محمد دیندار در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

«مهار اژدها» به جنگ اقتصادی می‌پردازد/ در جنگ اقتصادی نیازمند یک دفاع مقدس هستیم+ تیزر

یک مستندساز و فعال فرهنگی از تولید مستند «مهار اژدها» خبر داد و گفت: در شرایطی که جنگ اقتصادی بر کشور تحمیل شده، «مهار اژدها» این موضوع را در دستور کار خود قرار داده که واردات کالاهای مشابه در این جنگ اقتصادی چه ضربه‌ای به کشور می‌زند.
کد خبر: ۳۶۶۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹ - 15October 2019

«محمد دیندار» مستندساز و فعال فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، از تولید مستندسینمایی «مهار اژدها» پیرامون موضوعات اقتصادی خبر داد و اظهار داشت: مستند «مهار اژدها» آسیب‌شناسی کالاهای مشابهی است که نمونه آن در ایران تولید می‌شود اما وارد کشور می‌شود. در جنگ اقتصادی که به سر می‌بریم، کالاهای مشابه یکی از پاشنه‌آشیل‌هایی است که طی سال‌ها ادامه داشته اما در شرایط تحریم امروز، آسیب‌هایش بیشتر از گذشته خودش را نشان می‌دهد. برای اولین بار در این مستندسینمایی سعی کردم یک نگاه جامع به بحث واردات داشته باشم. کارهایی که تاکنون دراین خصوص تولید شده بود خیلی محدود به بررسی مسائل پرداخته بود اما من برای نخستین‌بار بحث واردات را از منظر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی با حضور 15 نفر از شخصیت‌های سرشناس حوزه‌های دانشگاه، مجلس، دولت و تولیدکنندگان و حتی ورزشکاران و هنرمندان بررسی کردم.

وی گفت: مستند مهار اژدها در شرایطی که جنگ اقتصادی بر کشور تحمیل شده، این موضوع را در دستور کار خود قرار داده که واردات کالاهای مشابه در این جنگ اقتصادی چه ضربه‌ای به کشور می‌زند. واردات کالاهای مشابه و لوکس باعث می‌شود که کارخانجات ما تعطیل و کارگران از کار بی‌کار شوند و به دنبال آن، مشکلات خانوادگی و اجتماعی و ... شکل گیرد که یک تهدید برای کشور محسوب می‌شود. همانطوری که ما در جنگ نظامی باید سعی کنیم تمام خاکریزهایمان را حفظ کنیم؛ در جنگ اقتصادی نیز باید تمام کارخانجاتمان را که کارگران به عنوان سنگربانان اقتصادی در آن حضور دارند را حفظ کنیم. واردات بی‌رویه باعث می‌شود که کارخانجات تعطیل شوند و این بدین معنی است که ما خاکریزهای اقتصادیمان را از دست می‌دهیم.

از مستند «از آزادی تا آبادی» به «مهار اژدها» رسیدم

دیندار به موضوعات اجتماعی و دفاع مقدس به عنوان موضوعات مورد علاقه خود اشاره کرد و عنوان کرد: سال گذشته من فیلم «از آزادی تا آبادی» را ساختم. این فیلم به این موضوع می‌پرداخت که خرمشهر آزاد شد اما آباد نشد. برای اولین بار در یک کار پربحث بررسی کردیم و گفتم که شهری که به این اندازه شهید داده، شایسته است در بحث اقتصادی نیز آباد باشد. این مستند در شبکه سه و شبکه مستند نیز پخش شد و مورد استقبال قرار گرفت؛ از مستند «از آزادی تا آبادی» به سمت ساخت «مهار اژدها» رفتم. مستند «مهار اژدها» اقتصادی است اما پیوست‌های فرهنگی مهمی در آن وجود دارد یعنی اقتصادی که امروز ما درگیر آن هستیم پیوست‌های اجتماعی دارد. اگر اقتصاد ما موفق نباشد دچار مشکلات اجتماعی در حوزه خانواده و اشتغال خواهیم شد.

«مهار اژدها» به جنگ اقتصادی می‌پردازد/ در جنگ اقتصادی نیازمند یک دفاع مقدس هستیم+ تیزر

یک دفاع مقدس را در جنگ اقتصادی نیاز داریم

این مستندساز و فعال فرهنگی به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: وقتی مقام معظم رهبری مکرراً می‌فرمایند «اقتصاد مقاومتی»؛ یعنی یک دفاع مقدس را در جنگ اقتصادی نیاز داریم که اقتصاد مقاومتی نام دارد. ما باید از این زاویه نگاه کنیم و مدیران اقتصادی و فرهنگی نیز آن را باور کنند که ما در یک جنگ اقتصادی هستیم که در حال ضربه زدن است.

وی درخصوص نام این مستند گفت: واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند به قدری حجم زیادی دارند که همانند اژدها باعث شده تا صنعت داخلی مورد هجوم قرار گیرد؛ آن آتشی که از دهان اژدها خارج می‌شود، اقتصاد و کارخانجات ما را نابود می‌کند که موجب نام‌گذاری این مستند شد و البته علت دیگری که منجر به نام‌گذاری این مستند شد حجم زیاد واردات از چین است که نماد آن‌ها نیز اژدهاست و ما به‌دنبال مهار این اژدها هستیم. اتفاقاً خیلی از دوستان نسبت به اسم این مستند استقبال کردند.

دیندار حمایت از تولید کننده را حمایت از کشور دانست و تصریح کرد: وقتی تولیدکنندگان و صنعت‌گران ما دچار مشکل می‌شوند و صنایع داخلی آسیب ببیند، وابستگی ما بیشتر می‌شود. وقتی وابستگی بیشتر شود یعنی دشمن توانسته فشار بیشتری به کشور وارد کند. اگر مدیران کشور در دورانی که تحریم کمتری بودیم به فکر حمایت از صنایع داخلی بودند امروز ما کمتر به کالاهای خارجی نیاز داشتیم و قطعاً تحریم‌ها به اندازه امروز اثرگذار نبودند. امروز باید از فرصت تحریم استفاده شود و از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم؛ دلیلی وجود ندارد در شرایطی که کشور دچار مشکل است ما غذای سگ و گربه و کالاهای لوکس وارد کشور کنیم. یکی از طراحی کننده‌های تحریم علیه ایران درخصوص عدم تحریم کالاهای لوکس گفته بود «ما بخاطر ایجاد احساس اختلاف طبقاتی در ایران، کالاهای لوکس را تحریم نمی‌کنیم چراکه وقتی مردم شاهد واردات کالاهای لوکس باشند شکاف طبقاتی را حس می‌کنند که موجب اختلاف آن‌ها خواهد شد».

واردات برخی کالاها، بحث فرهنگی به‌دنبال دارد

وی اظهار داشت: واردات برخی از کالاها جدای از بحث اقتصادی، بحث فرهنگی را به‌دنبال دارد. مثلاً اگر پرچم ایران را از کشور چین وارد کنیم و روی پرچم نام تولید کننده چینی وجود داشته باشد تحقیرآمیز است و روح «ما نمی‌توانیم» را ترویج می‌دهد. بحث واردات به مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی مربوط است و همه این مسائل در موضوع واردات دخیل است.

این مستندساز و فعال فرهنگی عدم وجود سیاست منسجم درخصوص واردات را مشکل اقتصاد کشور دانست و ادامه داد: تحریم برای کشورمان مسئله جدیدی نیست چراکه همواره ما در گذشته نیز با تحریم روبرو بوده‌ایم اما سیاست منسجمی در حمایت از صنعت‌گران‌مان نداشته‌ایم چراکه زمانی که تحریم بوده‌ایم از صنعت داخلی حمایت کرده‌‎ایم و به محض رفع تحریم شاهد واردات بی رویه همه کالاها به داخل کشور بوده‌ایم. معتقد نیستیم که واردات تماماً متوقف شود چراکه ما نیازمند مواد اولیه برای برخی از صنایع هستیم اما واردات در حوزه‌هایی وجود دارد که در کشورمان بهترین تولیدات آن حوزه وجود دارد و با واردات بازهای داخلی را ویران می‌کنیم.

دیندار گفت: در بحث چادر مشکی بیشترین مصرف متعلق به ایران است. چرا ما باید چادر را وارد کنیم؟ اگر ما طی این سال‌ها از چند کارخانه داخلی حمایت می‌کردیم امروز از این محصول بی نیاز بودیم و حتی می‌توانستیم نیاز کشورهای همسایه و مسلمان را نیز تامین کنیم اما شاهدیم که در این حوزه نیز غفلت شده است. هم‌اکنون در حالی که رهبری نسبت به واردات بی‌رویه تذکر دادند اما باز شاهدیم که واردات کالاهایی انجام می‌شود که در داخل کشور تولید می‌شود و اجناس ضروری نیستند.

وی درخصوص زمان پخش مستند «مهار اژدها» گفت: مهار اژدها محصول شبکه مستند سیما می‌باشد که علاوه بر پخش از این شبکه به دلیل اهمیت موضوع از سایر شبک‌های سراسری نیز به روی آنتن خواهد رفت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار