حجت‌الاسلام قرائتی:

حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش نیاز به تحولی اساسی دارند

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: باید در کل نظام آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه تحولی اساسی اتفاق بیفتد یعنی باید خاک باغچه را کلا عوض کنیم.
کد خبر: ۳۶۷۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴ - 23October 2019

حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش نیاز به تحولی اساسی دارند              ////عکس نمایه سایز شود////به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بیرجند، حجت الاسلام «محسن قرائتی» امروز در پنجمین اجلاسیه استانی نماز خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت اخلاق اظهار داشت: مشکل امروز دنیا علم نیست بلکه مشکل اصلی اخلاق است، آمریکا بی‌سواد نیست بلکه بی‌اخلاق است.

وی افزود: قرآن درباره بعضی موارد قسم می‌خورد و درباره اخلاق نیز 11 مرتبه سوگند یاد می‌کند تا در نهایت بگوید مشکل بشریت اخلاق است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه در اصول دین اگر بداخلاقی باشد هرگز اصول دین قبول نمی‌شود، گفت: اخلاق مقدمه توحید داشتن است.

قرائتی ادامه داد: امروز در دنیا همه «اقرا» را دارند ولی «بسم بربک» را ندارند، یعنی ادب و اخلاق را در استفاده از این علم ندارند.

وی علت اینکه بچه های دبستان نسبت به بچه های راهنمایی و بچه های راهنمایی نسبت به دبیرستان و همین طور هرچه بالاتر می رویم ادب نسبت به والدین و معلم و استاد کمتر و کمتر را جدایی علم از اخلاق دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی تنها برتریش نسبت به سایر کشورها معنویت است و گرنه بقیه کشورهای دنیا هم پیشرفت‌های علمی، صنعتی، هسته‌ای و نظامی دارند پس اگر ما یک دیپلم یا لیسانس تارک الصلاه تربیت کنیم چه فرقی با بقیه کشورها داریم؟ علمی که می‌آموزیم یا آموزش می‌دهیم باید علم مفید باشد. خیلی از مطالبی که در آموزش و پرورش به بچه‌ها یاد می‌دهند اطلاعات است و هیچ فایده‌ای برای فرد یا جامعه ندارد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: به نظر من باید در کل نظام آموزش و پرورش و حوزه های علمیه تحولی اساسی اتفاق بیفتد یعنی باید خاک باغچه را کلا عوض کنیم.

قرائتی یادآور شد: معلمان آموزش و پرورش باید از خودشان بپرسند چیزی که آموزش می‌دهند آیا جز این چهار قسم علم می شود یا نه که اگر نشود باید در قیامت پاسخگو باشند، اول اینکه آن علم واجب است یا دوم مستحب است، سوم نیاز جامعه را برطرف می‌کند و چهارم نیاز فرد برآورده می‌کند و اگر هر کدام از این ویژگی‌ها را نداشت علم نافع نیست.

وی افزود: در دعاها و قرآن در مجموع 350 مورد اعوذ داریم ولی پیامبر(ص) هر روز یک مورد را تکرار می‌کردند و آن این است که "اعوذ من علم لاینفع".

رئیس ستاد اقامه نماز کشور عنوان کرد: یک عده‌ای درس خوانده و دارای فکر نشسته‌اند و طرح تحول نظام آموزش و پرورش را نوشته‌اند ولی اجرای این طرح تحول نیاز به مرد تحول دارد، یعنی افرادی که اسیر یک سری قالب‌های ساختگی نباشند و جرات اجرای ابتکارات را داشته باشند.

قرائتی خطاب به دانشجویان، معلمان و فرهنگیان گفت: درس‌های نظام آموزش و پرورش را بخوانید برای گرفتن مدرک چون این مدرک‌ها لازم است، ولی این مدرک کافی نیست حتما خودتان به سراغ علمی بروید که مفید باشد چون امام رضا(ع) فرمودند هرکس علم می‌خواهد به قرآن مراجعه کند.

وی به کسب مهارت در مدارس اشاره و تصریح کرد: مسئله مهم دیگر در آموزش و پرورش بحث مهارت است که بچه ها 12 سال در مدرسه درس می‌خوانند ولی یک مهارتی را کسب نمی کنند، نه دخترها و نه پسرها، باید هر دانش آموزی در کنار درس حتما مسلط به یک مهارت نیز بشود تا وقتی از مدرسه یا دانشگاه فارغ التحصیل شد در خانه بیکار نماند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: وقتی مهارت نیست شغل نیست، وقتی شغل نیست درآمد نیست، وقتی درآمد نیست ازدواج نیست و وقتی ازدواج نیست فرزندآوری نیست و جمعیت از بین می رود، پس مسئله مهارت به خصوص برای خانم‌ها بسیار حائز اهمیت است.، زیرا نداشتن شغل علاوه بر ایجاد عقده‌های فردی و افسردگی آثار اجتماعی و سیاسی بدی نیز در پی دارد.

قرائتی به بدعت های ایجاد شده در ازدواج جوانان نیز اشاره کرد و گفت: سنت‌های بد بسیاری در کشور رواج پیدا کرده و مثل سدی جلوی راه جوانان قرار گرفته است، باید عده‌ای این تابوی ازدواج را بشکنند و رواج دهنده ازدواج ساده و زودهنگام برای جوانان باشند، ازدواج مثل آب خوردن است مگر می‌شود گفت جوانی که نیاز به آب دارد بگذاریم چند سال بعد به او آب بدهیم؟

وی خطاب به روحانیون نیز گفت: روحانیون هم نباید فقط به اقامه نماز اکتفا کنند بلکه باید حتما تفسیر را در کنار نماز داشته باشید، نه تفسیرهای طولانی بلکه تفسیرهای کوتاه و چند دقیقه‌ای وگرنه دین را کامل عرضه نکرده اند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار