بازار هنرهای نمایشی فرصت عرضه‌ تئاتر ایران را فراهم می‌کند

مشاور امور بین الملل سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در نشست هم‌اندیشی بازار بین‌المللی هنرهای‌نمایشی ایران گفت: بازار هنرهای نمایشی فرصت عرضه‌داشتن تئاتر ایران را فراهم می‌کند و پروموترها، نمایندگان کمپانی‌ها و دبیران جشنواره‌های خارجی سه گروه اصلی مهمانان خارجی آن هستند.
کد خبر: ۳۶۶۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵ - 21October 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست هم‌‍‌اندیشی پنجمین بازار بین‌المللی سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

بازار بین‌المللی هنرهای نمایشی ایران گسترده‌تر شده است
در ابتدای این نشست مژگان وکیلی، مدیر امور بین‌الملل مرکز هنرهای نمایشی درباره تاریخچه بازار اظهار داشت: اولین دوره بازار در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری حسین پارسایی، دومین دوره در جشنواره بیست و نهم به دبیری محمد حیدری، سومین دوره در جشنواره سی‌ام به دبیری رحمت امینی و چهارمین دوره در جشنواره سی و هفتم به دبیری نادر برهانی مرند برگزار شد.

وی با تاکید بر زمان‌های مناسب تعامل با مهمانان خارجی در جریان برگزاری بازار گفت: داشتن وبسایت توسط گروه‌های نمایشی در شناخت آن‌ها اهمیت زیادی دارد. ضمن این‌که می‌توان همه سوابق، تصاویر، تورهای اجرا در خارج از کشور مقصد را در آن سایت قرار داد و شمایی کلی برای مخاطبان ایجاد کرد.

وکیلی ضمن ضروری دانستن تسلط افرادی که قرار است در بازار حضور یابند، گفت: بهتر است با حضور این فرد مسلط از ۱۰ دقیقه زمان در اختیار به بهترین نحو استفاده کنید.

مدیر امور بین‌الملل مرکز هنرهای نمایشی بر گسترش بازار بین‌المللی هنرهای نمایشی از دوره سی و هفتم جشنواره تاکنون توضیح داد: دوره‌های اول تا سوم بازار هنرهای نمایشی به صورت محدودتر برگزار می‌شد؛ اما از دوره گذشته تاکنون ارتباطات و تعاملات هنرمندان تئاتر ایران با نمایندگان کمپانی‌ها هدفمند‌تر و گسترده‌تر شده است و این رخداد در ابعاد وسیع‌تری برگزار می‌شود و حقیقت این است که زمینه‌ای این رشد در دوره‌هایی است که با نام بازار برگزار نمی‌شد؛ اما مهمانان متعددی را در دل خود داشت.

مهرداد رایانی مخصوص مشاور امور بین الملل سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز در ادامه توضیحاتی را درباره اهداف این جلسه ارائه کرد.

وی افزود: در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، پنجمین بازار بین المللی هنرهای نمایشی ایران را برگزار خواهیم کرد. امیدواریم با حضور پروموتورها، مدیران کمپانی‌ها و تهیه‌کنندگان تئاتر، فرصت مناسبی را برای عرضه‌داشتن تئاتر ایران به هنرمندان خارجی و ارائه قابلیت‌های تئاتر ایران برای حضور در جشنواره‌های خارجی تجربه کنیم. فراخوان این رویداد نیز از طریق سایت جشنواره منتشر شده است.

رایانی‌مخصوص خاطر نشان کرد: این یک واقعیت است که تا زمانی که هنرمندان ابزار و ملزومات حضور در فضای بین‌المللی تئاتر را برای خود ایجاد نکنند به نتیجه نخواهند رسید. از ملزومات این حوزه، آشنایی با شرایط این فضاست. متاسفانه برخی از هنرمندان، تعریف‌شان از حضور بین‌المللی، صرفا سفر به یک کشور خارجی و اجرا در آن است. اگرچه جشنواره‌ها فرصت خوبی برای شناساندن بین‌المللی تئاتر ایران را فراهم می‌کنند، اما لازم است هنرمندان خود این ملزومات و شرایط را برای خودشان ایجاد کنند.

وی با اشاره به اهداف برگزاری پنجمین بازار بین‌المللی هنرهای نمایشی ایران گفت: ارائه و معرفی توانایی هنرهای نمایشی ایران، تلاش برای ارتقای اقتصادی تئاتر ایران، ایجاد زمینه رقابت سالم برای دستیابی به بازارهای بهتر و وسیع تر، افزودن بر شمار مخاطبان و علاقه‌مندان هنرهای نمایشی ایران در سطح بین‌الملل، تقویت بخش خصوصی در مراودات فرهنگی و هنری، ارتباط هنرمندان با مهمانان بازار، تبدیل ایران به عنوان قطب عرضه و تقاضای آثار هنری خاورمیانه و غرب آسیا و... از اهداف در نظر گرفته برای برگزاری این بازار است.

اولویت محتوای کاربردی بر فرم
رایانی مخصوص خطاب به هنرمندان حاضر در نشست عنوان کرد: همراهی مترجمان برای معرفی آثار مهم است. همچنین آثاری می‌توانند در بازار معرفی شوند که پیش از این به شکل عمومی یا جشنواره‌ای در ایران به اجرا رفته باشند؛ البته صاحبان آثار می‌توانند به معرفی ایده‌ها و تولیدات آتی خویش نیز بپردازند.

وی با اشاره به یک ویژگی مهم برای کمپانی‌ها و مخاطبان خارجی تئاتر ایران افزود: بیش از آنکه هنرمندان خارجی به شکل کار ما علاقه‌مند باشند به میزان کاربردی بودن محتوا و ایده‌های تئاتر ایران توجه دارند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها