موسویان تأکید کرد؛

ضرورت تلاش‌ برای گفت‌وگوی مستقیم ایران و عربستان

دیپلمات پیشین کشورمان در مقاله‌ای در روزنامه لس آنجلس تایمز آمریکا به تنگناهای روابط ایران و آمریکا و امکان کاهش تشنج در خاورمیانه پرداخت.
کد خبر: ۳۶۵۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵ - 12October 2019

موسویان: در شرایط فعلی باید تلاش‌ها روی گفت‌وگوی مستقیم ایران و عربستان متمرکز شودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «سید حسین موسویان» با اشاره به شکست وساطت شخصیت‌های برجسته جهانی همچون ماکرون رئیس جمهور فرانسه، جانسون نخست وزیر انگلیس، مرکل صدراعظم آلمان، آبه نخست وزیر ژاپن و عمران خان نخست وزیر پاکستان در یک ماه گذشته برای دیدار روحانی و ترامپ در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: واقعیت این است که آمریکا و ایران هیچ‌کدام برای مذاکره جدی نیستند. ترامپ دم از مذاکره مستقیم می‌زند درحالی که سیاست فشار حداکثری و تحریم را اجرا می‌کند. این روش در مورد ایران جواب نمی‌دهد. ترامپ با زیر پا گذاشتن برجام، میز مذاکره را ترک کرد و با تحریم رهبر عالی ایران، وزیر خارجه و تعیین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان سازمان تروریستی، شانس هر نوع مذاکره‌ای را از بین برد.

وی افزود: اساس سیاست بیمارگونه آمریکا به خاطر این درک غلط است که ایران تحت فشارهای اقتصادی، تسلیم خواسته‌های حداکثری ترامپ خواهد شد. اکنون بیش از یک سال از خروج آمریکا از برجام و اعمال سیاست فشار حداکثری می‌گذرد لکن آمریکا نه تنها به هیچ یک از اهداف اعلامی خود دست نیافته است بلکه به بن بست سیاسی در مورد ایران رسیده است. متقابلا ایران خواهان مواردی است که بعید است دولت فعلی آمریکا آن را بپذیرد.

موسویان اظهار کرد: شرط ایران برای مذاکره با آمریکا این است که آمریکا باید اول تحریم‌ها را برداشته و به برجام برگردد. این خواسته منطقی است؛ زیرا برجام جامع ترین توافق تاریخ عدم اشاعه است که طی قطعنامه‌ای به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده و ایران هم به تمام تعهدات خود در قالب برجام عمل کرد. درعین حال این خواست ایران عملی نیست زیرا ترامپ مکرر برجام را یک فاجعه و بدترین توافق خوانده و لذا با توجه به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، پذیرش شرط ایران عملی نیست.

این دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس ایران در سال ۲۰۲۰ و در ۲۰۲۱ انتخابات ریاست جمهوری گفت: قواعد بازی انتخاباتی در داخل دو کشور یک واقعیت انکارناپذیر است و در دوران انتخابات، رهبران دو کشور هم با وضعیتی مشابه در داخل کشور خود مواجه هستند.

وی مانع مذاکره ایران و آمریکا را این فرض واشنگتن دانست که اقتصاد ایران در حال فروپاشی است و لذا ایران مجبور می‌شود به پای میز مذاکره بیاید اما این هر دو فرضیه اشتباه است.

وی ادامه داد: تهران هم از آن طرف اعتقاد دارد که جهان غرب در حال افول است و دوران سلطه آمریکا در خاورمیانه به سر آمده است. بسیاری از تحلیلگران و شخصیت‌های جهان غرب نیز طی نوشته‌ها ‌و سخنرانی‌های خود، این برداشت ایران را تایید کرده‌اند. واقعیت هم این است که آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم، در تمام جنگ‌هایش (بجز جزیره کوچک گرانادا!)، شکست خورده است، اما با وجود همه این حقایق، آمریکا هنوز قدرت تاثیرگذاری بر نظام جهانی را دارد.

موسویان تصریح کرد: با توجه به بن بست موجود در روابط ایران و آمریکا، مهم‌ترین اقدام فوری برای کاهش تنش‌ها این است که ایده مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا در شرایط فعلی کنار گذاشته شود و به جای آن تلاش‌ها روی گفت‌وگوی مستقیم ایران و عربستان و خاتمه جنگ یمن متمرکز شود، اما ریاض و تهران برای ورود به مذاکره مستقیم باید روی چند نکته اساسی به درک مشترک برسند.

وی گفت: اول اینکه هیچکدام نمی‌توانند امنیت را به قیمت ناامنی طرف مقابل بدست آورند. دوم، هیچکدام از دو کشور نمی‌توانند قدرت هژمون در منطقه باشند و سوم، بهترین مسیر کاهش تنش، تلاش برای شکل دادن نظام همکاری مشترک منطقه‌ای براساس منافع مشترک، احترام به حق حاکمیت کشورها و مرزهای موجود است.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها