موسوی در نشست خبری:

روحانی به باکو می‌رود/ گام چهارم برجامی طراحی شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هفته جاری رئیس‌ جمهور برای شرکت در اجلاس عدم تعهد به باکو سفر می‌کند.
کد خبر: ۳۶۶۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵ - 21October 2019

روحانی به باکو می‌رود/ گام چهارم برجامی طراحی شده استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با تسلیت ایام اربعین و رحلت پیامبر اکرم (ره)، امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) به تمام مسلمانان جهان، اظهار داشت: شاهد برگزاری باشکوه راهپیمایی اربعین در عراق بودیم، راهپیمایی که نشانه عظمت اسلام و برادری دو ملت ایران و عراق بود. جا دارد از میهمان‌نوازی کریمانه برادران عراقی تشکر و قدردانی کنم.

موسوی ادامه داد: ما پویش صلح امید را به سران کشورهای ذیربط ارسال کردیم و امیدواریم با پیوستن آنها به این ابتکار شاهد منطقه‌ای امن باشیم.

وی تصریح کرد: تحقیقات درباره اقدام خصمانه در حمله به نفتکش ایرانی ادامه دارد و گزارش آن به زودی به مردم ارائه می‌شود. همچنین گزارشی به سازمان ملل و شورای امنیت ارائه خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: جمهوری اسلامی در مورد حمله ترکیه به شرق و شمال شرق سوریه بارها به آنکارا اعلام کرده است که ضمن درک دغدغه‌های این کشور خواستار احترام به تمامیت ارضی سوریه و توسل به ابتکارات برای حل بحران سوریه و حل مناقشه این کشور هستیم.

موسوی بیان کرد: ۱۰ مورد طی این مدت هیات سیاسی به کشور آمده و این هفته رئیس جمهور برای شرکت در اجلاس عدم تعهد به باکو سفر می‌کند و فرستاده دولت چین هم احتمالا فردا به تهران سفر کرده و درباره مسائل منطقه با مقامات کشور گفت‌وگو خواهد کرد.

وی درباره گام چهارم ایران برای کاهش تعهدات برجامی اضافه کرد: گام چهارم طراحی شده و برخی مواردی که سازمان انرژی اتمی اعلام کرده شامل این موارد می‌شود و مواردی نیز در حال جمع بندی است. ما امیدواریم به گام چهارم نرسیم و اروپاییان به تعهدات خود عمل کنند ولی اگر چنین نشود، گام چهارم برداشته خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه باید توسط همه کشورهای منطقه محترم شمرده شود و دغدغه‌های امنیتی باید بر اساس مکانیسم های موجود مشکلات حل شود.

موسوی با بیان اینکه توافق «آدنا» یکی از همین موارد است، افزود: ایران نیز اعلام کرده است که حاضر هستیم به دو طرف برای حل دغدغه‌ها کمک کند. در همین راستا تماس‌های تلفنی را شاهد بودیم که ظریف با وزاری خارجه چند کشور صحبت کرد و به این رایزنی‌ها هم ادامه می‌دهد.

وی اظهار داشت: طرح جدید فرانسه و ژاپن در بحث اعطای خط اعتباری، ادامه طرح فرانسوی‌ها است که با مخالفت آمریکا به نتیجه نرسیده بود. البته ژاپنی‌ها هم طرحی داشته‌اند که به حل مناقشات کمک کنند. درباره طرح جدید چیز جدیدی هنوز در جزییات منتشر نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تُرک‌ها می‌توانند در سرزمین خود پایگاه داشته باشند ولی بحث ایجاد پایگاه در خاک سوریه غیر قابل قبول بوده و تعرض به تمامیت ارضی آن خواهد بود و با مخالفت ایران مواجه می‌شود.

موسوی همچنین با اشاره به کنفرانس چشم‌انداز روابط اقتصادی ایران و انگلیس، افزود: جمهوری اسلامی، روابط خوبی با اتحادیه اروپا و اعضای اروپایی برجام را خواستار بوده و به‌دنبال این است که آنها به تعهدات خود عمل کنند.

وی اظهار داشت: عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران طبق قطع نامه ۲۲۳۱ تضمین شده و اقداماتی اینچنین در قالب برجام است. ایران از این نوع اقدامات استقبال می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران با اروپا و یا بدون اروپا به کار اقتصادی خود ادامه می‌دهد، گفت: امیدواریم اروپایی‌ها به راه درست برگشته و به تعهدات خود پایبند باشند.

موسوی بیان کرد: اجلاس «منامه» جای تأسف دارد چون کشوری که داعیه‌داری اسلام را می‌کند، بعد از مشاهده ۷۰ سال جنایت اسرائیل علیه ملت عربی از این رژیم دعوت کرده و به دنبال عادی‌سازی رابطه هستند؛ نفوذ ایران در منطقه قدیمی و تاریخی است و آنها نخواهند توانست با همکاری‌ رژیم غاصب به هدف خود برسند.

وی با بیان اینکه تحرکات جدید در مناسبات میان تهران - ابوظبی را تایید می‌کنم، افزود: اما درباره مبالغی که توسط نمایندگان مجلس مطرح شده اطلاعی ندارم. امیدواریم که اقداماتی که در حال انجام هستیم به رفع سو تفاهمات بیانجامد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سفر مشاور امنیت ملی امارات به ایران را تکذیب می‌کنم اما در ماه‌های اخیر سفرهایی از مقامات اماراتی به ایران داشته که امیدواریم به رفع اختلافات بیانجامد.

موسوی با بیان اینکه آنچه در مسله «برجام» شاهدیم گره زدن تصمیمات اروپایی‌ها به اجازه برادر بزرگتر آنها است، تصریح کرد: ما در یک سال و نیم، مذاکرات و گفت‌وگوهایی داشتیم و تعهدات خود و آنها را یادآوری کردیم. ما اعلام کردیم بین حقوق و تکالیف ایران باید توازنی باشد که این توازن هم بعد از خروج آمریکا از توافق به هم خورده است.

وی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها تعهدات ۱۱ گانه‌ای برای جبران خروج آمریکا داده‌اند که تاکنون به نتیجه نرسیده است، افزود: ما فکر می‌کردیم آنها اراده ندارند، ولی حالا شاهدیم که توان آن را ندارند و این خوب نیست که اروپایی‌ها که داعیه‌دار هستند از اجرای تعهدات خود بازماند. ما تا اجرای تعهدات آنها به انجام گام های کاهشی در برجام ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره امضای اوباما ذیل برجام نیز گفت: آنچه ظریف در مورد تعهد اوباما برای برداشتن تحریم‌ها در قالب نامه‌ای گفته اتفاق افتاده است. در مورد صحبت «امضای کری سند است» نیز از سوی وزیر خارجه گفته نشده است. آنچه ظریف در مورد خارج نشدن آمریکا از برجام گفت، نشانه احترام به حقوق بین‌الملل بود و خود را متعهد به تعهدات می‌دانیم.

موسوی با بیان اینکه این موضوع که طرف مقابل به رغم اجرای تعهدات از سوی ما زیر توافق می‌زند و به ما مربوط نیست، افزود: بحث اقدامات ما اعتماد به طرف مقابل نبوده و بحث کاری ما حقوقی بوده است.

وی درباره لبنان و اعتراضات در این کشور افزود: ما بنا داریم که در مسائل داخلی کشورها دخالت نکنیم. ملت لبنان ملتی بالغ است و آنها به دنبال حقوقی هستند و با شناختی که از دولت لبنان داریم آنها از این حوادث عبور خواهند کرد و به حرف مردم توجه می‌کنند. ما مخالف دخالت خارجی‌ها در امور کشورها هستیم.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها