کتاب تفکر مخاطب را دگرگون و هدایت می‌کند

عضو کمیسیون هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اهمیت کتابخوانی گفت: کتاب خواندن حال انسان را خوب می‌کند اما کتاب در اصل معرفتی مشترک است که تفکر انسان را دگرگون کرده و مسیر او را هدایت می‌کند.
کد خبر: ۳۶۶۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵ - 21October 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «امیراسماعیل آذر» مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی درباره‌ی تاثیر روند برگزاری هفته‌ی کتاب در ترویج و ترغیب کتاب‌خوانی اظهار داشت: هر فعل و انفعالی در حوزه‌ی کتاب حتی کوچک امری مثبت و موثر است اما اگر به درستی انجام نشود، ارزش‌ها را به ضدارزش تبدیل می‌کند. از نظر من، باید از متخصصان و کارآمدان حوزه‌ی کتاب برای تروج کتاب‌خوانی در هفته‌‌ی کتاب استفاده شود چراکه اگر در این حوزه‌ متخصصان و دانشمندان تراز اول حضور فعالی نداشته باشند، نتیجه‌ی این فعالیت‌ها بی‌ثمر خواهد بود.

وی تصریح کرد: کارشناسان برتر حوزه‌ی کتاب باید کتاب‌های خوب که ارزش خواندن دارند را به مردم معرفی کنند و ضمن هدایت مخاطبان برای خواندن کتاب، آن‌ها را در مسیر مطالعه همراهی کنند و این نقش مهم و غیرقابل انکار اهالی حوزه‌ی کتاب است.

آذر با تاکید بر نیازسنجی کتاب‌ها قبل از تولید و انتشار آن‌ها گفت: برای اینکه مخاطب به خواندن کتاب علاقه پیدا کند ابتدا باید نیازسنجی شود و سپس کتاب‌های عمومی با هدف تقویت مطالعه و ایجاد انگیزه میان مردم با قیمت‌های مناسب و کم‌ترین سود در اختیارشان قرار گیرد. البته کتاب‌های تخصصی نیز به دلیل اینکه مخاطبانی کم‌تر و محدودتر نسبت به کتاب‌های عمومی دارد، می‌تواند هم ‌تراز با خود کتاب به‌ فروش برسد یعنی نیازی به کاهش قیمت اثر نیست. البته تمام این مسائل بستگی به کاغذ و قیمت آن دارد.

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نقش موثر مدارس در فرهنگ‌سازی کتاب تصریح کرد: حضور و دخالت دولت در مدارس مخصوصا در مقطع دبستان و ابتدایی برای ارایه‌ یارانه جهت تحصیل تمام دانش‌آموزان در مدارس امری مفید و مثبت در ترویج کتاب‌خوانی است. از نظر من با حضور تیمی کارآمد قطعا می‌توان تصمیماتی اتخاذ کرد و مسیری را جهت برطرف کردن مشکلات حوزه‌ی کتاب و اهالی کتاب فراهم کرد.

وی با اشاره به اهمیت کتابخوانی و نقش آن در زندگی افراد گفت: کتاب خواندن حال انسان را خوب می‌کند اما کتاب در اصل معرفتی مشترک است که تفکر انسان را دگرگون کرده و مسیر او را هدایت می‌کند.

بیست و هفتمین دوره هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ 23 تا 30 آبان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار