امیر بنی‌طرفی در گفت‌و‌گو با دفاع پرس:

ثبت جت «یاسین» در کتاب صنایع هوایی جهان/ اسکادرانی از «یاسین» بزودی در اختیار نهاجا قرار می‌گیرد

رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه خط تولید جت آموزشی «یاسین» در آینده‌ای نه‌چندان دور راه‌اندازی می‌شود، گفت: برآورد ما این است که بین یک سال تا ۱۸ ماه آینده اسکادرانی از این جت آموزشی را در اختیار نیروی هوایی قرار دهیم.
کد خبر: ۳۶۶۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۳ - 21October 2019

امیر سرتیپ «عبدالکریم بنی‌‌طرفی» رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، با اشاره به طراحی و ساخت جت آموزشی «یاسین» اظهار داشت: نیروی هوایی ارتش در سال‌های گذشته یک نیازی را مبنی بر بهره‌گیری از یک هواپیمای آموزشی دو کابینه مطرح کرد که این نیاز با تلاش‌های مستمر وزارت دفاع، نیروی هوایی، بخش‌های دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان مرتفع شد.

وی با بیان اینکه تولید و طراحی هواپیما کاری بسیار دشوار و عظیم است و کشورهایی که در این حوزه وارد شده‌اند تعدادشان از انگشتان دو دست کمتر است، گفت: جت آموزشی یاسین از میلیون‌ها قطعه تشکیل شده که این قطعات، تک به تک طراحی و سپس ساخته شده و در نهایت هم با ظرافت خاصی مونتاژ شده است.

جت تمام ایرانی «یاسین» از میلیون‌ها قطعه ساخته شده است

رئیس سازمان صنایع هوایی تصریح کرد: یکی از بخش‌های مهم ساخت هر هواپیمایی بخش موتور آن است، که ما برای سرعت کار، این نیاز را به کشورهای دارای فناوری مطرح کردیم که به خاطر شرایط تحریمی قطعات موتور را در اختیارمان قرار ندادند و همین موضوع سبب شد تا ما خودمان دست به کار شویم و یکی از پیچیده‌ترین قطعات این هواپیما را ساخته و به ثبت برسانیم.

۱۸ ماه آینده اسکادرانی از «یاسین» در اختیار نهاجا قرار می‌گیرد/ تفاوت‌های یاسین و جنگنده کوثر/ ثبت یاسین در کتاب «جینز»

هیچ کشوری حاضر به ارائه قطعات موتور این هواپیما به وزارت دفاع نشد

وی افزود: یکی از دیگر قطعات مهم در جت‌های آموزشی بهره‌گیری از صندلی‌پران است تا خلبان در شرایط مقتضی از این فناوری استفاده و اجکت کند. صندلی‌پران این هواپیما نسبت به نمونه‌های خارجی خود از این امتیاز برخوردار است که در سرعت صفر یعنی روی باند و در هر شرایطی فعال شده و سرنشین‌ها را در کسری از ثانیه تا ۱۰۰ متر به بیرون از هواپیما پرتاب کند. تکنولوژی صندلی‌پرانی که در این هواپیما به کار برده شده تنها در چند کشور انگشت شمار پیدا می‌شود.

طراحی و ساخت قطعات پیچیده «صندلی‌پران» و «ارابه فرود» در داخل کشور

امیر بنی‌طرفی با بیان اینکه تمام قطعات الکترونیک، هیدرولیک و مکانیکی این هواپیما تک به تک توسط کارشناسان و متخصصان داخلی طراحی و ساخته شد، گفت: همچنین ارابه‌های فرود این هواپیما طراحی و ساخته شد.

وی در خصوص مونتاژ و به هم متصل کردن قطعات این جت آموزشی، عنوان کرد: سرهم بندی و اتصال میلیون‌ها قطعه، کار بسیار دشواری است که باید انجام می‌شد و اگر ذره‌ای خطا در ساخت این قطعات رخ می‌داد مسلما در مونتاژ با مشکل مواجه و هواپیما در فرایندهای بعدی دچار انحراف و نقص می‌شد.

۱۸ ماه آینده اسکادرانی از «یاسین» در اختیار نهاجا قرار می‌گیرد/ تفاوت‌های یاسین و جنگنده کوثر/ ثبت یاسین در کتاب «جینز»

ساخت جت آموزشی مطابق با استاندارهای جهانی

رئیس سازمان صنایع هوایی با بیان اینکه جت «یاسین» از استاندار‌ها و پارامتر‌های جهانی برخوردار است، خاطرنشان کرد: در ساخت هر مدل هواپیما، عنصر وزن بسیار مهم و قابل توجه است، چراکه شما باید متناسب با موتوری که تعبیه کردید وزن هواپیما را در نظر بگیرد، مثلا ۲۰ کیلو وزن اضافه‌تر هواپیما را دچار مشکل می‌کند، بنابراین جوانان ما در طراحی و ساخت این جت تمام ایرانی زحمات فزاینده‌ای کشیده‌اند و تلاش قابل توجهی مبذول داشته‌اند.

کشورهای پیشرفته به طور مشترک و با همکاری یکدیگر هواپیما می‌سازند

وی ادامه داد: یکی از شاخص‌های پیشرفت در کشورهای مختلف طراحی و ساخت هواپیما است، چراکه هر کشوری مبادرت به ساخت هواپیما نمی‌کند چون توان آنرا ندارد، امروز بحمدلله فناوری، دانش و علم صنعت هوایی در داخل کشور با ساخت این هواپیما توسعه پیدا کرده است.

از شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش‌های دانشگاهی کمک گرفتیم

امیر بنی‌طرفی با بیان اینکه معمولا کشورها به طور مشترک و با همکاری یکدیگر هواپیما می‌سازند، گفت: از آنجا که کشور ما در شرایط تحریمی به سر می‌برد هیچ کشوری در ساخت این هواپیما حاضر به همکاری با ما نشد و همین فرصتی شد تا ما از تمامی ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم و توان خود را به رخ دیگر کشورها بکشیم.

وی با بیان اینکه این هواپیما با همکاری وزارت دفاع و نیروی هوایی ارتش طراحی و ساخته شده، گفت: البته شرکت‌های دانش بنیان و بخش‌های دانشگاهی نیز ما را در ساخت این هواپیما کمک کردند.

۱۸ ماه آینده اسکادرانی از «یاسین» در اختیار نهاجا قرار می‌گیرد/ تفاوت‌های یاسین و جنگنده کوثر/ ثبت یاسین در کتاب «جینز»

پلتفرم «یاسین» نمونه خارجی ندارد

رئیس سازمان صنایع هوایی با بیان اینکه  این هواپیما صفر تا صد در داخل کشور تولید شده است، گفت: در طراحی و ساخت این هواپیما از هیچ هواپیمایی الگو گرفته نشده است، و در صنعت دفاعی چنین موضوعی بی‌سابقه است که یک کشور به تنهایی موفق به ساخت یک هواپیما شده باشد.

وی در خصوص تفاوت‌های این هواپیمای آموزشی با جنگنده کوثر که سال گذشته رونمایی شد، اظهار کرد: کوثر یک هواپیمای رزمی مافوق صوت است، اما این هواپیما به جهت ویژگی‌های آموزشی با سرعت زیر صوت طراحی شده، زیرا خلبان آموزشی باید با هواپیمای ما دون صوت آموزش ببیند.

ساخت یاسین در کتاب «جینز» ثبت می شود

امیر بنی‌طرفی افزود: کوثر شبیه به اف ۵ آمریکایی است و در واقع مهندسی معکوس شده و با تغییراتی که در سیستم‌های الکترونیک، رانش و رادار و... در کل یک نسل پیشرفته‌تر از اف ۵ آمریکایی است. اما جت آموزشی «یاسین» یک هواپیمای کاملا ایرانی است که این هواپیما در کتاب «جینز» و صنعت هواپیمایی دنیا به نام کشور جمهوری اسلامی ایران ثبت خواهد شد.

رئیس سازمان صنایع هوایی افزود: پلتفرم این هواپیما در دنیا وجود ندارد و ما متناسب با نیاز نیروی هوایی ارتش این هواپیما را ساختیم تا خلبان بتواند به راحتی آموزش ببیند و پرواز کند.

۱۸ ماه آینده اسکادرانی از «یاسین» در اختیار نهاجا قرار می‌گیرد/ تفاوت‌های یاسین و جنگنده کوثر/ ثبت یاسین در کتاب «جینز»

ویژگی‌های برترساز «یاسین» نسبت به هواپیماهای همتراز

امیر بنی‌طرفی در خصوص ویژگی‌ها و برتری‌های نسبی این هواپیمای آموزشی نسبت به هواپیما‌های همتراز گفت: یکی از نقاط قوت و برترساز هواپیمای یاسین سرعت نشست و برخاست آن است همانطوری که مشاهده کردیم یک هواپیمای ملخی و یک هواپیمایی که از دو موتور جت برخوردار است با هم و در کنار هم پرواز کردند و به زمین نشستند که این به دنیا نشان می‌دهد هواپیمای دو مورتوره کمترین سرعت را می‌تواند داشته باشد و همچنین قادر است تا ۸۰۰ کیلومتر افزایش سرعت داشته باشد.

وی افزود: ویژگی بعدی «یاسین» تعبیه کابین مدرن استاد خلبان است، این کابین به گونه‌ای طراحی شده تا در ارتفاع بالاتری نسبت به کابین جلو قرار گیرد و این به استاد کمک می‌کند تا به سهولت باند را ببیند و تسلط کافی داشته باشد.

ساخت موتور این هواپیما در انحصار ایران است

رئیس سازمان صنایع هوایی گفت: از دیگر شاخص‌ها و ویژگی هواپیمای آموزشی یاسین نحوه ساخت دو موتور این هواپیما است که مختص جمهوری اسلامی و در ساخت آن از هیچ کشوری اقتباس نشده است.

وی در خصوص راه اندازی خط تولید این هواپیما گفت: فعلا یک نمونه از این جت ساخته شده است و ان شالله خط تولید آن در آینده‌ای نه‌چندان دور راه اندازی می‌شود، لذا برآورد ما این است که بین یکسال تا ۱۸ ماه آینده اسکادرانی از این جت آموزشی در اختیار نیروی هوایی قرار گیرد.

جت پیشرفته آموزشی و تمام ایرانی «یاسین» ۲۵ مهرماه با حضور امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع، امیر سرتیپ خلبان «عزیز نصیرزاده» فرمانده نیروی هوایی ارتش و «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، در پایگاه شهید نوژه همدان رونمایی شد و با دستور فرمانده نیروی هوایی ارتش، نخستین پرواز رسمی خود را بر فراز پایگاه شهید نوژه همدان اجرا کرد.

«یاسین» دارای ۱۲ متر طول، ۴ متر ارتفاع و ۵.۵ تن وزن بدون بار در شرایط برخاست عملیاتی است و می‌تواند تا سقف ۱۲ کیلومتر به پرواز درآید. جت آموزشی پیشرفته «یاسین» از دوموتور توربوجت با قدرت رانش ۷ هزار پوند بهره می‌برد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها