دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

فرهنگی که در زمین ورزش به جامعه تلنگر می‌زند

جمله «تنها راه نجات کشور؛ اطاعت از رهبری» که بر سینه بازیکن پرسپولیس نقش بسته بود، پیام گویا و رسایی در دل خود دارد که امروز بیش از هر زمان دیگری با توجه به اوضاع و احوال منطقه و جهان، ایران اسلامی به آن نیازمند است.
کد خبر: ۳۶۶۹۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۵ - 22October 2019

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: ورزش امروزه با بسیاری از حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... گره خورده است. با توجه به علاقه قریب به اتفاق مردم به ورزش و بالاخص دیدن مسابقات ورزشی گوناگون، حواشی آن هم برای مخاطبان در سراسر دنیا جذاب است.

برخی رشته‌های ورزشی از جمله فوتبال آنقدر جذاب هست که بسیاری از سران سیاسی در دنیا به سمت تیمداری و خرید باشگاه‌های ورزشی سوق پیدا کرده‌اند و سرمایه‌داران و تاجران کشور‌های عربی در چند سال اخیر نیز پیشقدم بوده‌اند.

امروز بسیاری از حوزه‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی و ... در هم تنیده شده‌اند و فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی هم به این امر کمک زیادی می‌کند، دیگر نمی‌توان ادعا کرد که ورزش باید تنها ورزش باشد و دیگر هیچ، ورزشی که امروز در همه جای جهان؛ اقتصاد، سیاست، اجتماع، فرهنگ و ... را تحت الشعاع خود قرار داده است، دیگر ورزش صرف نیست.

در چند سال اخیر برخی ورزشکاران و به ویژه فوتبالیست‌های کشور در جریان بازی و پس از به ثمر رساندن گل، زیر پیراهن ورزشی تصویری منقش شده از شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم و نام مبارک ائمه را به نمایش می‌گذارند که خود امری پسندیده و ارزشمند است.

حرکاتی که در زمین ورزش ماندگار می‌شوند

اما روز یکشنبه (28 مهر) و در جریان بازی دو تیم فوتبال پرسپولیس و پیکان مهدی ترابی بازیکن جوان پرسپولیس پس از به ثمر رساندن گل، این پیام را از استادیوم آزادی به جهان مخابره کرد: «تنها راه نجات کشور؛ اطاعت از رهبری.»

این قدرشناسی جوان ورزشکار در حالی اتفاق افتاد که روز قبل و در جریان اربعین حسینی، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم‌ انقلاب اسلامی خطاب به هیات‌های دانشجویی که از سراسر کشور در حسینیه امام خمینی (ره) گرد آمده بودند، فرمودند: «صفا و نورانیت شما عزیزان بسیار مغتنم است و بنده همواره از خداوند متعال مسألت می‌کنم که ما و شما را همواره در مسیر مستقیم ثابت قدم بدارد، چرا که اگر شما در این مسیر حق ثابت قدم باشید، کشور و دنیا اصلاح و بشریت از منافع آن بهره‌مند می‌شود.»

در واقع رهبر معظم انقلاب اسلامی به نکته‌‌ی بسیار ارزشمندی اشاره کردند که جوانان دیروز و در جریان دفاع مقدس این ثبات قدم را در عمل معنا بخشیدند و عزت و آبروی ایران اسلامی مرهون ایثار و از خود گذشتگی‌های جوانان و ملت فهیم ایران در جریان جنگ تحمیلی و بعد از آن است. مردم قدرشناسی که هیچ گاه قدم‌های آنها در راه اسلام و انقلاب نلغزید و تردید به خود راه نداد. 

شاید در این مدت کوتاهی که مهدی ترابی این کار را انجام داد، مهدی جوان، بازخورد‌های متفاوتی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دیده است. تعداد زیادی از این شجاعت، وظیفه شناسی و حرکت او تعریف و تمجید کردند و کار قشنگی در زمین فوتبال دانستند و عده معدودی هم تاختند که فوتبال و ورزش جای چنین مانور‌هایی نیست و نباید ورزش را با سیاست قاطی کرد. ولی بدون شک مهدی به کار خود ایمان دارد و این اتفاق نمی‌تواند برای او و زندگی شخصی و ورزشی‌اش بحران بسازد.

امام‌خمینی (ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی در ۲۸ شهریور ۱۳۵۸ در جمع افسران، همافران، درجه‌داران و پرسنل غیر نظامی پایگاه هشتم نکاء نیروی مستقر در اصفهان، می‌فرمایند: «من به همه ملت، به همه قوای انتظامی، اطمینان می‌دهم که امر دولت اسلامی، اگر با نظارت فقیه و ولایت فقیه باشد، آسیبی بر این مملکت وارد نخواهد شد. گویندگان و نویسندگان نترسند از حکومت اسلامی و نترسند از ولایت فقیه، ولایت فقیه آنطور که اسلام مقرر فرموده است و ائمه ما نصب فرموده‌اند به کسی صدمه وارد نمی‌کند، دیکتاتوری به وجود نمی‌آورد، کاری که بر خلاف مصالح مملکت است انجام نمی‌دهد.» (صحیفه امام، جلد ۱۰، ص ۵۸)

حرکاتی که در زمین ورزش ماندگار می‌شوند

در واقع چیزی که امروز قدرت‌های غربی و برخی غلامان حلقه به گوش آن‌ها در منطقه از آن می‌ترسند؛ رهبری خردمندانه حضرت آیت الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) است، که هوشمندانه مدیریت بزرگی در این برهه‌ی حساس به دوش ایشان است که به اذعان دوست و دشمن، همگی به هوش، توانمندی و مدیریت مقتدر رهبر فرزانه ایران اسلامی اذعان دارند.

چیزی که روی پیراهن مهدی ترابی دیدیم چند کلمه بیشتر نبود، ولی دریایی از معنا و آگاهی پشت آن نهفته است، که در صورت توجه مسئولان و مردم به آن مطمئنا خیر و صلاح دنیا و آخرت را در پی خواهد داشت. و بدون تردید جامعه هم از آن سودمند خواهد شد. 

مهدی ترابی قطره‌ای از دریای جوانان امروز میهن است که دیگر کمتر کسی می‌تواند مدعی شود که جوانان امروز کم از جوانان برومند و پر افتخار دیروز دارند، کما اینکه جوانان دهه هفتادی ما در چند سال اخیر و دفاع از حرم بانوی دشت کربلا حضرت زینب (سلام الله علیها) با تمام وجود به پا خاستند، شرایط موجود را درک کردند و مُهر شهادت را به جان خریدار و مایه افتخار شدند.

در واقع باید در نظر داشت که جمله «تنها راه نجات کشور؛ اطاعت از رهبری» که بر سینه بازیکن پرسپولیس نقش بسته بود، پیام گویا و رسایی در دل خود دارد که امروز بیش از هر زمان دیگری با توجه به اوضاع و احوال منطقه و جهان، ایران اسلامی به آن نیازمند است و در این بین وظیفه مسوولین و متولیان امور، تبعیت بی‌چون و چرا از رهنمودهای ارزشمند ولی فقیه، و به کار گرفتن آن در مدیریت جامعه است که این وظیفه و مسوولیت سنگین‌تر و خطیرتر از قبل خواهد بود.

انتهای پیام/102

نظر شما
پربیننده ها