به‌وقت اربعین ـ 6/ یادداشت

پیاده‌روی اربعین ضامن اقتدار ایران اسلامی است

انقلاب اسلامی ایران که وارد دهه پنجم حیات طیبه خود شده، اتفاقات مبارکی را رقم زده است. اتفاقاتی که بر اقتدار آن افزوده، پیاده‌روی اربعین یکی از ده‌ها پدیده بزرگ انقلاب است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی ضامن بقا و اقتدار کشور است.
کد خبر: ۳۶۵۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۲ - 13October 2019

پیاده‌روی اربعین ضامن اقتدار ایران اسلامی استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ «فرانس فانون»، اندیشمند الجزایری، جمله‌ای معروف دارد که می‌گوید: «انقلاب فرزندان خود را می‌بلعد.» بسیاری از تحلیل‌گران داخلی و خارجی و اغلب معاند، طی این سال‌ها بدون پیش‌فرض‌ها و درکی از کاربرد این جمله، بارها از آن استفاده کرده‌اند. منظور نظر کسانی که عبارت فانون را به عاریه گرفتند این بود تا انقلاب اسلامی را ظالمی جلوه دهند که جوانان خود را می‌بلعد و سرانجام چنین ظلمی به حذف انقلاب می‌انجامد. معتقدان به چنین نگره‌ای «انقلاب اسلامی ایران» را از اساس نشناخته‌اند. این عدم شناخت سبب شده تا شخصیت و جایگاه «امام خمینی (ره)» را نیز درک نکنند.

حضرت امام (ره) انقلابی بدیع را پدید نیاورد که مبتنی بر رأی شخصی باشد، ایشان تفکری را احیا کرد که 14 قرن زیر خاکستر آتش اموی، عباسی و سلسله‌های شاهی بعد از آن بود. حتی صفویانی که تشیع را مذهب رسمی اعلام کردند و خود را از اخلاف ائمه می‌دانستند بیشتر درد سیاست داشتند تا دیانت برای همین ماندگار نشدند و به انحطاط دچار شدند. امام خمینی (ره) سیاست را از لوازم دیانت و احقاق حق می‌دانستند و نه بالعکس این تفکر همان تفکری است که ما را ملزم به تشکیل حکومت اسلامی مبتنی «ولایت فقیه» می‌کند، حکومتی که اکثریت مردم را در تحقق آرمان‌هایش دخالت می‌دهد و اصالتی برای اقلیت خاصی قائل نیست.

مردم بودند که با وحدت کلمه و تحت رهبری امام خمینی (ره) به پا خاستند و انقلاب اسلامی را در ایران، کشوری که حیاط‌خلوت استکبار شده بود، به پیروزی رساندند و بعدتر در جنگ تحمیلی با سرافرازی بیرون آمدند. دستاوردهای بعدی ایران اسلامی نیز برآمده از مردم بود نه آقازادگان عافیت‌طلبی که نان انقلاب را سهم پدرشان می‌دانستند. بیداری اسلامی، مبارزه با تروریسم، سرکوب داعش و ... همگی ماحصل خرد جمعی مردم بود. همه این موارد شاهد و گواه این است که انقلاب اسلامی نه‌تنها فرزندان خود را نبلعید بلکه باعث رشد و قوام شخصیت آنها شد. در مقابل مردم نیز سبب صدور انقلاب اسلامی به سایر نقاط جهان شد. هرچند سیاستمداران جهان با عناد و کینه‌ورزی سعی در توقف انقلاب دارند، باید دید نظر توده مردم جهان نسبت به انقلاب اسلامی ایران چیست.

یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران که مثل همیشه مردم در پدیدآوردن و گسترش آن دخالت دارند، حماسه پیاده‌روی اربعین است. با این تفاوت که در این پدیده عظیم فقط مردم یک ملت دخالت ندارد. دو ملت ایران و عراق در رأس این جنبش میلیونی قرار دارند و بعد سایر ملت‌ها در آن سهیم‌اند و چنین امری شکست‌ناپذیر است. هرچقدر که معاندان تبلیغات سوء کنند و با دست زدن به تفرقه‌افکنی و بایکوت رسانه‌ای بخواهند این حضور را کم اهمیت جلوه دهند. طبق آمارهای موثق تعداد زائران اربعین در سال جاری سه برابر سال قبل شده است؛ افزایشی که صرفاً ریشه در خواست و اراده مردم دارد. ضامن بقای انقلاب اسلامی و رشد و توفق و اقتدار کشور در حفظ چنین پدیده‌ای نهفته است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مردم اصفهان 26 آبان 1395 «این حرکت عظیم میلیونی بین نجف و کربلا، این شور و شوق، این حرکت آن‌وقتی که با خطر همراه شود‌، باز هم این شور و شوق در ملت ما، در مردم ما، در جوان‌های ما وجود دارد؛ این را باید نگه ‌داشت، این آن چیزی است که ضامن بقای این کشور است.»

پیاده‌روی اربعین در واقع یک اعلام حضور جهانی مسلمانان در کربلا است، شهری که نماد قیام علیه استکبار است. این حضور لبیک به «هل من ناصر» سیدالشهدا (ع) است. پدیده عظیم زیارت میلیونی اربعین نشان از این دارد که انقلاب اسلامی ایران ریشه در قیام پیروزمندانه امام حسین (ع) دارد همچنان که جبهه کفر امروز ریشه در سلطنت جابرانه بنی‌امیه دارد. درک این پدیده و تفسیر و تحلیل آن زمینه حضور حداکثری مردم را فراهم و به گسترش جهانی آن کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار