به‌وقت اربعین 10/ یادداشت

لزوم بازتاب حماسه راهپیمایی اربعین بر پرده سینما

راهپیمایی اربعین که بزرگ‌ترین اجتماع مردمی جهان است و در درون خود مفاهیم عمیق انسانی را داراست باید در قاب سینما انعکاس پیدا کند تا بخشی از این حماسه عظیم در حافظه فرهنگی جهان اسلام حفظ شود.
کد خبر: ۳۶۶۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۷ - 19October 2019

لزوم بازتاب حماسه راه‌پیمایی اربعین بر پرده سینماگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ راهپیمایی اربعین با همه عظمت و شکوهی که دارد اگر با ابزار فرهنگی حفظ و رشد نیابد علاوه بر اینکه تکثیر نمی‌شود به همان صورتی که اکنون شاهد هستیم به آیندگان منتقل نخواهد شد. همچنان که حادثه عاشورا با ابزار قدرتمندی چون شعر و مرثیه و تعزیه و پرده‌خوانی و ... به دست ما رسیده است، راهپیمایی اربعین نیز باید با ابزارهای فرهنگی مدرنی مثل سینما حفظ و در حافظه فرهنگی و هنری جهان اسلام ثبت شود.

اینکه این حماسه عظیم چگونه شکل گرفت، رشد پیدا کرد و به دیگر کشورها راه بافت از موارد مهمی است که ضرورت ثبت آن احساس می‌شود. هرچند حوزه کتاب نیز فرصت قابل اعتنایی برای ثبت این رویداد جهانی است اما به هیچ عنوان نمی‌تواند جای سینما را بگیرد. اهمیت ثبت راه‌پیمایی اربعین مثل رویدادهای دیگری چون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارای اهمیت بالایی است. چراکه این حادثه عظیم از نتایج انقلاب اسلامی ایران و ثمره بیداری اسلامی است.

کاهلی و بی‌تفاوتی اصحاب سینما و وارد نشدن آنها به این فضا باوجود فرصت‌ها و مضامین و موضوعات متنوع ما را به این نتیجه می‌رساند که شاید هنوز اهمیت راه‌پیمایی اربعین برای این قشر از جامعه مشخص نشده است. زنده‌یاد «رسول ملاقلی‌پور» اولین فیلم‌سازی است که دوربین خود را ‌به کربلا برد تا فیلم «عصر روز دهم» را بسازد که متأسفانه با درگذشت این کارگردان متعهد به سرانجام نرسید و «مجتبی راعی» آن را به پایان برد. بعد از فیلم «هیهات» توسط چند کارگردان نام‌آشنا در چند اپیزود روی پرده رفت که داستان آن به نحوی به شهر کربلا، حرم امام حسین (ع) و مدافعان حرم می‌پرداخت عملاً سینمای ما در این مسیر هیچ قدمی برنداشته است.

از آنجایی که راه‌پیمایی اربعین یک گردهم‌آیی بزرگ در جهان اسلام است، فیلم‌سازان کشورهای اسلامی باید در کنار هم این حماسه عظیم میلیونی را در قاب سینما به تصویر بکشند، تولید مشترک در این فرصت که هرساله تکرار می‌شود و اکران فیلم‌های ساخته شده در سینماهای کشورهای اسلامی علاوه بر مقابله با بایکوت رسانه‌ای غرب می‌تواند بر اقتصاد سینمای این کشورها تأثیرگذار باشد.

همه آنچه از تاریخ تصویری دفاع مقدس به دست ما رسیده است مرهون تلاش‌های شهید «مرتضی آوینی» و اعضای گروه «روایت فتح» است. سلسله برنامه‌های «روایت فتح» که در آن سال‌ها از رسانه ملی پخش می‌شد، امروز اسناد مهمی از تاریخ جنگ تحمیلی تبدیل شده است و منبع مهمی برای تحقیق و پژوهش در موضوع دفاع مقدس است. راه‌پیمایی اربعین نیز نیازمند حضور کارگردانانی است که با روحیه‌ای جهادی روایت فتحی دیگر را در وسعتی بزرگ‌تر به تصویر بکشند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار