آیا پرونده اربعین امسال تا اربعین سال آینده بسته می‌شود؟

میزبانی استان خوزستان از رویداد بزرگ اربعین در حالی انجام می‌شود که شهرها و مسیرهای منتهی به مرزها از زیرساخت‌ها مناسب با جمعیت زائران برخوردار نیستند و نمایندگان و مسؤولان استان اراده‌ای برای جذب اعتبارات مورد نیاز این رویداد ندارد.
کد خبر: ۳۶۸۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶ - 30October 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از «فارس»، بیست هشتم صفر که از راه می‌رسد پرونده محرم و صفر به ویژه اربعین تا سال دیگر بسته می‌شود و تمام آمادگی‌ها و قول و قرار مسؤولان برای فراهم کردن شرایط مناسب اربعین در مرزها تا اربعینی دیگر به فراموشی سپرده می‌شود.

این در حالی است که  دو مرز شلمچه و چذابه در طول سال محل تردد حجم زیاد زائران و فعالان تجاری است، به ویژه مرز شلمچه هم به دلیل قرار گرفتن در منطقه آزاد تجاری و هم به دلیل اینکه در ایام اربعین بیشترین عبوز زائران را به خود اختصاص داده و تنها مرز خروج اتباع خارجی به شمار می‌رود اما از زیرساخت‌های دائمی مناسب  و متناسب با حجم جمعیت برخوردار نیستند.

بر همین اساس، سالانه با نزدیک شدن به ایام اربعین شاهد جنب و جوش مقطعی دستگاه‌های دولتی و مسؤولان مربوطه به منظور مهیا کردن برخی نیازهای ضروری مرزها هستند  به طوری که سال گذشته هم زمان با تردد زائران اربعین، دستگاه‌های راهداری مشغول آسفالت کردن قطعه‌ای از جاده مسیر مواکب بودند و یا پلیس راهور در واپسین روزهای مانده به اربعین به خط کشی کردن جاده منتهی به مرز چذابه پرداخته بود و... با اینحال همچنان مشکلات مسیرهای منتهی به مرزها به قوت خود باقی مانده است.

آیا پرونده اربعین امسال تا اربعین سال آینده بسته می‌شود؟

با وجود اینکه مرزها در طول سال فعال هستند و مراوده تجاری با کشور همسایه عراق  از مرزهای زمینی صورت می‌گیرد اما مهمترین زیرساخت در فعالیت تجاری زمینی، ‌ یعنی احداث جاده چند بانده فراهم نیست تا ضمن کاهش ترافیک جاده‌ای امنیت تردد را برای رانندگان به ویژه ماشین‌های سنگین ایجاد کند.

لزوم تعیین راه میان‌بُر برای تردد کامیون‌ها در ایام اربعین

رئیس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به ممنوعیت تردد کامیون‌ها به کشور عراق در ایام اربعین گفت: به‌ منظور جلوگیری از توقف روند صادرات کالاهای غیرنفتی به کشور عراق تقاضای احداث یک مسیر جایگزین به سطوح مختلف مدیریتی استان پیشنهاد شده بود.

وی با تاکید بر اینکه نتیجه مشخص و ملموسی در این رابطه حاصل نشد، افزود: مرزهای مشترک با کشور عراق از جمله چذابه ظرفیت تردد همزمان کالا و حجم بسیار زیاد زائران را ندارد به همین دلیل راه‌اندازی یک مسیر موقت مرزی ویژه تردد کامیون‌ها در طول مناسبت‌های مذهبی نیاز ضروری است.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز بیان کرد: با توجه به سختی بازاریابی در عراق و رقابت شدید صاحبان کالاها و برندها در آن کشور، بازرگانان ما به سختی قراردادی را با طرف عراقی منعقد می‌کنند و با ارسال منظم محموله‌های مورد سفارش سعی در ایفای تعهدات خود و جلب هر چه بیشتر اعتماد طرف عراقی دارند.

