دبیر علمی هفتمین کنگره سراسری ادبیات پایداری:

«ادبیات پایداری» نشأت گرفته از قرآن است

دبیر علمی هفتمین کنگره سراسری ادبیات پایداری گفت: ادبیات پایداری ما ویژگی و تفاوتش در قداست آن است؛ زیرا از قرآن سرچشمه گرفته و فعالیتش مبارزه با بدی‌ها است.
کد خبر: ۳۶۵۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲ - 09October 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کرمان، «احمد امیری خراسانی» دبیر علمی هفتمین کنگره سراسری ادبیات پایداری امروز در آیین افتتاحیه هفتمین کنگره سراسری «ادبیات پایداری» اظهار داشت: در اوایل دهه 1380 با حضور اساتید و فرهیختگان و همکاران دانشگاهی، محفل ادبی دفاع مقدس شکل گرفت و در جلسات انجمن ادبی دفاع مقدس که در اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس کرمان برگزار شد، طرح برگزاری کنگره ادبیات پایداری مطرح و اولین کنگره در سال 1384 برگزار شد.

دبیر علمی هفتمین کنگره سراسری ادبیات پایداری با بیان اینکه اگر به گذشته تاریخ نگاه بیندازیم، ذات بشر با پایداری، مقاومت و استقامت همراه بوده افزود: ادبیات پایداری انعکاس دهنده دلاوری‎ها و مردانگی‌های مردم تحت ستم و ظلم بوده و ایران اسلامی نیز در طول قرن‌های متمادی مورد هجمه بیگانگان قرار گرفته است.

امیری‌‌خراسانی افزود: در هر دوره و زمان اگر تاریخ را مرور کنیم، شاهد هستیم که بخشی از خاک این کشور بر اثر جهالت داخلی و سیاست خارجی و هر بهانه دیگر به غارت رفته و تنها دوره‌ای که حتی یک وجب از خاک ما جدا نشد، در دوران هشت سال دفاع مقدس بود.

وی با بیان اینکه ادبیات پایداری امروز ماموریتش این است که منابع افتخار و عزت را از متون و آثار استخراج و نشر دهد، گفت: برای بررسی و تبیین نحوه این پایداری و مقاومت، کنگره ادبیات پایداری راه‌اندازی شد تا با جستجو در متون گذشته، رمز و رموز پایداری و مقاومت مردم شناسایی و از این طریق آن را به نسل امروز و فردا معرفی کنیم.

دبیر علمی هفتمین کنگره سراسری ادبیات پایداری با بیان اینکه ادبیات پایداری در سه دوره، قبل از انقلاب، دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس باید مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم افزود: ادبیات پایداری مختص ما نیست بلکه به همه کشورها اختصاص دارد و بسیاری از کشورها متون فداکاری‌های خود را استخراج کردند و ما باید با آنها آشنا شده و آنها را بشناسیم.

وی با بیان اینکه بستر ادبیات پایداری ما مقدس است و تفاوت ادبیات پایداری ما با جوامع دیگر در قداست آن است افزود: ادبیات پایداری از قرآن سرچشمه گرفته و فعالیتش مبارزه با بدی‌ها و پلشتی‌ها است و ادبیات پایداری ما از قرآن نشات گرفته شده و ادبیات عرفانی که مبارزه با نفس را توصیه می‌کند نیز ریشه در ادبیات پایداری دارد و رسالت کنگره شناساندن این مطالب است.

امیری‌خراسانی ادامه داد: هر کنگره با یک موضوع علمی خاص مطرح می‌شود و هفتمین کنگره سراسری «ادبیات پایداری» با محوریت «ادبیات پایداری تطبیقی» به صورت تخصصی در حوزه «ادبیات پایداری ایران و جهان» است تا از اندوخته‌ها و تجربیات سایر کشور‌ها، به ویژه کشورهای مسلمان نیز در این حوزه استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: قرار بود کنگره نخست ادبیات پایداری به صورت کشوری، دومین کنگره به صورت منطقه‌ای و سومین آن به صورت بین‌المللی برگزار شود، اما شرایط خاص کشور و عدم دسترسی به صاحبان اندیشه و دانشگاهیان خارج از کشور در زمینه حضور در ایران، ما را با مشکل مواجه کرد و البته ما از مقالات پژوهشگران و اندیشمندان خارج از کشور استفاده خواهیم کرد.

امیری‌خراسانی گفت: کنگره سراسری «ادبیات پایداری» با همکاری اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس کرمان و دانشگاه شهید باهنر استان برگزار می‌شود و در 6 دوره برگزاری کنگر‌ه‌های قبل، 6 نامه پایداری حاوی ده‌ها مقاله ارزشمند به چاپ رسانده است.

استاد ادبیات دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به مقالات ارسالی به دبیرخانه کنگره متذکر شد: 50 مقاله به دبیرخانه هفتمین کنگره ادبیات پایداری ارسال شد که از این تعداد 25 مقاله برای چاپ در نامه پایداری هفتم انتخاب شده و امروز 15 مقاله در کنگره قرائت خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها