به وقت اربعین- 5/ یادداشت

نعمت «پیاده‌روی اربعین» بدون شکرگزاری از دست خواهد رفت

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود اشاره دارند که راهپیمایی اربعین از نعمات الهی است و دست خداوند در این واقعه مشهود است که باید شاکر این نعمت باشیم و اگر نتوانیم از عهده شکر این نعمت برآیم، پیاده‌روی اربعین از ما گرفته خواهد شد.
کد خبر: ۳۶۵۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۰ - 12October 2019

نعمت «پیاده‌روی اربعین» بدون شکرگزاری ار دست خواهد رفتگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ راهپیمایی عظیم اربعین که بعد از سرنگونی رژیم بعث و با حضور چشمگیر ایرانیان شکل گرفت، درواقع تداوم همان تظاهرات مردمی علیه رژیم پهلوی در کشور بود. هرچند شاه معدوم با همه امکانات نظامی، رسانه‌ای و مالی در داخل و خارج از کشور نتوانست مانع تحقق خواسته‌های مردم شود. قطعاً این تظاهرات میلیونی مسلمانان از ملیت‌ها و کشورهای مختلف نیز مسیری است برای تحقق آرمان‌های همه مسلمانان جهان و بدون شک اقدامات جبهه شرک و کفر راه به‌جایی نخواهد برد. مبارزه مردم ایران علیه شاهی که به 2500 سال تاریخ شاهنشاهی تفاخر می‌کرد، آزمونی بود برای مبارزه عظیم‌تر در وسعت جهانی علیه همه استکبار و راهپیمایی اربعین یکی از لوازم مبارزه است.

درک این حرکت میلیونی و استکبارستیزانه ما را برای حضور فعال‌تر در این گردهم‌آیی آماده می‌کند. دانستن این نکته که راهپیمایی اربعین از آیات الهی و به تعبیر امام خامنه‌ای از نعمت‌های خداوند است نیاز به تأکید ندارد. مهم‌تر آن‌که این نعمت‌ الهی نیاز به مراقبت و حراست دارد. همین مراقبت و حراست از نشانه‌های شکر نعمتی است که خدا به ما ارزانی داشته است.

توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص شکرگذاری نعمت راهپیمایی اربعین این است که مردم برکات آن را در طول سال حفظ کنند و از طرفی مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط با تسهیل حضور بیشتر مردم و جلوگیری از تکرار حوادثی که قبلاً اتفاق افتاده شرایطی ایجاد کنند که زائران کربلا بدون دغدغه توجه خود را به این پدیده الهی معطوف کنند. برداشتن موانعی چون دادن روادید، تسهیل مشکلات ارزی، ارائه خدمات رفاهی و درمانی، رفع مشکلات حمل و نقل اعم از تعمیر و احداث جاده‌ها و مسیرهای ریلی، افزودن به حجم ناوگان اتوبوس‌های برون شهری و ...

در بعد بین‌المللی نیز ارتباط صمیمانه مسئولان عراق و ایران و وحدت نظر آنها قطعاً راه نفوذ دشمنان و تفرقه‌اندازی معاندان را می‌بندد. از آنجایی که مردم عراق در ایام شهادت امام رضا (ع) میهمان ایرانیان هستند این ارتباط دوسویه اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

در این میان نقش مسئولان فرهنگی دو کشور کاملاً ضروری و حیاتی است. کارشکنی، کم‌کاری و کاهلی بخش فرهنگی در این حماسه عظیم غیرقابل بخشش است. حضور مردم و همه برنامه‌ریزها و اقدامات در این خصوص بدون حضور مسئولان فرهنگی و اصحاب هنر و رسانه بعدی نخواهد داشت. راه‌پیمایی اربعین در حقیقت یک حرکت عظیم فرهنگی و سیاسی است که باید با کالاهای فرهنگی منتشر و منعکس شود. همه این اقدامات به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی شکر نعمت راهپیمایی اربعین است و اگر شکر این نعمت به‌جا آورده نشود خداوند آن را از ما خواهد گرفت.

امام خامنه‌ای در دیدار بسیجیان در 3 آذر 1395 می‌فرمایند: «راه‌پیمایی عظیم اربعین حقیقتاً یک پدیده‌ عظیم است که دست خدایی مشهودتر از همه‌جای دیگر است؛ با وجود موانع فراوان، از ایران و عراق و مناطق دیگر [چند میلیون نفر به کربلا می‌روند]؛ نشان‌دهنده‌ این است که این راه، راه عشق همراه بصیرت است. در این‌جور حوادث که شما دست قدرت الهی را پشت سرش بوضوح می‌بینید و برکاتش را مشاهده می‌کنید، باید شکر کرد. شکرگزاری به این است که انسان به لوازم این نعمت عمل کند؛ ازجمله [شکر این نعمت] به این است که  آن روحیات؛ برادری، مهربانی، توجه به ولایت را در خودتان نگه دارید.

از جمله‌ شاخه‌های دیگر شکر، این است که این کار را برای کسانی که عاشق این کارند، آسان کنیم که مسئولیت این به عهده‌ مسئولان بخش‌های مختلف کشور است. گاهی حوادثی پیش می‌آید؛ نگذارند این حوادث [تکرار شود]، پیشگیری کنند. حالا در دنیا سعی می‌کنند که نگذارند این نورافکن قوی دیده بشود، سعی می‌کنند دیده نشود یا تحریفش کنند، [اما] هیچ‌کدام به جایی نمی‎رسد؛ وقتی [این] حرکت را ادامه دادید، حقیقت خود را آشکار خواهد کرد.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها