مصطفی رحماندوست مطرح کرد؛

ضرورت توجه «هفته کتاب» به کتابخوانی کودکان و نوجوانان

یک شاعر، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان گفت: اگر هفته‌ی کتاب بتواند تمرکز بیشتر خود را بر کودکان و نوجوانان بگذارد، قطعا می‌تواند در آینده‌ی نه ‌چندان ‌دور قشری کتاب‌خوان و علاقه‌مند به کتاب تربیت کند.
کد خبر: ۳۶۷۰۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵ - 22October 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «مصطفی رحماندوست» نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان درباره تاثیرگذاری رویداد هفته‌ی کتاب بر افزایش فرهنگ کتاب‌خوانی اظهار داشت: از نظر من تاثیر این برنامه‌ها را باید بر خرید و فروش کتاب در کتاب‌فروشی‌ها سنجید. سرانه‌ی مطالعه در کشور به‌ قدری کاهش پیدا کرده ‌است که هر برنامه‌ای که در جهت مهم ‌بودن کتاب و کتاب‌خوانی رخ بدهد، اتفاقی مثبت و موثر است و باید ادامه پیدا کند و این تداوم باید به ‌گونه‌ای باشد که این رویداد فرهنگی را در ذهن مردم ثبت و ماندگار کند تا مردم بدانند که هرسال چنین برنامه‌ای برگزار می‌شود و اگر هفته‌ کتاب بتواند به این نقطه برسد قطعا نتایجی مسرت‌ بخش به‌دنبال خواهد داشت.

این نویسنده کودک و نوجوان با تاکید بر وضعیت نامساعد انتشار کتاب‌ها در بازار اظهار کرد: وضعیت انتشار کتاب‌ها به درجه‌ای رسیده ‌است که نوشتن کتاب در این وضعیت توسط نویسندگان فداکاری محسوب می‌شود.

وی درخصوص علل عدم کتاب‌خوانی مردم یادآور شد: وضعیت اقتصادی در کتاب ‌نخواندن مردم بسیار موثر است و موجب شده مردم رغبت کمی نسبت به فرهنگ خرید و خواندن کتاب پیدا کنند. اگر برگزاری این رویدادهای فرهنگی نباشد قطعا تاثیر این گرانی‌ها و مشکلات بر کتاب‌ نخواندن مردم در جامعه بیشتر خواهد بود.

شاعر اثر «صد دانه یاقوت» همچنین افزود: متاسفانه کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه امروز به حاشیه رانده‌ شده ‌است اما امیدواریم که با این مناسبت‌ها و این‌گونه مراسم‌ها به این فرهنگ با ارزش بها داده شود.

رحماندوست همچنین با اشاره به نقش موثر خانواده در نهادینه‌کردن فرهنگ کتاب‌خوانی در کودکان و نوجوانان خاطر نشان کرد: بحث کتاب و کتاب‌خوانی باید در خانواده و از زمان کودکی آغاز شود. از نظر من، اگر هفته‌ی کتاب و رویدادهای این چنینی بتواند تمرکز بیشتر خود را بر کودکان و نوجوانان بگذارد، قطعا می‌تواند در آینده‌ی نه ‌چندان ‌دور قشری کتاب‌خوان و علاقه‌مند به کتاب تربیت کند.

نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان درخصوص انتخاب شعار بیست و هفتمین دوره هفته‌ی کتاب «حال خوش خواندن» گفت: شعار اگر به عمل تبدیل شود، مفید و موثر است. ما باید برای حال خوش خواندن اقداماتی کارشناسی ‌شده انجام دهیم تا این حس حال را در مخاطب ایجاد کنیم.

بیست و هفتمین دوره هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ 23 تا 30 آبان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها