلام کرده‌ایم که تا سه روز به زائران خدمت‌رسانی کنند.

وی با بیان اینکه جاده‌های عراق ظرفیت تعداد زیاد زائران برای بازگشت به ایران را ندارند، گفت: تأکید می‌کنیم که زائران بازگشت خود را از بعدازظهر اربعین و روز بعد از آن انجام دهند و سه مرز‌ ایران نیز برای بازگشت زائران به صورت ۲۴ ساعته باز است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی خاطرنشان کرد: طبق هماهنگی‌هایی که میان وزارت بهداشت ایران و عراق صورت گرفته است، وزارت بهداشت ایران بر امور بهداشتی در عراق نظارت می‌کند و همچنین در هنگام بازگشت زائران، چنانچه زائری بیمار شود، تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

ذوالفقاری به موضوع پاکسازی محیطی مسیر نجف به کربلا اشاره و بیان کرد: هفت هزار داوطلب از شهرداری تهران برای پاکسازی محیطی در مسیر نجف به کربلا، داوطلبانه خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۳۲۵ هزار و ۹۰۸ نفر در سامانه «سماح» ثبت نام کرده‌اند، اظهار داشت: تاکنون ۱۵۰ هزار گذرنامه و ۴۰۰ هزار برگ تردد برای زائران اربعین صادر شده است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه هم‌اکنون چهار مرز «چذابه»، «شلمچه»، «مهران» و «خسروی» باز هستند، افزود: تاکنون بیشترین تردد زائران را از مرز «مهران» داشتیم.

ذوالفقاری با اشاره به تردد زوار خارجی، خصوصاً پاکستانی‌ها از ایران، گفت: ما در مرز‌های آذربایجان، ترکیه و افغانستان ستاد استقبال از زوار را در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: برای ورود زائران خارجی به عراق، مرز شلمچه را در نظر گرفته بودیم که عراقی‌ها گفتند از این مرز عبور نکنند؛ در حالی‌که ما توافق کرده بودیم زوار خارجی از این مرز عبور کنند و در این خصوص در حال رایزنی هستیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به اینکه در کشور ۱۲ هزار اتوبوس آماده نقل و انتقال زائران در داخل کشور هستند، تأکید کرد: شهرداری تهران ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را برای این کار در نظر گرفته که یک‌هزار و ۳۰۰ دستگاه برای داخل عراق و مابقی آن برای داخل کشور در نظر گرفته شده است.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: ۲۵۰ وسیله حمل و نقل نیز از طریق سپاه در اختیار ما قرار داده شده است که به طور کلی، موضوع حمل و نقل را با ۱۱ هزار و ۱۵۰ دستگاه، در داخل خاک ایران و عراق مدیریت می‌کنیم.

بنا بر این گزارش، در حاشیه این نشست خبری از سامانه تردد زائران اربعین رونمایی شد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار