فتحی پور در گفتگوی تفصیلی با «دفاع پرس»:

اجرای اقتصاد مقاومتی وظیفه همه قوا است/ اقتصاد کشور اقتصاد واردات محور است/ حداکثر کار مفید شاغلین در ایران 25 دقیقه است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگوی تفصیلی با دفاع پرس، در تشریح اجرای اقتصادی مقاومتی در کشور اظهار داشت: برای اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی دولت باید خود را از شرکتها جدا کند با این روشی که دولت در پیش گرفته است، تن پروری در کشور نهادینه شده است.
کد خبر: ۳۶۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵ - 24December 2014

اجرای اقتصاد مقاومتی وظیفه همه قوا است/ اقتصاد کشور اقتصاد واردات محور است/ حداکثر کار مفید شاغلین در ایران 25 دقیقه است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، سیاست اصل 44، سیاست تولید ملی، سیاست انرژی و اقتصاد مقاومتی از سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری است که جهت بهبود شرایط اقتصادی کشور ابلاغ شده است تا شاید این سیاست ها نقشه راه و تدوین شاخص ها برای برون رفت از مشکل کشور در زمینه اقتصاد باشد و مقام معظم رهبری سیاست اقتصاد مقاومتی را در 30 بهمن سال 1392 در 24 بند ابلاغ فرمودند و به بهانه این که نزدیک به یک سال از ابلاغ اقتصاد مقاومتی درکشور می گذرد و جهت عملکرد و نحوه اجرای این سیاست در یک سال گذشته از سوی دولت، نهاد قانون گذاری و قضاییه و دیگر نهادها و سازمان های ذیربط، به گفتگوی تفصیلی با ارسلان فتحی پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نشسته ایم.

*** اجرای اقتصاد مقاومتی وظیفه همه قوا است

در آغاز مصاحبه از رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خواستیم تا تعریفی از اقتصاد مقاومتی ارائه کند؟

از کلمه و بحث های اقتصاد مقاومتی کاملا مشخص است که باید به گونه ای اقتصاد را در جامعه اجرایی کنیم که با هر لرزش و تحریمی علیه کشورمان به اقتصاد خدشه و لطمه ای وارد نشود و مقام معظم رهبری سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را در 24 بند ابلاغ کرده که از این 24 بند 12 بند به دولت و مقامات و مسئولان کشور توصیه شده و 12 بند دیگر در زمینه مقاوم سازی اقتصاد کشور است.

  برهمه قوا لازم است که این سیاست را در کشوراجرایی کنند زیرا که سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری تنها به دستگاه اجرایی کشور مربوط نمی شود.

*** ملغی اثر کردن قوانین و بخش نامه ها جهت اجرای اقتصاد مقاومتی وظیفه دولت است

در تعریف اقتصاد مقاومتی به وظایف قوا در اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی اشاره شد قوه مجریه در اجرای این سیاست چه وظیفهای دارد؟

 وظیفه دولت این است که تمامی قوانین و بخشنامههایی که مغایر با اجرای اقتصاد مقاومتی است را ملغی اثر کند و در اجرا اگر نیازمند قانون جامع داشته باشد در لایحه ای از مجلس شورای اسلامی که نهاد قانون گذاردر کشور بشمار می رود درخواست کند تا قوانین جامع را جهت سهولت اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی تدوین و قوانین مزاحم را از میان برداشته شود.

*** اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس تمام قوانین مغایر با اقتصاد مقاومتی را احصاء کرده است

  قوه مقننه در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی تا کنون چه اقداماتی را انجام داده و یا چه برنامههایی را در دست اقدام دارد؟

به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تمام قوانین موجود را بررسی کرده و آن قوانین را با سیاستهای اقتصاد مقاومتی تطبیق دادهایم، ریاست مجلس در جهت قوانین احصاء شده و مغایر با اجرای قانون اقتصاد مقاومتی طی نامه ای خطاب به باهنر نائب رئیس دوم مجلس بیان کرده اند که در خصوص اصلاحات قوانین مغایر با اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی جلسه ای با کمیسیون تدوین قوانین با حضور رئیس کمیسیون اقتصادی و دیگر اعضا گذاشته شود تا در خصوص قوانین مزاحم و مغایر تصمیم گیری شود تا هرچه سریعتر تصمیمات اتخاذ شده به صحن علنی ارائه تا مجلس نیز به سهم خود اقدامی در زمینه اقتصاد مقاومتی صورت دهد.

قانون سامان دهی حمایت از محصولات مواد 1،11،12و 14 ، اصلاح تبصره 3 قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی در سال 1390تا 1394 ماده 134 و بند د ماده 86، قانون پولی و بانکی کشور بند ب ماده 11، قانون برنامه پنجم توسعه قوانین بودجه سالیانه مواد 94 و 96، قانون عملیات بانکی بدون ربا ماده 19، قانون کار، قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مواد 18،26،28،30، 24، قانون مالیات ارزش افزوده که لازم است تمام مواد آن اصلاح شود، قانون مالیات مستقیم، قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 بندهای الف و ب ماده 3 و ....  از جمله 157 بند و قوانین که مغایر با سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری است، می باشد که این قوانین مشخص شده و مغایر با اقتصاد مقاومتی را  طی نامه ای به رئیس مجلس ارائه شده است. ضرورت می بینیم که قوانین احصاء شده باید هرچه سریعتر برای رفع ایرادات جهت اجرای اقتصاد مقاومتی در صحن مورد بررسی قرار گیرد.

*** دستگاههای اجرایی در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی تنها به شعار و پلاکارد نویسی بسنده می کنند

احصاء قوانین جهت  بررسی  چه زمانی در صحن علنی مورد بررسی و تصویب نمایندگان قرار خواهد گرفت؟

این موضوع هنوز درکمیسیون تدوین قوانین است و منتظر هستیم تا هرچه سریعتر در خصوص احصاء قوانین تصمیم گیری و به صحن علنی برای بررسی و تصویب ارائه شود. لازم است که در اسرع وقت جلساتی نیز میان کمیسیون تدوین قوانین و نمایندگان بخصوص اعضای کمیسیون اقتصادی و کمیسیون های تخصصی دیگر گذاشته شود تا ظرف یک سال آینده بصورت قانون در اختیار دولت قرار گیرد تا دستگاههای اجرایی تنها به شعار و پلاکارد نویسی در خصوص اجرای اقتصاد مقاومتی بسنده نکنند.

*** نسخه اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری داروی درمان هر اقتصاد بیمار است

با توجه به اینکه برخی اقصاد دانان معتقد هستند نظام اقتصادی ایران بیمار است آیا نیاز نیست که نظام اقتصادی کشور بصورت بنیادی تغییر و اصلاح شود؟ و اگر در نظام اقتصادی ضرورت دارد تغییری صورت گیرد احصاء قوانین که بیان شد تا چه اندازه می تواند در اصلاح قانون اقتصادی کشور مثمر ثمر واقع شود؟

قطعا قوانینی که احصاء و تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده مبانی اقتصاد کشور هستند و معتقدم تولید قوانین زیاد مزاحم پیشرفت و توسعه کشور است.

کشور ایران از جمله کشورهایی است که متاسفانه بیشترین قوانین را تصویب می کند به گونه ای که می توانیم بیان کنیم ما در هر روز قانون جدیدی را تولید می کنیم و این در حالی است که سیستم اقتصادی کشور باید به گونه ای باشد که بتواند خود را با سیستم های دنیا همطراز کند زیراکه تحولات و تکنولوژیهایی در سیستم اقتصادی دنیا مشاهده می کنیم که باید این تحولات را در سیستم اقتصادی کشورمان نیز وجود داشته باشد و اگر خلاف این بخواهیم در جهان حرکت کنیم قطعا نخواهیم توانست به اهداف خودمان در بازارهای هدف دست پیدا کنیم و حتی در تجارت جهانی حضور داشته باشیم.

معتقدم نسخه ای که مقام معظم رهبری برای تحول در اقتصاد کشور پیچیده اند برای اقتصاد بیمار کشورما یک نسخه درمانی است و باید دقت کرد تا بدرستی و به موقع این نسخه جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور استفاده شود.

امروز نباید منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات باشیم و اجازه ندهیم در واحدهای تولیدی جهت افزایش تولید رخنه و خدشه ای حاصل و بازار با کساد مواجه و رکود بر کشور حاکم شود .

*** رشد اقتصادی کشور هنوز رشد منفی را نشان می دهد

امروز رکود را همه در کشور مشاهده می کنیم و نقطه به نقطه کشور این رکود قابل لمس است که کشور با رکود شدید مواجه است اما همواره از سوی دولت بیان می شود که نقطه به نقطه در طول سه ماهه حدودا 04/6 رشد اقتصادی داشته ایم اما نباید این را فراموش کرد که  این رشد از رشد منفی محاسبه می شود و رشد اقتصادی کشورما هنوز مثبت نشده است و در بازار رکود را همچنان مشاهده می کنیم و هیچ کس نمی داند چه کاری را باید انجام دهد و یا در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟

*** نوسان هر روز قیمت ارز در کشور قابل لمس است

نوسانات ارز و سکه و دیگر اقلام مورد نیاز ملت در هر نقطه از کشور قابل مشاهده است و برخی ازافراد در این نوسانات ثروت و مال خود را از دست می دهند و هر روز 30 تا 50 تومان در کشور نوسان قیمت دلار داشته باشیم و این نوسانات سردرگمی را در اقتصاد کشور ایجاد کرده است.

 زمانی می توانیم بیان کنیم که در اقتصاد کشورمان ثبات ایجاد شده است که برای ثبات اقتصاد خودمان توجیه درست و منطقی داشته باشیم و کارخانجات با سرعت کار کنند و به نتایج مثبتی هم در تولید دست یابیم.

*** فعالیت دستگاههای اجرایی کشور همسو و هماهنگ با اقتصاد مقاومتی نیست/ اقتصاد کشور اقتصاد واردات محور است

با وجود این که کشور در زمینه اقتصاد مشکلاتی دارد آیا می توان دستگاههای کشور مورد ارزیابی دقیق قرار داد که تا چه حد توانسته اند در اقتصاد مقاومتی مثبت ظاهر شوند؟ اگر نمی توان مورد ارزیابی قرارداد چه راهکارهایی را باید در نظر گرفت اقتصاد مقاومتی در کشور اجرایی شود؟

روند فعالیت دستگاهها در کشور همسو و هم راستا و هماهنگ با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری  نیست و ما باید تولید ملی را در کشور افزایش دهیم برای این امر نیز معتقدیم تنها راهکار برون رفت از مشکلات کنونی کشور تولید ملی است که می تواند اقتصاد کشور را هم در بحث اشتغال، افزایش درآمد افراد شاغل، در آمد سرانه و درآمدهای دولت از قبل عوارض و مالیات متحول کند.

متاسفانه امروزه اقتصاد کشور به اقتصاد واردات محور تبدیل شده که حرکت اقتصادی کشور به سمت واردات محور مغایر سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است.

*** اصلاح قانون مالیاتی سدی در مقابل رانت خواری در کشور

برای دوری جستن از اقتصاد واردات محور در این میان وظیفه دولت چیست؟

دولت باید تمام هم و غم خود برای جلوگیری از اقتصاد پنهان بکار برد و به لایحه مبارزه قاچاق کالا و ارز توجه ویژه کند و نمایندگان مجلس زحمت خود را کشیدهاند و قوانین گمرکی و قانون مالیات را اصلاح کرده اند و اگر به تصویب نهایی مجلس برسد انقلابی در بحث مالیات در کشور ایجاد خواهد شد.

نمایندگان قانون مالیاتی کشور را به بانک اطلاعاتی تبدیل کرده اند بگونه ای که فعالیت همه افراد حقیقی و حقوقی و حتی افرادی که تنها یک فعالیت اقتصادی کوچک اعم از سرمایه گذاری در بورس، خرید و فروش ماشین و ملک در کشور انجام می دهد در بانک اطلاعاتی ثبت خواهد شد و با این طریق جلوی فرار مالیاتی افراد گرفته میشود و نمایندگان در این اصلاحیه برخی از شرکت ها و سازمان ها نهادهایی که را از دادن مالیات معاف هستند را نیز موظف کردهاند تا در این بانک اطلاعاتی اظهار نامه ارائه کنند اما اظهار نامه آنها صفر خواهد بود.

امروزه در کشور بسیاری از افراد هستند که از طریق رانت، فروش سکه و ارز و .... صاحب مالهای کثیری شدهو پولهای بسیاری را بدست آوردهاند اما به دولت حتی یک ریال هم مالیات پرداخت نکردهاند این درحالی است که یک کارمند هنوز حقوق ماهیانه خود را دریافت نکرده مالیات را از حقوقش کسر و درب کارخانجات تولیدی به دلیل عدم پرداخت مالیات پلمپ میشود ولی با افرادی که با رانت و عدم پرداخت مالیات یک شبه صاحب ثروت کلان می شود هیچ برخوردی از سوی مأموران مالیاتی کشورنمی گیرد که همه اینگونه فعالیت و رفتارها با سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی کاملا مغایرت دارد ودولت با اجرای صحیح قانون مالیاتی کشور (توسط نمایندگان اصلاح شده) جلوی بسیاری از رانت خواری ها گرفته خواهد شد امیدواریم قوای سه گانه بر حسب وظایفی که در کشور برخوردار هستند در اجرا قانون مالیاتی کشور تمام بند بند قانون اصلاح شده را مد نظر قرار داده و مواد این قانون را در کشور اجرایی کند.

*** شرکت های دانش بنیان الگویی برای توسعه کشور محسوب می شوند

شرکت های دانش بنیان در رابطه با اجرای اقتصاد مقاومتی و برون رفت از مشکلات کنونی اقتصادی چه نقشی را می تواند ایفاء کنند؟ و وظیفه مجلس و دولت جهت فعالیت بیشتر شرکت های دانش بنیان چیست؟

شرکت های دانش بنیان از شرکت های فعال کشور به شمار می روند و امروزه توانسته ایم از طریق همین شرکت های دانش بنیان به مدارج علمی بسیار مثبت و مثمر ثمری  در جهان برسیم و اگر این شرکت ها در کشور وجود نداشتند هیچگاه به دانش هسته ای و تکنولوژی در بحث درمان و تولید دارو برای بیماران صعب العلاج در کشور دست پیدا نمی کردیم.

مجلس لازم است در بودجه های سنواتی به شرکت های دانش بنیان توجه ویژه کند و دولت نیز این شرکت ها را در اولویت کارها و اقدامات خود قرار دهد زیراکه این شرکت ها برای توسعه اقتصاد کشور شرکت های الگو بشمار می روند و وظیفه دولت و مجلس است که از این شرکت ها حمایت کنند.

امروزه  شرکت های دانش بنیان در کشور فعالیت می کنند  اما سرعت آنها نسبت به گذشته کاهش یافته که می توان کندی سرعت این شرکت ها تحت تأثیر رکودی که بر بازار حاکم شده دانست و همچنین در بحث تسهیلات و دیگر موارد از سوی دولت و نهادها آن گونه که باید مورد توجه قرار بگیرد، قرار گرفته نشدهاند و این روند را می توان از نارضایتی افرادی که در این شرکت ها فعالیت می کنند مشاهده کرد ومطلع شد.

*** نمایندگان مجلس به دنبال افزایش بودجه شرکت های دانش بنیان است

با توجه به این که در صحبت های خود به کمرنگ شدن فعالیت شرکت های دانش بنیان اشاره کرده اید برای جبران کاستی فعالیت این شرکت ها مجلس چه برنامه ای را در دست دارد؟

در بودجه سنواتی از این شرکت ها با در نظر گرفتن بودجه مستقل حمایت کرد و مجلس نیز نظارت خود را بر تخصیص صحیح بودجه ها افزایش خواهد داد و بودجه مناسبی و در خور شأن این شرکت ها در نظر خواهد گرفت.

*** وابسته بودن شرکت ها به دولت تن پروری در کشور نهادینه شده است

همواره از کارشناسان مطرح می شود که ادغام وزارت خانه ها و نهادها و شرکت های همسو موازی می تواند دولت را چابکتر از گذشته کند به نظر شما اگر بخواهیم به هدف جامع و غایی که مد نظر مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی است برسیم تا چه اندازه ادغام کردن دولت می تواند  در این امر مثمر ثمر باشد؟

یکی از مشکلات کشور این است که حجم بدنه کشور گسترش یافته  و وزنش نیز نسبت به گذشته سنگین تر شده است و دولت باید هرچه زودتر از تصدی گری دست بردارد زیراکه  بودجه کشور در سال 93، 803 هزار میلیارد تومان است که از این 803 هزار میلیارد تومان بودجه کل کشور 230 هزار میلیارد تومان متعلق به بودجه عمومی کشور است و بقیه آن مربوط به بخش هزینه ای دولت می شود.

*** حداکثر کار مفید شاغلین در ایران 25 دقیقه است

دولت باید خود را از شرکتها جدا کند زیرا که دولت بالای 115 هزار میلیارد تومان به کارکنان خود حقوق پرداخت می کند و امروز با این روشی که دولت در پیش گرفته است  تن پروری در کشور نهادینه شده و با محاسباتی که انجام شده است مشخص شده حداقل کار مفید در یک اداره 15 دقیقه و حداکثر آن 25 دقیقه است و این در حالی است که در یک اداره 15 نفر فعالیت می کنند که یک نفر نیز می تواند کار این 15 نفر را ظرف 8 ساعت انجام دهد.

اگر بخواهیم کار مفید کارمندان دولتی ایران را با چین و ژاپن دو کشور آسیایی مقایسه کنیم خواهیم دید که حداقل کار مفید برای کارمندان دولتی ژاپن و چین هشت ساعت است اما در ایران 15 دقیقه است و نمایندگان وقتی به حوزه های انتخابیه خود مراجعه می کنند با افرادی مواجه می شوند که دنبال کار دفتری هستند و هیچ کس نمی خواهد وارد شرکت های صنعتی شوند که در استان ها و حوزه های انتخابیه احداث شده اند و این  درخواست ها نشان دهنده این است که ملت ایران به سمت تن پروری حرکت می کند.

تا دولت بدنه خود را از شرکت ها و نهادها و سازمان ها آزاد نکند نخواهیم توانست در کشور به رشد اقتصادی دست یابیم.

دولت همچون یک ورزشکار می ماند زیرا ورزشکار تا زمانی که آماده باشد می تواند در هر میدانی پیروز باشد اما اگر این ورزشکار تن پروری را پیشه خود سازد و بدن خود را آماده نگاه ندارد  دیگر نخواهد توانست اقدامات و برنامه های قبل خود در میادین ورزشی بدرستی اجرایی کند.

*** فرهنگ سازی جهت سرمایه گذاری در واحدهای تولیدی وظیفه دولتها است

اگر دولت بتواند از این 800 هزار میلیارد تنها 100 هزار میلیارد جهت هزینه های اجرایی پرداخت و مابقی بودجه را صرف هزینه های تولید در کشور کند می تواند سه برابر شاغلینی که اکنون بر سر کار هستند نیرو در واحدهای تولیدی وارد بازار کار کند و برای این که نیروهای جویای کار تنها به فکر پشت میز نشستن نشوند و برای حضور و کار در عرصه ها و واحدهای صنعتی ترغیب شوند باید فرهنگ سازی هایی از سوی دولت و دستگاهها صورت گیرد.

 و اگر دولت در زمینه فرهنگ سازی جهت وارد کردن نیروهای جویای کار در بخش های تولیدی و صنعتی کوتاهی کند قطع به یقین باید بگوییم که در چند سال آینده کشورایران اسلامی با نیروهای جویای کار که اکثرا  تن پرور و مصرف گرا هستند مواجه خواهد بود.

*** پدافند غیر عامل جهت اقتصاد کشور نیز برنامههای راهبردی دارد

پس با این همه نیروی جوان جویای کار پشت میز نشین برای اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی آیا نیازمند این نیستیم تا اقتصاد ترمیمی نیز در کنار اقتصاد مقاومتی تصویب شود تا در اجرا و با اقتصاد ترمیمی نقاط و گلوگاه قوت و ضعف راهی که می خواهیم به هدف برسیم را شناسایی کنیم؟

نظر شما از اقتصاد ترمیمی همان پدافند غیر عامل است و همچون پدافند غیر عامل که در همه زمینه ها اعم از اقتصاد، کالاهای مورد نیاز کشور برنامه و راهکار ارائه می دهد باید پدافند غیر عامل یا همان اقتصاد ترمیمی را در زمینه اقتصادی را نیز داشته باشیم که مقام معظم رهبری با بصیرت و بینش دقیق و محاسبه شده  این موضوع را در اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته است و کار مسئولان اجرایی را در این امر آسان و سهل کردهاند.

پدافند غیر عامل برای اقتصاد کشور نیز برنامه دارد به گونه ای که مسئولان ارشد پدافند غیر عامل سردار جلالی برای تأمین کالاهای اساسی در کمیسیون اقتصادی حضور یافتند و نزدیک به دوساعت با اعضای کمیسیون اقتصادی جلسه ای را برگزار کردند و راهکاهارها برای نحوه واردات کالاهای مورد نیاز کشور را مطرح کردند.

*** مقاوم سازی اقتصاد مقاومتی تنها راه ذخیره سازی منابع جهت تأمین نیازهای جامعه است

مسئولان اقتصادی کشور باید در بحث اقتصاد کشور فعال تر از گذشته باشند و اگر این امر در آینده نزدیک مورد ارزیابی دقیق قرار نگیرد خواهیم دید که انبارهای کشورمان خالی و کالاهای اساسی وارد کشور نشده است و آرد و گندم و علوفه به اتمام خواهد رسید و مواد دام و امور دامی و طیور با مشکل مواجه خواهد شد این در حالی است که نیاز ما به این موارد بسیار است و اگر راهی برای این موارد در نظر نگیریم قطعا قیمت ها افزایش خواهد یافت و ملت با مشکلات اقتصادی شدیدی مواجه خواهند شد. بر ما نمایندگان و مسئولان نظام است تا پیش بینی ها و برنامه های لازم جهت حل معضل اقتصادی را داشته باشیم  تا حداقل دولت با ذخیره سازی مناسب در برابر تحریم های دشمن کم نیاورد و تنها راهکار ذخیره سازی نیز مقاوم سازی اقتصاد مقاومتی است و تا مقاوم سازی صورت نگیرد قطعا نخواهیم توانست ذخیره سازی در انبارها داشته باشیم.

*** جهت تأمین نیازهای اساسی کشور نیازمند تأسیس سازمان مستقلی در وزارت صنایع هستیم

 برای این که بتوانیم کالاهای مورد نیاز ملت را در داخل کشور تولید کنیم اتکاء داشتن به تولیدات داخلی تا چه اندازه می تواند در عدم واردات کالاهای لوکس و مصرفی نتیجه بخش باشد؟

برای این که بتوانیم در داخل از واردات کالاهای لوکس جلوگیری کنیم لازم است که وزارت صنایع سازمان مستقلی به عنوان سازمان بازرگانی داشته باشد تا با بررسی و پژوهش و سنجیدن میزان ظرفیت یک واحد تولیدی به فعالیتهای تولیدی مجوز دهد نه اینکه  به تولید ماکارانی با نام های مختلف مجوز دهد که اگر تمام ماکارانی های دنیا را نیز ایران تولید کند باز هم تولید مازاد در کشور خواهیم داشت.

*** وزارت صنعت معدن تجارت جهت احداث واحدهای تولیدی براساس نیازها مجوز صادر نکرده است

مسئولان وزرات خانه صنعت و معدن و تجارت جهت احداث واحدهای تولیدی در کشور هیچگاه نیامده اند که مجوزهایی را که به افراد برای احداث واحدهای تولیدی صادر می کنند را با میزان ظریفت آن واحد در کشور تطبیق دهند مثلا بررسی نکردهاند که کشور به چه میزان برنج و قند و شکر نیاز دارد تا به همان میزان در کشور تولید داشته باشیم و یا این که از خارج از کشور کالای مورد نیاز را وارد کنند و برای این که بتوانیم در این زمینه بررسی های کارشناسی انجام دهیم لازم است  سازمانی در وزارت صنعت  با افراد مجرب کارشناس و کاردان در کشور ایجاد شود از دانشجویان دانشگاهها که در زمینه صنایع تحصیل کرده اند بهره گرفت تا جوانان مشتاق با بررسی های دقیق نحوه و میزان فعالیت های مورد نیاز کشور را ارزیابی کنند.

در برخی از موارد شاهد هستیم که عده معدودی از کارشناسان برای واحد تولیدی که نیازمند 10 میلیون تومان تسهیلات دارد  10 میلیارد تومان به آن واحد تسهیلات اختصاص داده اند و اگر در سازمان مربوطه از افراد مجرب می شد تسهیلات برپایه اصول و سقف های مورد نیاز به واحدهای تولیدی اختصاص می یافت و درست تخیصیص دادن اعتبارات قطعا به نفع نظام است.

*** عامل اصلی فلج اقتصاد کشور 25 درصد اقتصاد پنهان است

ما امروز بسیار نگران واردات کالاهای قاچاق در کشورهستیم زیرا که بر طبق امار و گزارشاتی که از دستگاهها و سازمان های مربوطه ارائه شده است  بالای 17 میلیارد دلار کالای قاچاق از مرزهای رسمی و غیر رسمی وارد کشور می شود، به این ترتیب می توانیم به قطع یقین گفت که  در صادرات بالای 8 میلیارد دلار اقتصاد پنهان در کشور داریم  که جمع اقتصاد پنهان در واردات و صادرات به  25 میلیارد دلار می رسد که اقتصاد پنهان  25 درصدی قطعا اقتصاد کشور و تولید ملی را فلج خواهد کرد زیرا که طبق امار ارائه شده اکثر کالاهای وارداتی کالاهای  بنجول با کیفیت پایین هستند و این پایین بودن قیمت بر قیمت کالاهای داخلی کشور تأثیر می گذارد و همچنین با پرداخت نکردن مالیات باعث می شوند درآمد دولت نیز کاهش پیدا کند و جهت مقابله با این اقتصاد پنهان مسئولان و مقامات دولتی ضرورت دارد تا قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که مجلس آن را مصوب کرده است را  به جدی در کشور اجرایی شود و اگر دولت بخواهد در مبارزه با اقتصاد پنهان کوتاهی کند باید بداند که اقتصاد پنهان مشکل اساسی اقتصادی را  در پیش روی دولت قرار می دهد.

*** دولت از تولید داخلی مراقبت نمی کند

امروز باید اذعان داشت که مسئولان ومقامات دولتی از تولیدات داخلی مراقبت نمی کنند و مراقبت از تولیدات و فعالیت های اقتصادی کشور ضعیف است.

*** اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی رشد اقتصادی کشور را به 8 درصد می رساند

با تعریف های که از اقتصاد مقاومتی در مصاحبه ارائه شد و بیان شد که در اجرای اقتصاد مقاومتی و مراقبت های اقتصادی عملکرد دولت را ضعیف بوده آیا به نظر شما اقتصاد مقاومتی مسابقه است یا مقاومت اگر مسابقه است علت برگزاری این مسابقه چیست و اگر مقاومت است مقاومت آن باید در برابر چه چیزهایی باشد؟

بحث اقتصاد مقاومتی مسابقه نیست بلکه برای اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی  در برخی از مکان ها مردم در زندگیهای خود  تشریفات و هزینه های زندگیشان را کاهش دهند. زیرا بجای این که هزینه های و تسهیلات واردات را صرف واردات دارو و مواد اولیه کشور برای رفع مشکلات جدی کنیم اکثر این تسهیلات به سمت واردات لوکس قرار می گیرد.

معتقدم مقاوم سازی به منزله این است که در کشور ذخیره سازی در همه زمینه ها بویژه در زمینه های کالاهای اساسی و استراتژیک و مواد اولیه مورد نیاز کشور داشته باشیم و دولت نیز با حمایت از تولیدات داخلی بتوانیم خود را به رشد اقتصادی 8 درصد در برنامه پنجم توسعه برسانیم و درآمدهای دولت افزایش دهیم تا دولت بتواند از قبل درآمدها، پروژه های عمرانی را در کشور اجرایی کند.

با توجه به این که بیکاری فساد آور است و امروز معضل اصلی جامعه بشمار می رود و احتمال دارد هزاران جوانان جویای کار در اثر عدم داشتن شغل مناسب گرفتار و قربانی مواد افیونی و مخدر شوند لذا ضرورت دارد تا دولت  برای اشتغال جوانان برنامه ریزی درست و منطقی داشته باشد.

*** کاهش بودجه نفت در بازار جهانی ترفند غرب جهت فلج کردن اقتصاد ایران است

دولت باید تمام هم و غمش این باشد که اقتصاد مقاومتی را در کشور اجرایی کند و اینگونه نباشد که سیاست اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری را مسابقه فرض کند و تنها در شعار دادن که چگونه باید اقتصاد مقاومتی در کشور اجرایی شود از یکدیگر سبقت بگیرند ولی در عمل و اجرا هیچ حرکت مثبتی جهت اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی را مشاهده نکینم.

ما باید در اجرای اقتصاد مقاومتی در بخش تولیدملی آمادگی کامل داشته باشیم و مدیران افتخارشان این باشد که با حداقل ها و رقم پایین بودجه کشور را اداره و فعالیت های اقتصادی را رونق بخشند.

کاهش بودجه نفت ترفندی از سوی کشورهای غربی و عرب است که بخواهند ایران را تحت فشار قرار و ما باید در جهت اقتصاد مقاومتی وابستگی بودجه ای خود را از نفت جدا کنیم و شاید ممکن است برای تحت فشار قرار دادن ایران کشورهای جهان از جمله غرب و آمریکا، نفت را از  ایران به هیچ عنوان خریداری نکنند.

*** دولت باید برای توسعه دیگر صنایع برنامه ریزی کند

امروز نباید دست روی دست بگذاریم و منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات باشیم زیرا اگر در مذاکرات به نتیجه نرسیدیم و نفت کشورمان به شدت از سوی کشورهای غربی و آمریکا  تحریم شد در آن زمان تکلیف بودجه کشور ما چه خواهد شد در این صورت صادرات غیرنفتی کاهش می یابد و به اشتغال ضربه جدی وارد می شود و دولت تمام توان را خود را باید انجام دهد تا نفت را از بودجه حذف و برای آن جایگزین مناسب انتخاب کند و تنها در این صورت است که می تواند در مقابل هر تهدید و تحریمی ایستادگی کند و کشورهای ابرقدرت نیز دیگر نخواهند توانست ایران را تحت فشار نخریدن نفت قرار دهند.

امروز شاهد هستیم کشورهایی همچون ترکیه و فرانسه از جذب گردشگر و توریست بیش از 60 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است و ما نیز باید صنعت گردشگری و کشاورزی و دیگر صنایع کشور را جایگزین صنعت نفت در بودجه کنیم. زیرا که ایران بیش دهها آثار باستانی وجود دارد که هنوز ناشناخته مانده است و اگر بتوانیم از صنعت گردشگری بهینه بهره برداری کنیم می توانیم وابستگی بودجه خود را به نفت در حد بالایی کاهش دهیم و نمایندگان در تلاش هستند تا زیر ساخت ها را برای جذب گردشگر آماده کنند. نمانیدگان می دانند که اقتصاد مقاومتی تنها با اجرای و عملیاتی کردن این گونه صنایع رشد و اجرایی خواهد شد.

*** خصوصی سازی به معنای واقعی در کشور تا کنون اجرایی نشده است

مشکل اساسی کشور ما این است که هنوز خصوصی سازی به آن معنای خصوصی سازی واقعی صورت نگرفته است و خصوصی سازی بدین معنا است که  تمام تولیدات و بنگاههای کشور به فردی که از هر جت صلاحیت دارد واگذار شود. نه از این جیب دولت به جیب دیگرش واریز شود.

*** اقتصاد مقاومتی فشل در کشورها به معنای مدیریت ضعیف دولت ها است

اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را در کشور اجرایی  کنیم قطعا باید در زمان اجرا و گذر از مرحله بحران  ریاضت و سختی را تحمل کنیم و برخی از کارشناسان این معتقدند که اقتصاد مقاومتی برای عبور از این بحران ابلاغ شده و یا بگونه ای مطرح می کنند که اقتصاد مقاوتی یک اقتصاد ریاضتی است به نظر شما آیا اقتصاد مقاومتی یک راهکاری برای برون رفت از تحریم ها در کشور است یا اقتصاد ریاضتی است؟

اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضیتی نیست بلکه بدان معنا است که وابستگی ما به واردات و نفت  کاهش یابد و با توجه به این که ایران اسلامی در جهان دشمنان بسیاری دارد لذا ضرورت دارد تا اقتصاد مقاومتی در همه مراحل به جدی اجرا شود و پیشرفت و توسعه اش همچون کشور چین و ژاپن باید پیش رود.

توسعه اقتصاد کشورها، به منابع نیروی انسانی، طبیعی و زیرمینی بستگی دارد که همه این موارد جهت توسعه اقتصادی در ایران وجود دارد بگونه ای در منابع توسعه انسانی دانشمندانی تربیت یافته اند و درخصوص منابع طبیعی نیز ایران کشوری چهار فصل است و سدهای بسیاری نیز بر روی رودها ایران ایجاد شده و می توان از امکانات این سدها در جهت راه اندازی و ارتقاء صنعت بهره گرفت و در خصوص منابع زیر زمینی همچون و نفت و گاز نیز ایران غنی است و با وجود این همه سرمایه اگر کشوری همچون ایران اقتصادش فشل باشد، نشان دهنده این است که مدیریت و تصمیم گیری ها در این کشور بسیار ضعیف است و همه باید با شهامت این موضوع را پذیرفته و اعتراف کنیم که دولت و مجلس مقصر هستند چرا که دور هم ننشسته اند تا در کشور اتحاد را ایجاد کنند.

*** ساختار امور بانکی نیازمند اصلاح ساختاری است

با توجه به این که بانکها برای سرمایه گذاری مردم ایجاد شده اند اما امروز می بینیم که بانک ها به دنبال بنگاه داری هستند و از این طریق برای خود سرمایه جذب می کنند حرکت بانک ها به سمت بنگاه داری چه تأثیری بر  اقتصاد مقاومتی خواهد گذاشت و کمیسیون اقتصادی کشور در جهت اصلاح ساختار نظام بانکی آیا برنامه ای در اختیار دارد؟

به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و کارشناس اقتصادی معتقدم قطعا ساختار امور بانکی در کشور نیازمند اصلاح است و این موضوع را من به عنوان رئیس و دیگر اعضای  کمیسیون و نمایندگان بارها و بارها به دولت گوشزد کرده ایم که ساختار بانکی کشور اصلاح شود زیرا که معتقدیم ساختار نظام بانکی کشورمان قدیمی و فرسوده است و بحث نظام بانکی باید بقدری قوی قدرتمند باشد تا بتواند نظام بانکی کشور را متحول کند و به دولت هشدار داده ایم که اگر تا پایان سال لایحه اصلاح نظام ساختاری بانک ها را به مجلس ارائه نکند پس از بررسی و تصویب بودجه اصلاح ساختار قانون نظام بانکی کشور را در قالب طرحی در مجلس مطرح خواهیم کرد.

*** اصلاح ساختار نظام بانکی جلوی فساد بانک ها را میگیرد

  کمیسیون در تلاش است تا با ارائه طرح اصلاح ساختار نظانم بانکی از وقوع فساد توسط بانک ها جلوگیری میکند و در این طرح پیشنهادی مجلس در نظر داریم سیستم بانکی کشور به گونه ای تدوین کنیم که جلوی هر نشتی که در بانک ها در خصوص فساد مشاهده می شود، گرفته شود.

ونمایندگان و کارشناسان اقتصادی نیز معتقد هستند که سیستم بانکی کشور باید شفاف باشد و بانک ها باید کار خود را انجام و بنگاه داری را در اختیار صاحبان اصلی خود قرار دهند.

*** دولت ها مقصر اصلی سوق یافتن

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار