گام دوم/ یاداشت/ اکبر صفرزاده

گام دوم انقلاب؛ رشد و توسعه صنعت سرگرمی بدون نفت

امسال قرار است بودجه کشور بدون نفت بسته شود؛ کاری که بیست سال پیش باید انجام می‌شد و انجام شدنش در زمان حال و با این مقدار تاخیر علیرغم اینکه آسیب‌های بسیاری به اقتصاد مملکت وارد کرده اما خالی از لطف و برکت نیست.
کد خبر: ۳۶۷۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۸ - 30October 2019

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- اکبر صفرزاده؛ حدودا بیست سال از اولین باری که رهبر معظم انقلاب اسلامی از اقتصاد بدون نفت سخن گفته‌اند می‌گذرد. در طول بیست سال گذشته مسئولین اقتصادی بسیاری بر مسند قدرت نشستند و هر کدام بیش از دیگری به نظام جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب ابراز ارادت کردند اما اقتصاد بدون نفت در هیچ کدام از این دوره‌ها تبیین و اجرایی نشد.

امسال و به مدد لطف خداوند متعال و مقاومت مردم ایران در برابر تحریم‌ها و به تایید مقام معظم رهبری قرار است بودجه کشور بدون نفت بسته شود؛ کاری که بیست سال پیش باید انجام می‌شد و انجام شدنش در زمان حال و با این مقدار تاخیر علی‌رغم اینکه آسیب‌های بسیاری به اقتصاد مملکت وارد کرده اما خالی از لطف و برکت نیست.

بدون شک اگر بودجه کشور بیست سال پیش بدون نفت بسته می‌شد ایران امروز یکی از مهمترین کشورهای دنیا در حوزه صادرات بود. ترکیه‌ای که امروز به اینجا رسیده و در حوزه صادرات زبانزد صنعت‌گران ایرانی است فعالیت خود را از بیست سال پیش شروع کرد نه از صد سال قبل.

برای تشریح عملکرد برخی مسئولین علاقه‌مند به سفره نفت که در طول بیست سال گذشته تقریبا هیچ گونه اقدامی برای حذف نفت از بودجه انجام ندادند و ذکر این نکته که وابستگی به بودجه نفت چه بر سر صنعت می‌آورد بیان مثال زیر ضروری است.

طبق آمارهای موجود در سال 2019 صنعت سینمای هالیوود حدودا چهل میلیارد دلار گردش مالی داشته است، صنعت موسیقی آمریکا حدودا بیست میلیارد دلار گردش مالی داشته و صنعت بازی های ویدئویی آمریکا حدودا صد و پنجاه میلیارد دلار.

جمع گردش مالی این سه صنعت که تقریبا هر سه جزو صنایع دانش بنیان و تخصص محور هستند دویست و ده میلیارد دلار بوده است. به عبارتی کشوری مانند آمریکا در طول یک سال گذشته فقط از سه صنعت خود دویست و ده میلیارد دلار درآمد کسب کرده و در اینجا ما دلمان به این خوش است که در طول سال بیست میلیارد دلار نفت می‌فروشیم.

در آن سوی دنیا سیاستمداران کشور جنایتکار آمریکا همه هوش و حواس و قدرت خود را جمع کرده‌اند تا تمامی کشورهای دنیا را ملزم به رعایت قانون کپی‌رایت و درآمدهای حاصل از این قانون را به جیب هنرمندان خود سرازیر کنند، در اینجا برخی از سیاستمداران ما با تکیه به بودجه نفت و پولی که از آن کسب می‌کنند خدا را شکر نه کاری به قانون کپی‌رایت دارند نه افزایش صادرات محصولات فرهنگی.

افزایش صادرات محصولات فرهنگی و هنری و رعایت کردن قانون کپی رایت لازم و ملزوم یکدیگرند؛ بدون رعایت قانون کپی رایت بدون شک نمی‌توان وارد بازارهای بین‌المللی محصولات فرهنگی و هنری شد و مانند کشور آمریکا سالانه 210 میلیارد دلار درآمد کسب کرد.

اگر کشورهای توسعه یافته به قانون کپی رایت تن داده و آن را رعایت می‌کنند به دلیل این است که با استناد به این قانون کسب درآمد می کنند و در آمدهای صادراتی خود را افزایش می دهند و گرنه هیچ کس عاشق چشم و آبروی هنرمندان نیست.

بهترین مثال برای ضرورت رعایت قانون کپی رایت و افزایش صادرات محصولات فرهنگی و هنری سرکار خانم جی کی رولینگ است؛ زن مستخدمی که با نوشتن سری داستان‌های هری پاتر در فهرست پنج ثروتمند برتر کشور انگلستان قرار گرفت.

در طول چند دهه گذشته و به مدد پول نفت و با بی‌توجهی و کم‌دقتی برخی مسئولین به مقوله صادرات محصولات فرهنگی هنری تولید فیلم‌ها، سریال‌ها، موسیقی‌ها و بازی‌های ویدئویی صادراتی ما در پایین‌ترین حد ممکن قرار گرفت. این تولیدات آن قدر ناچیز است که اگر بگوییم صفر هم خیال خودمان را راحت کردیم و هم خیال مخاطبان را!

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار