به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس، «سیدغلامرضا حسینی» مدیرعامل انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به سابقه تاسیس و فعالیت این انتشارات اظهار داشت: پژوهشگاه در راستای تألیف، ترجمه و نشر آثار علمی مخاطبان خود را به دو گروه عمده دستهبندی کرده است: دانشوران و نخبگان فکری، علمی و اجتماعی و دسته دوم هم جوانان و دانشجویان.
وی افزود: پس بدیهی است به فراخور نیازهای مخاطبان خود طی این سالها، پژوهشگاه و انتشارات آن تلاشهای فراوانی کرده که ثمره آن چاپ بیش از هزار و 47 عنوان کتاب و 546 فصلنامه و ماهنامه است.
هر دو روز یک کتاب
حسینی با بیان اینکه انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تقریباً هر دو روز کاری یک عنوان کتاب منتشر میکند و یکی از پرکارترین ناشران کشور محسوب میشود، گفت: هرآنچه حاصل تلاشهای تحقیقاتی و علمی متقن و قابل اعتنای محققان پژوهشگاه در طول این سالها به زیور طبع آراسته شده است باعث ایجاد مرجعیت علمی پژوهشگاه به عنوان یک موسسه پژوهشی تراز انقلاب اسلامی در بین سایر نهادها و موسسات شده است، در عین حال تولید آثار متعدد با تنوع موضوعی نزدیک به بیست گروه علمی، انتشارات پژوهشگاه از جایگاه خاصی در بین مخاطبان و محققان برخوردار است و آن را به عنوان یک منظومهی فکری قابل اعتماد و اعتنا در حوزه علوم انسانی اسلامی تبدیل کرده است.
مدیرعامل انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان آماری از فعالیتهای این نشر گفت: ما تاکنون هزار و 47 عنوان کتاب و 546 عنوان فصلنامه و ماهنامه منتشر کردهایم که برخی از این آثار تا 35 نوبت تجدید چاپ شده و به شمارگان هفتاد هزار نسخه رسیده است و بعضی نیز از جمله مجموعه آثار اخلاق الاهی آیتالله مجتبی تهرانی (ره) مجموع شمارگان آن از 100 هزار نسخه گذشته است.
تولید کتاب پاک رویکرد پژوهشگاه است
حسینی به رویکرد این انتشارات در تولید و توزیع کتاب «پاک» اشاره کرد و ادامه داد: به نظر ما فعالیت در عرضه نشر کتابهای پاک و پرهیز از نگاه بازاری مطلق به حوزه فرهنگ یک نوع تلاش جهادی است، هرچند اقتصاد نشر کشور به دلایل مختلف که بارها و بارها در مورد آن صحبت شده است از اوضاع مطلوب و طبیعی برخوردار نیست، ولی ضرورت دارد حالا که این امکان تاریخی در کشور برای ترویج، نشر و توزیع فرهنگ ناب اسلامی فراهم شده، تمام تلاشمان را در این راه به کار گیریم و در این جهاد فرهنگی تلاش مضاعف کنیم.
مدیرعامل انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به فروشگاه کتاب اندیشه هم پرداخت و گفت: یکی از اقدامات مؤثر و مفیدی که در این نشر برای ترویج هرچه بیشتر فرهنگ و اندیشه اسلامی برداشته شده، حضور در بورس بازار کتاب تهران و قم است، فروشگاههایی که تحت نام نشان «کتاب اندیشه» راهاندازی شدهاند در خیابان انقلاب روبروی ورودی اصلی دانشگاه تهران آثار پژوهشگاه و منتخبی از آثار حدود 200 ناشر دیگر در معرض دید، مطالعه و انتخاب علاقمندان است، تلاش برای اطلاعرسانی محتوایی، جشنوارههای تخفیف و... هم از این دست اقدامات هستند.
172 عنوان کتاب الکترونیک اندیشهای
وی با بیان اینکه پرداختن به نشر الکترونیک در کنار نشر کاغذی یکی دیگر از محورهای مهم در دستور کار این نشر است گفت: در سال 1398 به بحث نشر الکترونیک به صورت ویژهای توجه داشتهایم و تا کنون بیش از 172 عنوان از آثار پژوهشگاه از طریق نرمافزارهای کتابخوان در اختیار مخاطبان قرار داده شده است.
حضور متفاوت در نمایشگاه 99
مدیرعامل انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در خصوص برنامههای این نشر برای حضور در نمایشگاه کتاب سال آینده هم گفت: یکی از برنامههای جدی ما برای آینده حضور فعالتر و متفاوت از سالهای قبل در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در سال 1399 است، که تلاش خواهیم کرد با حضور مؤثرتر و تدارک فضایی متفاوت امکان تعامل جدیتری را با مخاطبان داشته باشیم.
وی افزود: همچنین در نظر داریم با برنامهریزی انجام شده، عناوین ویژه و خاصی که در نوبت چاپ قرار دارند هرچه زودتر روانه چرخه توزیع کتاب کشور نماییم.
حسینی در پایان گفت: یکی دیگر از برنامههایی که تدارک دیدهایم انتشار کتابهایی با موضوعات روزآمد برای پاسخ به دغدغههای مورد نیاز جوانان و دانشجویان عزیز است که نمونههایی از این دست کتابها را در سال 1398 مخاطبان دیدهاند که میتوان به کتابهایی مانند «لایک ممنوع»، «فالوورربایی»، «ازدواج موقت» و... اشاره کرد.
انتهای پیام/ 121