آیا پرونده اربعین امسال تا اربعین سال آینده بسته می‌شود؟

عموری افزود: این در حالی است که در مدت 2  تا سه هفته‌ای که مرز به روی صادرکنندگان بسته می‌شود در ارتباط ما با طرف‌های عراقی اختلال ایجاد شده و  نتیجه آن احتمال از دست دادن قراردادهای تجاری، کاهش تولید و خسارت فعالان اقتصادی، کمبود کالاهای اساسی مورد نیاز موکب‌ها در استان‌های مسیر نجف تا کربلا و کاهش درآمدهای ارزی است.

مسائل اعتباری عامل مهم فراهم نشدن زیرساخت‌های لازم در مرزها

جاده منتهی به مرز چذابه (سوسنگرد-بستان و بستان- چذابه) هر ساله در ایام اربعین محلی برای مانور مسؤولان محلی و استانی شده است و بیشترین اخبار مسؤولان حول آماده شدن جاده، تکیمل جاده، خط‌کشی جاده، چند بانده کرده جاده و... می‌چرخد و حتی حجم صادرات از مرزها سبب نشده است در زمان مناسب به جاده پرداخته شود.

 به منظور فراهم کردن زیرساخت‌های اساسی، مسؤولان مسائل اعتباری و عدم تامین بودجه مناسب از سوی دولت مطرح می‌شود که با وجود اینکه بحث زیرساخت‌ها نیاز به بودجه میلیاردی دارد اما از محل  اعتبارات استانی هزینه شده است و دولت معتقد است بودجه خوزستان بیش از بودجه سایر استان‌ها است.  

اختصاص اعتبارات استانی برای تکمیل مسیرهای منتهی به مرزها

امسال اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان به منظور آماده کردن مسیرجاده‌ای زائران در «ایام اربعین» در حوزه نصب دوربین‌های کنترل سرعت، اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 400 میلیون تومان در محور اهواز-سوسنگرد و اعتباری بالغ بر 4 میلیارد تومان در محور اهواز-آبادان و در بحث نگهداری راه‌ها 36 میلیارد و 600 میلیون تومان و در حوزه تجهیزات ترافیکی در محورهای منتهی به چذابه  و شلمچه اعتباری بالغ بر7 میلیارد تومان هزینه کرد.

آیا پرونده اربعین امسال تا اربعین سال آینده بسته می‌شود؟

عدم جذب اعتبارات مورد نیاز ستاد اربعین توسط نمایندگان و مسؤولان  استان

قطعاً استان‌های دیگر اگر میزبان مراسم راهپیمایی اربعین بودند به راحتی می‌توان حجم زیرساخت‌ها و میزان امکانات و خدماتی مانند: هتل، مهمانسرا، زائرسرا، بیمارستان، بازار عرضه محصولات سنتی خاص آن استان‌ها، مجتمع‌های رفاهی و... که در شهرها و مسیرهای منتهی به مرزها با ستفاده از لابی نمایندگان و مدیران آن استان‌ها احداث و یا اعتبارات و سرمایه‌گذاران مربوط به آن را جذب می‌کردند را متصور شد تا علاوه بر پوشش اربعین به اقتصاد منطقه رونق ببخشد.

حدود 3سال است که از زائر سرای 5 هکتاری بُستان با وجود اینکه با اعتبارات زیادی بهره برداری شد و قرار بود این زائر سرا محل استقرار صدها تن زائر اربعین حسینی باشد اما ضمن اینکه این زائرسرا در ایام اربعین بسته است در روزهای دیگر سال استفاده‌ دیگری از آن نمی‌شود.

آیا پرونده اربعین امسال تا اربعین سال آینده بسته می‌شود؟

استفاده از توان و ظرفیت استان در ایام اربعین

این در حالی است که فعالیت ستاد اربعین در استان خوزستان  سالانه حول جلسات روتین، بازدید مسؤولان از مرزها و تکمیل مابقی مسیرهای منتهی به مرزها که از سال گذشته باقی مانده می‌چرخد.

میزبانی خوزستان از زائران اربعین حسینی با وجود اینکه بیش از ظرفیت و توان استان است اما برای مدیریت مراسم اربعین تمام ظرفیت دستگاه‌های اجرایی استان به کار گرفته می‌شود و هیچ بودجه و اعتباری در ستاد اربعین مرکزی کشور  برای استان‌های میزبان مانند خوزستان و ایلام اختصاص داده نمی‌شود.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها