با حضور هیات چینی و انگلیسی؛

جلسه هماهنگی مدرن سازی رآکتور تحقیقاتی اراک برگزار شد

جلسه هماهنگی مدرن سازی رآکتور تحقیقاتی اراک با حضور هیات‌هایی از ایران، چین و انگلیس برگزار شد.
کد خبر: ۳۶۶۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶ - 14October 2019

جلسه هماهنگی مدرن سازی رآکتور تحقیقاتی اراک برگزار شدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، جلسه هماهنگی ایران و روسای مشترک کارگروه مدرن‌سازی راکتور تحقیقاتی خنداب (اراک) با حضور هیاتی از سازمان انرژی اتمی کشورمان و هیئت‌هایی از چین و انگلیس صبح امروز (دوشنبه) در محل سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد.

بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی، راب مک ایر سفیر انگلیس در تهران و هیئت کارشناسی از چین به ریاست وی کینگ مینگ از بخش همکاری‌های بین‌المللی کمیسیون انرژی اتمی چین (CAEA)، هیئت‌های سه کشور را در این جلسه سرپرستی می‌کردند.

کمالوندی با بیان اینکه برجام بار دیگر همه ما را در پشت یک میز جمع کرده است، اظهار داشت: در حال حاضر، برجام از شرایط مناسبی برخوردار نیست و علی‌رغم اینکه ایران به تمام تعهداتش عمل کرده، به دلیل برآورده نشدن منافع برجام برای کشورمان، جمهوری اسلامی گام‌هایی را در جهت کاستن از میزان تعهدات خود برای ایجاد توازن بین تعهدات و حقوق خود برداشته است. در حال حاضر حفظ این توافق ارزشمند در گرو اجرای گام‌های مثبت از سوی طرف‌های باقی‌مانده در برجام است.

وی ادامه داد: موضوع مدرنیزه کردن راکتور آب سنگین خنداب (اراک) یکی از مهم‌ترین موضوعات برجام است که همکاری در این راستا می‌تواند پیام مثبتی را به جهانیان منعکس کند. فعالیت‌های این پروژه ۱۰۰ درصد صلح آمیز، مورد حمایت برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده و حتی از هرگونه تحریم بعدی نیز مستثنی شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در رابطه با پروژه مدرن‌سازی اراک اگرچه اخیراً شاهد نشانه‌هایی از امید در جهت تسهیل روند همکاری‌ها هستیم، لیکن امیدواریم شاهد گام‌های مثبت بیشتری در این زمینه باشیم.

کمالوندی افزود: فشار حداکثری آمریکا به ایران کارساز نخواهد بود و ۱۰۰ درصد اطمینان داریم که ایران از این شرایط دشوار به‌سلامت عبور خواهد کرد. کما اینکه درحال‌حاضر نشانه‌های اقتصادی، این موضوع را به‌خوبی نشان می‌دهد.

سفیر انگلیس نیز در سخنان خود، از حضور در این جلسه ابراز رضایت کرد و گفت: برگزاری چنین جلساتی نشان از پیشرفت در مذاکرات دارد. در حال حاضر نه‌تنها کشورهای باقی مانده در برجام، بلکه اکثر کشورهای جهان خواستار حفظ این توافق ارزشمند هستند.

راب مک ایر با اشاره به سازنده نبودن خروج آمریکا از برجام گفت: اروپایی‌ها همچنان در تلاش هستند تا برجام را حفظ کنند.

وی ضمن اشاره به موضع انگلیس در خصوص گام‌های ایران در جهت کاهش تعهداتش ادامه داد: همه ما باید کاری کنیم که این توافق همچنان به حیات خود ادامه دهد. به همین دلیل انگلیس یک تیم فنی مجرب را برای این مذاکرات به ایران اعزام داشته و امیدواریم برگزاری این نشست مثمر ثمر باشد.

لیو چایکینگ از بخش خلع سلاح وزارت خارجه چین نیز در سخنان خود اظهار داشت: دولت چین کاملاً به تعهدات خود ذیل برجام پایبند بوده و با این موضوع موافق است که در حال حاضر برجام شرایط مناسبی ندارد.

وی از خروج آمریکا از برجام به‌عنوان علت اصلی این مشکلات نام برد و گفت: چین بارها اعلام کرده که همه اعضای برجام باید برای حفظ آن تلاش کنند. انتظارات ایران برای تعجیل در اجرای پروژه را درک می‌کنیم؛ اما فشارهای خارجی باعث نشده ما از تعهدات خود عدول کنیم. با همکاری طرف انگلیسی امیدواریم بتوانیم همکاری مثبت خود را در این راستا ادامه دهیم.

مذاکرات فنی سه جانبه هیئت‌های ایرانی، چینی و انگلیسی در زمینه پروژه مدرن‌سازی راکتور آب سنگین خنداب (اراک) طی دو روز آینده نیز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها