حسین طلابیگی در نشست گفتمان سینمای دفاع مقدس؛

باورمندی فیلم‌سازان به دفاع مقدس باید تقویت شود

سرپرست توسعه و فناوری سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نفوذ دیدگاه روشنفکری به سینمای دفاع مقدس سبب شد که آثاری تولید شود که با نگاه ما همخوانی ندارند. به همین دلیل باید باورمندی فیلم‌سازان ما نسبت مساله دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تقویت شود.
کد خبر: ۳۶۵۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲ - 07October 2019

باورمندی فیلمسازان به دفاع مقدس باید تقویت شودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «حسین طلابیگی» سرپرست توسعه و فناوری سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهارمین نشست تخصصی گفتمان سینمای دفاع مقدس در خصوص ضرورت شناخت ماهیت سینمای دفاع مقدس اظهار داشت: نکته مهمی که باید مورد بررسی قرار بگیرد چیستی سینمای دفاع مقدس است. در برهه‌های مختلف تاریخ دفاع مقدس رویکرد‌های متفاوتی به این مساله وجود دارد.

معمولا یک نگاه انتقادی بعد از جنگ تحمیلی شکل گرفت که به سینمای ضد جنگ معروف شده است. البته در کنار این نگاه رویکردی اعتقادی به دفاع مقدس نیز وجود دارد که باید نگاه دوم مدنظر قرار بگیرد. با فاصله گرفتن از پایان جنگ نگاه ملی گرایانه‌ای در سینما شکل گرفت که متفاوت بود با فلسفه و هدفی که رزمندگان داشتند.

وی در ادامه گفت: نفوذ دیدگاه روشنفکری به سینمای دفاع مقدس سبب شد که آثاری تولید شود که با نگاه ما همخوانی ندارند. انبوه فیلم‌های ضد جنگ و نگاه انسانی صرف فارغ از نگاه الهی نتیجه همین بی‌تدبیری‌هاست. باید ببینیم سینمای دفاع مقدس ما در کجای سپهر فرهنگی ما قرار دارد. نکته مهم این است که باورمندی فیلمسازان ما نسبت مساله دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تقویت شود. در هالیوود این سیاست باورمندی تقویت شده است برای همین هیچ کارگردانی بر خلاف سیاست‌های آمریکا فیلم نمی‌سازد. وقتی ما فیلم‌ساز خود را به دلیل عدم یک استراتژی درست در سینما رها کردیم نتیجه همین وضعیت کنونی است.

طلابیگی در ادامه افزود: ما باید زیرساخت‌های مادی و معنوی سینمای دفاع مقدس را ایجاد و تقویت کنیم. در بحث صدور انقلاب موفق بودیم، به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی انقلاب هنوز خاتمه نیافته است و ادامه دارد. این مساله در سینمای انقلاب و دفاع مقدس اتفاق نیفتاده است. سینمای ما از جریان انقلاب جدا افتاده است و اگر چنین نبود باید آثاری در حوزه سوریه، عراق، یمن و ... ساخته بودیم. معضل اساسی این است که سینما به شدت از مفاهیم انقلابی عقب افتاده است. جایزه‌های متعدد سینمایی خارجی سبب شده که سینمای ما به رشد نرسد. در واقع کارگردانان آثار خود را منطبق با سلایق جشنواره‌های خارجی منطبق کرده‌اند. تولید فکر و اندیشه از معضلاتی است که ما را عقب نگه داشته است که باید برای برون رفت از این مشکل اقدام موثری انجام داد.

انتهای پیام/ ۱۶۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار