هانی‌زاده در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

نفوذ بعثی‌ها در بین معترضان عراقی/ وجه اشتراک فتنه 88 و ناآرامی‌های اخیر عراق

کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه همه ناآرامی‌ها ضد محور مقاومت به یکدیگر شباهت دارند، در خصوص پشت ‌پرده ناآرامی‌ها در عراق و لبنان توضیحاتی را ارائه داد.
کد خبر: ۳۶۸۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸ - 31October 2019

«کشته‌سازی» وجه اشتراک ناآرامی‌ها بر ضد محور مقاومت/ پشت پرده تحولات اخیر عراق و لبنانحسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، درباره آخرین تحولات عراق و ادامه ناآرامی‌ها در این کشور، اظهار داشت: از یک سال گذشته آمریکا، عربستان سعودی، عناصر وابسته به حزب بعث و برخی شیعیان وابسته به سفارت آمریکا در عراق برای چنین تظاهراتی برنامه‌ریزی کردند.

نفوذ بعثی‌ها و شیعیان لائیک در بین معترضان عراقی

وی ادامه داد: اگرچه مطالبات مردم مشروع است و جوانان عراقی برای تحقق این مطالبات به کف خیابان آمده‌اند؛ ولی عوامل حزب بعث و جریان شیعیان لائیک وابسته به سفارت آمریکا در بین معترضان نفوذ کرده‌اند.

دیدار معاون صدام با آمریکایی‌ها

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه براساس گزارش‌ها عزت ابراهیم الدوری معاون صدام، طی یک سال اخیر سه بار با نمایندگان سفارت آمریکا در استان الانبار دیدار داشته است، تاکید کرد: عناصر نفوذی سعی می‌کنند تا با کشته‌سازی و تقابل با نیروهای امنیتی و ترور برخی چهره‌های محبوب حشدالشعبی و عصائب اهل الحق، آشوب ایجاد کنند و دولت عبدالمهدی را ناکارآمد جلوه دهند تا نظام شیعه سرنگون شده و یک نظام لائیک وابسته به غرب مستقر شود.

عربستان و امارات حامی مالی ناآرامی‌ها در عراق

هانی‌زاده با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های قبلی، عوامل حزب بعث برای ایجاد کشته‌سازی و ایجاد جنگ داخلی وارد میدان شده‌اند، تصریح کرد: عربستان سعودی و امارات، بخشی از هزینه این ناآرامی‌ها را پرداخت می‌کنند و رسانه‌های وابسته به عربستان نیز در تشدید درگیری‌ها و خشونت‌ها نقش پررنگی دارند.

شباهت فتنه 88 و ناآرامی‌های اخیر در عراق

وی درباره شباهت پروژه کشته‌سازی در تظاهرات عراق و فتنه سال 88 در ایران گفت: همه ناآرامی‌ها ضد محور مقاومت به یکدیگر شباهت دارند و هدفشان ضربه زدن به این محور و سرنگونی آن است؛ فتنه 88 نیز از این قبیل ناآرامی‌ها بود که با هوشمندی و مدیریت مقام معظم رهبری، این فتنه در کشور مهار شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه آشوبگران در عراق، هدفشان سرنگونی دولت عادل عبدالمهدی و قطع ارتباطات جمهوری اسلامی ایران و عراق است، افزود: در حال حاضر انتقادات و ناکارآمدی‌ها متوجه جریان شیعی است ضمن اینکه هدف تضعیف مرجعیت هم خواهد بود؛ اما رهنمودهای شخصیت تاثیرگذاری همانند آیت‌الله سیستانی، قطعا این تلاش‌ها را با شکست مواجه خواهد کرد.

هانی‌زاده با اشاره به اینکه حضور مقتدی صدر در کنار مردم عراق، می‌تواند آرامش را به عراق بازگرداند، یادآور شد: مقتدی صدر از چهره‌های مردمی و محبوب در کشور عراق است؛ اما دیر وارد عمل شد.

وی افزود: مقتدی صدر باید در یک سال گذشته مانع ورود عوامل حزب بعث، به پشت پرده درگیری‌ها می‌شد و افشاگری می‌کرد که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا درباره آخرین تحولات کشور لبنان، با قابل پیش‌بینی خواندن استعفای سعدالحریری گفت: نخست‌وزیر لبنان تحت فشار آمریکا، عربستان سعودی و جریان‌های داخلی استعفا داد و علتش این است که سعدالحریری طی سه سال اخیر به‌سمت محور مقاومت متمایل شده بود.

هانی‌زاده با اشاره به اختلاف سعدالحریری و ملک سلمان گفت: رهنمودهای سیدحسن نصرالله و تاثیرگذاریش در جامعه لبنان، می‌تواند به تشکیل کابینه‌ای جدید کمک کند، هرچند که در حال حاضر جریان‌های ضد محور مقاومت در لبنان تلاش می‌کنند که در ترکیب کابینه آینده، وزرای وابسته به جریان 8 مارس، حضور نداشته باشند.

تلاش آمریکا و عربستان برای نخست‌وزیری «فواد سنیوره» در لبنان

وی تصریح کرد: آمریکا و عربستان به‌دنبال آن هستند که فواد سنیوره را به‌عنوان نخست‌وزیر بر ملت لبنان تحمیل کنند اما رئیس جمهور لبنان زیر بار نمی‌رود و به‌شدت به‌دنبال آن است که بار دیگر سعدالحریری مامور تشکیل کابینه شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان خاطرنشان کرد: جریان ضد محور مقاومت در لبنان فعال شده است اما با توجه به رهنمودهای اخیر نصرالله قطعا ناآرامی‌های لبنان مهار خواهد شد.

انتهای پیام/421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار