ادامه واکنش‌های کشورهای عربی به عملیات نظامی ترکیه در سوریه

آغاز عملیات نظامی ترکیه در سوریه با واکنش کشورهای مختلف عربی مواجه شده است.
کد خبر: ۳۶۵۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸ - 10October 2019

ادامه واکنش‌های کشورهای عربی به عملیات نظامی ترکیه در سوریهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، وزارت خارجه الجزایر در بیانیه‌ای به عملیات نظامی ترکیه در سوریه واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است که الجزایر با نگرانی تحولات خطرناک شمال سوریه را دنبال و بر همبستگی کامل خود با دولت برادر سوریه تاکید می‌کند.

وزارت خارجه الجزایر در این بیانیه بر ضرورت حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد.

واکنش اردن به عملیات نظامی ترکیه در سوریه

أیمن الصفدی وزیر خارجه اردن خواستار توقف عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه شد و بر مخالفت خود با نقض حاکمیت سوریه تاکید کرد.

وی با بیان اینکه همه مسائل باید از طریق گفت‌وگو و در چارچوب قوانین بین المللی حل شود گفت: ما هرگونه حمله که وحدت سوریه را تهدید کند محکوم می‌کنیم.

وزیر خارجه اردن گفت: ما بر ضرورت حل سیاسی بحران سوریه به گونه‌ای که وحدت و تمامیت ارضی این کشور حفظ و از تروریسم نجات یابد تاکید داریم.

واکنش کویت به عملیات نظامی ترکیه

یک منبع مسئول در وزارت خارجه کویت اعلام کرد که عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه تهدیدی آشکار علیه امنیت و ثبات در منطقه به شمار می‌رود.

وی افزود که این اقدام تنش‌آمیز ترکیه می‌تواند فرصت‌های رسیدن به حل سیاسی بحران سوریه را که اخیرا با تشکیل کمیته قانون اساسی پیشرفت خوبی داشته است از بین ببرد.

این منبع از همه طرف‌ها خواست که خویشتنداری خود را حفظ کرده و از گزینه نظامی فاصله بگیرند تا  درد و رنج مردم سوریه بیشتر نشود و استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور حفظ شود.

واکنش بحرین به عملیات نظامی ترکیه

وزارت خارجه بحرین با صدور بیانیه‌ای عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه را محکوم و آن را نقض آشکار قوانین بین المللی و تجاوز به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه دانست.

این وزارتخانه تاکید کرد که از برگزاری نشست اضطراری شورای اتحادیه عرب برای اتخاذ مواضع یکپارچه از سوی کشورهای عربی در قبال عملیات ترکیه استقبال می‌کند.

وزارت خارجه بحرین از شورای امنیت خواست که به مسئولیت‌های خود در زمینه حفظ امنیت و صلح عمل کرده و از حمله ترکیه به سوریه جلوگیری کند.

تماس تلفنی امیر قطر با اردوغان

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر تلفنی درباره آخرین تحولات سوریه در پی آغاز عملیات نظامی ترکیه در این کشور  گفت‌وگو کردند.

واکنش عربستان

یک منبع مسئول در وزارت خارجه عربستان گفت که این کشور حمله ارتش ترکیه به مناطق شمال شرق سوریه را محکوم می‌کند.

وی افزود: عربستان از عملیات ترکیه نگران است و آن را تهدیدی برای امنیت وصلح منطقه‌ای می‌داند.

این منبع گفت: حمله ترکیه به شمال شرق سوریه پیامدهایی منفی برای امنیت منطقه و ثبات آن دارد و تلاش‌های بین المللی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در این مناطق را به شکست می‌کشاند.

 عملیات نظامی سوریه در شرق فرات روز چهارشنبه با نام چشمه صلح آغاز شد.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با دستور عملیات اعلام کرد: نیروهای مسلح ما به همراه ارتش ملی سوریه (شبه نظامیان موسوم به ارتش آزاد) در شمال سوریه عملیات خود را علیه گروه‌های تروریستی داعش و پ ک ک و ی پ گ آغاز کرد. هدفمان از عملیات چشمه صلح از بین بردن کریدور ترور در مرزهای جنوبی است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار