حجت‎الاسلام واثقی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

تقریظ‌نویسی رهبری بر کتب دفاع مقدس یک سنت اسلامی است

یک پژوهشگر نسخ خطی با بیان اینکه تقریظ‌نویسی در حال منسوخ شدن است، گفت: تقریظ‌نویسی رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتب دفاع مقدس یک سنت اسلامی است.
کد خبر: ۳۶۷۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۰ - 29October 2019

حجت‌الاسلام حسین واثقی پژوهشگر نسخ خطی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، به پیشینه تقریظ نویسی در بین علمای شیعه اشاره کرد و اظهار داشت: تقریظ نویسی در بین علما همواره رواج داشته است و مربوط به دوران خاصی نیست چراکه تقریظ یادداشت و نوشته‌ای است که از نویسنده و اثر او تعریف می‌کند لذا نمی‌توان گفت شروع این کار از چه زمانی بوده چراکه شاید این اتفاق قبل از اسلام نیز وجود داشته باشد.

وی گفت: تقریظ نوشتن بر کتب مختلف یک سنت حسنه بوده و این فقط مخصوص شیعه و یا جهان اسلام نیست منتهی چون این اتفاق امروزه منسوخ شده و کسی تقریظ نمی‌نویسد، بنده بر نوشتن آن تاکید دارم تا نویسندگان نوپا تشویق و ترغیب شوند و کارهای پژوهشی و ادبی را محکم انجام دهند. هدف از نوشتن تقریظ، تشویق نویسندگان و پژوهشگران است تا در مسیر کارشان پایدار باشند.

این پژوهشگر نسخ خطی عنوان کرد: در تقریظ مقداری تعریف و تمجید از کتاب و مولف وجود دارد و گاهی اوقات از شیوه کار نویسنده همانند کتاب‌های نقد و بررسی سخن گفته می‌شود و به اول کتاب اضافه می‌شود.

نوع تقریظ به وسعت علم و آگاهی تقریظ نویس بستگی دارد

واثقی درخصوص علت کم‌رنگ شدن تقریظ نویسی گفت: برخی افراد فکر می‌کنند اگر تقریظ نویس شخص مهمی باشد، شاید احیاناً از نام و اسم او سوء استفاده‌ای صورت گیرد و یا اینکه توجه به اهمیت تقریظ نوشتن ندارند اما دلیل مشخصی که بتوان آن را علت اصلی کم شدن تقریظ نویسی دانست را نمی‌توان به طور روشن مطرح کرد. در تقریظ‌ها معمولاً مقداری از مولف و کتاب تمجید می‌شود. البته این مسئله به حال و حوصله، تخصص و فهم، ادراک و وسعت علم و آگاهی تقریظ نویس و اثر مورد اشاره نیز بستگی دارد.

این پژوهشگر، تقریظ‌های مرقوم شده رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آثار ادبی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را در ادامه سنت اسلامی تقریظ دانست و افزود: تقریظاتی که مقام معظم رهبری بر آثار ادبی دفاع مقدس نوشته‌اند در راستای یک سنت اسلامی است. تاکید ایشان بر تقریظ نویسی بر آثار شهدا، جانبازان و دفاع مقدس و این مسیر است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار