آمادگی مسکو برای برقراری گفت‌وگو بین آنکارا و دمشق/ ائتلاف غربی موسوم به ضد داعش به دنبال تجزیه سوریه است

وزیر خارجه روسیه با اعلام آمادگی مسکو جهت برقراری مذاکرات بین دولت‌های ترکیه و سوریه برای تامین امنیت مرزها، درباره سوق دادن کُردهای سوری به سمت جدایی‌طلبی توسط غربی‌ها هشدار داد.
کد خبر: ۳۶۶۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴ - 16October 2019

آمادگی مسکو برای برقراری گفت‌وگو بین آنکارا و دمشق/ ائتلاف غربی موسوم به ضد داعش به دنبال تجزیه سوریه استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مسکو به‌دنبال آن است تا گفت‌وگوهایی را بین آنکارا و دمشق برقرار کند تا امنیت مرزهای ترکیه-سوریه تامین شود.

لاوروف به خبرنگاران گفت: «در پی عملیات نظامی در شمال شرقی سوریه، شبه‌نظامیان داعش از زندان فرار کرده و در سراسر جهان پخش شدند. مسئول این مشکل نیز کشورهای اروپایی هستند».

به نوشته خبرگزاری «اینترفکس» وی با اعلام آمادگی روسیه برای کمک به همکاری امنیتی بین سوریه و ترکیه درخصوص مرزهای مشترک، تصریح کرد: ائتلاف غربی موسوم به ضد داعش، در حال سوق دادن کُردها به سمت جدایی‌طلبی است.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش هشدار داد: لیبی در خطر تبدیل شدن به پایگاه اصلی تروریست‌ها در شمال آفریقا است.

پیش از این نیز «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه ضمن تأکید بر تأمین امنیت مرز سوریه-ترکیه از طریق استقرار نظامیان سوریه در مرز دو کشور، گفت: مسکو اجازه وقوع درگیری میان ترکیه و سوریه را نمی‌دهد.

همچنین صبح امروز بود که افسر پلیس نظامی نیروهای مسلح روسیه از اجرای اولین گشت‌زنی پلیس این کشور در شهر منبج، که اکنون به کنترل ارتش سوریه درآمده، خبر داد.

آنکارا عملیات نظامی در شمال سوریه با اسم رمز «چشمه صلح» را به بهانه مقابله با شبه نظامیان کرد و ایجاد یک «منطقه امن» برای اسکان آوارگان سوری، از هفدهم مهر آغاز کرده است. دولت سوریه از این تجاوز نظامی ترکیه به شدت انتقاد کرده و آن را اشغالگری جدید خوانده است. ایران و روسیه نیز در باره تبعات این عملیات ترکیه هشدار داده‌اند به ویژه اینکه می‌تواند فرآیند راه‌حل سیاسی در ادلب را تحت‌الشعاع قرار دهد.

ترکیه قصد دارد با ایجاد منطقه امن به طول بیش از ۲۳۰ کیلومتر و عرض ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر در امتداد مرزهای سوریه، علاوه بر دور کردن این شبه‌نظامیان، زمینه را برای اسکان دو میلیون ۳۰۰ هزار آواره سوری ساکن ترکیه ایجاد کند.

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» نیز در روز پنجم این عملیات از سقوط شهر «تل‌أبیض» به دست نیروهای عملیات‌کننده خبر داد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار