هانی‌زاده در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

فاجعه‌ انسانی با ورود نیرو‌های ترکیه به خاک سوریه / اردوغان قوانین بین‌المللی را نقض کرد

کارشناس مسائل غرب آسیا هدف ترکیه را دور کردن گروه‌های کُرد مدافع خلق سوریه از مناطق مرزی عنوان کرد و گفت: ترکیه باید این کار را به‌صورت هماهنگ و با مذاکره جمهوری اسلامی ایران، سوریه و روسیه انجام می‌داد، اما اردوغان با حمله به خاک سوریه تمام توافقات بین ترکیه و سوریه و قوانین بین‌المللی را نقض کرد.
کد خبر: ۳۶۵۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳ - 12October 2019

فاجعه‌ انسانی با ورود نیرو‌های ترکیه به خاک سوریه / اردوغان قوانین بین‌المللی را نقض کردحسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس درباره خروج نیرو‌های آمریکایی از شمال سوریه و حملات ارتش ترکیه به این مناطق اظهار داشت: ورود نیرو‌های ترکیه به خاک سوریه به فاجعه‌ انسانی منجر خواهد شد و هزاران نفر از مردم غیرنظامی قربانی می‌شوند.

وی با بیان اینکه تصمیم ترامپ برای خروج نیرو‌های کشورش از شمال سوریه همه را شگفت‌زده کرد و یک نوع خلأ امنیتی در این مناطق ایجاد کرد، تاکید کرد: دولت ترکیه باید این مسئولیت را بپذیرد که به بهانه یک کمربند امنیتی، بخواهد هزاران انسان را قربانی بکند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه یک داد و ستد بین ترامپ و اردوغان انجام شده است، خاطرنشان کرد: همزمان با خروج تفنگداران آمریکایی از شرق فرات، ترکیه‌ای‌ها به حالت آماده‌باش درآمدند و وارد خاک سوریه شدند.

هانی‌زاده با اشاره به ارتباط تنگاتنگ نیرو‌های آمریکایی با نیرو‌های دموکراتیک سوریه و تامین تسلیحات آن‌ها افزود: خروج آمریکایی‌ها باعث شد، نیرو‌های دموکراتیک تنها بمانند و ترکیه‌ای‌ها از این فرصت برای سرکوب کُرد‌های سوریه استفاده کنند؛ به نظر می‌رسد فضای داخلی سوریه در منطقه ادلب و حلب تا حسکه و قامشلی بار دیگر وارد بحران جدیدی شده است.

وی هدف ترکیه را دور کردن گروه‌های کُرد مدافع خلق سوریه از مناطق مرزی عنوان کرد و گفت: باید این کار به‌صورت هماهنگ و با مذاکره جمهوری اسلامی ایران، سوریه و روسیه انجام می‌شد، اما اردوغان تمام توافقات بین ترکیه و سوریه و قوانین بین‌المللی را نقض کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص اتحاد کُرد‌ها با دولت سوریه پس از حمله ترکیه تصریح کرد: کُرد‌ها در گذشته به‌سمت دولت سوریه متمایل شده بودند، ولی با اتکاء به نیرو‌های آمریکایی سعی می‌کردند، امتیازی به دولت سوریه ندهند، اما با خروج آمریکایی‌ها از این مناطق و حمله ترکیه، قطعا به‌سمت دولت سوریه متمایل می‌شوند و ارتباط تنگاتنگی بین کُرد‌ها و دولت سوریه بوجود می‌آید.

هانی‌زاده درباره واکنش کشورمان به این موضوع افزود: جمهوری اسلامی ایران برای حفظ مناسبات به‌دلیل مرز مشترک با ترکیه و شراکت اقتصادی با این کشور، نمی‌تواند به این قضیه ورود کند بنابراین از طریق دیپلماتیک سعی می‌کند، دولت ترکیه را مجبور به توقف عملیاتش کند؛ با این حال ترکیه مصمم است تا عمق ۸۰ کیلومتری خاک سوریه پیشروی کند.

وی با اشاره به تمایل نظامی و تسلیحاتی ترکیه به‌سمت روسیه و خشمگینی اروپایی‌ها از این مسئله یادآور شد: متاسفانه روس‌ها موضع شفافی اتخاذ نکردند درحالی‌که اتحادیه اروپا به‌صورت آشکار از عملیات نظامی ترکیه انتقاد کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار