آخرین تحولات شما سوریه؛

قسد: یورش زمینی ارتش ترکیه به تل ابیض ناکام ماند/ ترامپ: کردها به ما در جنگ جهانی دوم کمکی نکردند

درحالی‌که منابع وابسته به نیروهای قسد از ناکام ماندن پیشروی ارتش ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آن در محور تل ابیض خبر دادند؛ اما آنکارا از پیشروی سخن می‌گوید.
کد خبر: ۳۶۵۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲ - 10October 2019

ورود نظامیان ترکیه به چند روستا از توابع تل ابیضبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه از آغاز رسمی عملیات نظامی در شمال سوریه خبر داد.  رئیس جمهور ترکیه با اعلام این که عملیات نظامی در شمال سوریه با نام «چشمه صلح» است، همچنین گفته است که عملیات «چشمه صلح» علیه داعش و پ.ک.ک، ی.پ.گ است.

رئیس جمهور ترکیه همچنین هدف از این عملیات را جلوگیری از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی کشورش و  بازگرداندن صلح به مناطق شرقی فرات و شمال سوریه عنوان کرده است.به گفته اردوغان، عملیات چشمه صلح تهدیدات تروریستی علیه ترکیه را خنثی خواهد کرد و منجر به ایجاد یک منطقه امن می‌شود.

ورود نظامیان ترکیه به مناطقی از توابع تل ابیض

اخباری درباره ورود متجاوزان ترکیه ای به روستاهای الیابسه، المنبطح، الحاویه و بیر عاشق از توابع شهرک تل ابیض در حومه شمالی الرقه مخابره شده است.

ارتش رژیم ترکیه برداشتن دیوار در نزدیکی روستای تل حلف در غرب شهر راس العین در مرز سوریه با ترکیه را آغاز کرده است. ارتش رژیم ترکیه شروع به برداشتن دیوار در نزدیکی روستای تل حلف در غرب راس العین کرده است. بر اثر حملات رژیم ترکیه به قامشلی، الدرباسیه و راس العین در حومه حسکه هشت نفر کشته و 20 نفر دیگر زخمی شده اند. رژیم ترکیه همه زیر ساختها از جمله سدها و ایستگاهای تولید برق و آب آشامیدنی را از بین برد.

همچنین تلویزیون سوریه گزارش داد: بمباران شهر راس العین در استان حسکه ادامه دارد.

وزارت دفاع ترکیه: کماندوهای ما به پیشروی در شرق فرات ادامه می دهند

وزارت دفاع ترکیه امروز پنجشنبه از پیشروی کماندوهای ارتش این کشور در منطقه شرق فرات خبر داد.

وزارت دفاع ترکیه با صدور بیانیه ای درباره عملیات موسوم به چشمه صلح که ارتش این کشور از روز چهارشنبه در شمال شرق سوریه شروع کرده است اعلام کرد: نیروهای ویژه(کماندو) ما به پیشروی در منطقه شرق فرات ادامه می دهند.

قسد: یورش زمینی ارتش ترکیه به تل ابیض ناکام ماند

یک منبع مسئول وابسته به نیروهای قسد اعلام کرد که تلاش ارتش متجاوز ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آن برای ورود از طریق محور شمالی به تل ابیض با شکست روبرو شده است.

این منبع بیان کرد: پهپاد ارتش ترکیه و نیز ۴ خودرو نظامی ترکیه منهدم شده است. 

منبع وابسته به قسد همچنین اعلام کرد که جنگنده ای ترکیه یک مرکز نگهداری داعش را هدف قرار داده اند.

حمله زمینی ارتش ترکیه به شمال شرق سوریه

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که نیروهای نظامی ترکیه و متحدان سوری آنها چهارشنبه شب با ورود به مناطق شمال شرقی سوریه، حمله ای زمینی را علیه شبه نظامیان کُرد منطقه آغاز کردند.

این در حالی است که در ساعات ابتدایی روز چهارشنبه، جنگنده ها و توپخانه های ترکیه در یک عملیات نظامی به مواضع نیروهای کُرد وابسته به یگانهای مدافع خلق (YPG) حمله هوایی و توپخانه ای کردند.

واکنش وزیر خارجه ترکیه به انتقاد ریاض از حمله ترکیه به شمال شرق سوریه

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به شدت به انتقاد عربستان از حمله ترکیه به شمال شرق سوریه و محکومیت آن از سوی ریاض واکنش نشان داد.

وی افزود: برچه اساسی شما با عملیات چشمه صلح ترکیه در شمال شرق سوریه مخالفت می ورزید؛ شما بسیاری از یمنی ها را کشته اید و آنها را گرسنه نگه داشته اید.

مولود چاووش اوغلو بار دیگر خاطرنشان کرد: عملیات ترکیه در شمال شرق سوریه با نام چشمه صلح با هدف پاکسازی منطقه از تروریستها و تضمین وحدت اراضی سوریه است.

ترامپ: کردها به ما در جنگ جهانی دوم کمکی نکردند

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در میان خبرنگاران حاضر در کاخ سفید به توجیه عقب نشینی نظامیان آمریکایی از شمال سوریه پرداخت.

ترامپ که با انتقادات زیادی در ارتباط با چراغ سبز به ترکیه برای تجاوز به شمال سوریه روبروست، در پاسخ به سوالی درباره عدم حمایت از کُردها در جریان تجاوز ترکیه به شمال شرق سوریه، اعلام کرد: اگرچه کردها را دوست دارم، اما آن‌ها به آمریکا طی جنگ جهانی دوم و عملیات پیاده‌سازی در نرماندی کمک نکردند.

ترامپ همچنین مدعی شد: کُردها به خاطر سرزمین‌شان می‌جنگند، آنها باید این مساله را بفهمند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه ادعاهای خود، گفت: ما پول زیادی را برای کمک به کردها هزینه کرده‌ایم ، هم از نظر مهمات، اسلحه و هم پول.

توضیح نماینده دائم ترکیه در سازمان ملل درباره عملیات موسوم به چشمه صلح 

فریدون سینیرلی اوغلو نماینده دائم ترکیه در سازمان ملل گفت: عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه برای مبارزه با تهدید خارجی در مرزهای ترکیه ضروری است.

وی در نامه ای به شورای امنیت بیان کرد: ترکیه عملیات چشمه صلح را در روز نهم اکتبر ۲۰۱۹ بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل با هدف مبارزه با تهدید تروریستی برای تضمین امنیت مرزهای ترکیه و نابودی تروریستها شروع کرده است.

نماینده ترکیه در سازمان ملل تاکید کرد: بسیاری از سازمان های تروریستی در نزدیکی مرز با ترکیه فعالیت می کنند و امنیت ملی ما را تهدید می کنند.

پمپئو: چراغ سبزی برای حمله ترکیه به سوریه نشان ندادیم

«مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا در گفتگویی اعلام کرد که واشنگتن به ترکیه برای حمله به سوریه چراغ سبز نشان نداده است.

وزیرخارجه آمریکا همچنین تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از شمال سوریه را برای دور کردن این نیروها از منطقه پرخطر عنوان کرد.

پمپئو در عین حال در این گفتگو از تجاوز ترکیه به شمال سوریه به صورت ضمنی دفاع کرد و مدعی شد که ترکیه نگرانی‌های امنیتی مشروعی دارد که باید به آن توجه کرد.

با وجود هشدارهایی که بسیاری در داخل آمریکا نسبت به امکان بازگشت داعش مطرح کرده‌اند، اما وزیرخارجه ترامپ در ادامه ادعاهایش نگرانی‌های گسترده از احتمال پیدایش مجدد داعش در سوریه را غیر واقعی عنوان و آن را رد کرد.

واکنش عربستان، امارات و کویت به تجاوز ترکیه به سوریه

وزارت خارجه امارات متحده عربی روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای تجاوز نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: «این تجاوز نظامی یک رویداد خطرناک است و تجاوزی فاحش و غیرقابل پذیرش علیه حاکمیت یک کشور عرب در نقض قوانین حقوق بین الملل است».

از سوی دیگر خبرگزاری رسمی کویت اعلام کرد که دولت این کشور تجاوز ترکیه به شمال شرق سوریه را تهدیدی مستقیم علیه ثبات و صلح منطقه می داند و از این رو، خواستار خویشتنداری آنکارا شد.

همچنین یک منبع مسئول در وزارت خارجه عربستان حمله ارتش ترکیه به شمال شرق سوریه را محکوم کرد و آنرا تجاوز آشکار به وحدت و استقلال و حاکمیت ارضی سوریه دانست و اعلام کرد که ریاض به شدت درباره این حمله نگران است و آنرا تهدیدی برای امنیت و صلح منطقه می داند. ریاض درباره تبعات این حمله برای امنیت منطقه هشدار داده بود.

طرح تحریم‌های پیشنهادی سناتورهای آمریکا علیه ترکیه

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه آمریکا به همراه سناتور «کریس فن هولن» دموکرات روز چهارشنبه طرحی کلی از تحریمهای پیشنهادی خود علیه ترکیه را به کنگره ارائه کردند.

طبق این طرح کلی، دارائیهای «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در خاک آمریکا مسدود و محدودیتهایی نیز بر صدور روادید آمریکا برای این مقام ترکیه اعمال می شود.

این طرح پیشنهادی افزون بر وضع تحریمها علیه هرگونه معامله نظامی با ترکیه، افراد یا نهادهایی را که از صنایع انرژی داخلی ترکیه برای استفاده در نیروهای مسلح این کشور حمایت می کنند، تحریم می کند

این طرح همچنین فروش کالاهای دفاعی آمریکا به نیروهای مسلح ترکیه را ممنوع می سازد و خریداری سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» روسیه از سوی ترکیه را «مهم» خوانده و مشمول تحریمها قرار می دهد.

روز شنبه اتحادیه عرب نشست ویژه درباره حمله ترکیه به سوریه برگزار می کند

اتحادیه کشورهای عرب متشکل از ۲۲ کشور از جمله مصر، عراق و عربستان روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در پاسخ به درخواست دولت مصر و برای «بحث و بررسی موضوع تجاوز نظامی ترکیه به خاک سوریه»، روز شنبه یک نشست اضطراری در سطح وزراء برگزار می کند.

«حسام زکی» معاون دبیرکل اتحادیه کشورهای عرب در این باره گفت: «این [تجاوز نظامی] یک حمله غیرقابل قبول به قلمرو یک کشور عضو اتحادیه عرب است».

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار