مدیر شبکه الجزیره در تهران در گفت و گو با دفاع پرس:

الجزیره در پوشش تحولات سوریه و منطقه دچار اشتباه هم شده است / سیاست های حکومت قطر بر الجزیره تاثیرگذار است

مدیر شبکه الجزیره در تهران با اشاره به نحوه پوشش خبری این شبکه در تحولات سوریه و سایر کشورهای عربی گفت: الجزیره در رویکرد فلسطین و جنگ غزه به عنوان قضیه مادر کار می کند البته ما اشتباهاتی داریم و انتقاداتی نیز به الجزیره وارد است.
کد خبر: ۳۶۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷ - 27December 2014

الجزیره در پوشش تحولات سوریه و منطقه دچار اشتباه هم شده است / سیاست های حکومت قطر بر الجزیره تاثیرگذار است

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، پس از بیانیه شورای همکاری  خلیج فارس قطر متعهد شد سیاست های خود را که از طریق شبکه الجزیره مطرح می شد را تعدیل کند و جریان علیه نظام السیسی گامی برندارد.

توقف فعالیت شبکه الجزیره مباشر مصر که چند روز پیش انجام شد گامی در راستای تعهدات قطربه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تلقی می شود.

از سوی دیگرپوشش خبری الجزیره در جنگ سوریه از سوی برخی از فعالان رسانه ای و مردم منطقه با انتقاداتی مواجه بود و این انتقادات به دلیل نسبت دادن درگیری ها ی تروریست ها به مخالفان بشار اسد بود.

برای بررسی و تحلیل مواضع الجزیره در قبال جنگ سوریه و تحولات چند کشوری با مدیر شبکه الجزیره در تهران به گفت و گو پرداختیم.


دفاع پرس: الجزیره یک رسانه عربی و حرفه ای است اما موضع الجزیره در باره تحولات سوریه به نظر می رسد موضع عادلانه ای  نبود،  مخالفان سوری شامل ارتش آزاد، جبهه النصره هستند در واقع در جنگ سوریه به آنها در الجزیره  ضریب داده شد سوریه محور مقاومت بود اگر چه بشار اسد هم اشتباهاتی داشت.به نظر می رسد اعتماد مردم منطقه به الجزیره کمرنگ شد و المیادین جای خودش را در پوشش تحولات سوریه باز کرد ما می دانیم تروریست هایی که دست به اعمال وحشیانه می زنند مردم نیستند اما الجزیره تحرکات گسترده تروریست ها را به حساب مخالفان دولت بشار اسد گذاشت و نام مردم را برای تروریست ها انتخاب کرد، نظر شما به عنوان مدیر شبکه الجزیره در تهران دراین باره چیست؟

فایز: ما در سطح جهانی با نظرات مختلفی کار می کنیم در الجزیره نظری که شما می گویید وجود دارد به رژیم بشار اسد به عنوان محور مقاومت و همراه با حزب الله و ایران نگاه می شود اما این به معنای این نیست که ارتش سوریه مردم را بکشد و ما سکوت کنیم البته ما یک حکومت نیستیم و نظر سیاسی نداریم .آنچه در سوریه اتفاق افتاد و دیدیم سال اول نه داعش بود نه النصره و نه تروریست اما مردم در خیابان کشته شدند من 15 سال در سوریه زندگی کردم و سوریه و رژیم ان را می شناسم الجزیره در 4 ماه اول تحولات سوریه پوشش خبری نداشت.

 

بعد از 9 ماه اولین سرباز ازتش سوریه خارج شد و ارتش آزاد را تشکیل داد در واقع رژیم بشار دچار اشتباهاتی شد.بنابراین الجزیره از دوطرف مخالفان و رژیم اسد پخش می کرد اولین مصاحبه اختصاصی با جبهه  النصره مال الجزیره بود اگر می خواستیم آنها را به عنوان تروریست معرفی نکنیم با آن ها مصاحبه نمی کردیم.

از سوی دیگر کسانی که مسلح از مرز ترکیه قاچاق به سمت سوریه می رفتند توسط الجزیره پوشش داده شد.سال 2006 کلید مقاومت را سید حسن نصرالله به الجزیره داد  و بن جودو آن را دریافت کرد.  دوروز بعد امیر قطر به بیروت رفت  و جنوب لبنان  از او استقبال کردند روی تابلو نوشته بودند امیر مقاومت؛ چون الجزیره در رویکرد فلسطین و جنگ غزه به عنوان قضیه مادر کار می کند البته ما اشتباهاتی داریم و انتقاداتی نیز به الجزیره وارد است.

دفاع پرس: در بخش انگلیسی الجزیره شاهد این هستیم که واژه انقلاب در باره تحولات سوریه به کار برده می شود در حالی که می دانیم نا آرامی های سوریه مربوط به گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره است چرا واژه انقلاب برای عربستان در الجزیره استفاده نمی شود؟

فائز: ما از فلسطین دفاع می کنیم اما نه این که کشورها  به عنوان یک بهانه از آن استفاده کنند را قبول نداریم هر دولتی که دیکتاتوری کند به بهانه فلسطین نمی توانیم از آن دفاع کنیم اگر چه من خود یک فلسطینی هستم اما چنین منطقی را قبول ندارم.در مورد سوریه و وجود تروریست های داعش در شبکه صحبت می کنیم افرادی می آیند درباره کارهای داعش صحبت می کنند و نظرات مختلف را مطرح می کنیم بعضی ها نیز می گویند انقلاب در سوریه رخ داد آن را نیز ارائه می کنیم. درسوریه 300 هزار نفر کشته شدند ارتش سوریه 13 هزار نفررا از دست داد من می گویم کشته ها بسیار زیاد تر از این ارقام است البته از دوطرف دعوی در سوریه این تعداد از مردم سوریه به قتل رسیدند در دوران تحولات و جنگ سوریه بنابراین این درگیریها در سوریه با بحرین و لیبی قابل مقایسه نیست.من از رژیم سوریه نه انتقاد می کنم و نه دفاع  . اگر رژیم سوریه درها را برای رسانه های بین المللی باز کند تا از وقایع گزارش دهند ما پوشش می دهیم اما وقتی در ها بسته است رسانه ها چطور قضاوت کنند و رژیم را مقصر ندانند.

 

دفاع پرس:  رژیم آل سعود اخیرا در تجاوزاتش به شرق این کشور تعدادی از جوانان شیعه را با خودرو زیر گرفت پوشش الجزیره در این با ره چگونه بود؟

فایز: ما تحولات عربستان را پوشش می دهیم ما هرخبر پیرامون شیخ نمر چه موافق و چه مخالف را پخش می کنیم در سایت الجزیره موجود است. هرکسی در شرق عربستان و یا به دست ارتش عربستان کشته شده باشد پخش می کنیم، اما زمانی که اخبارهای مختلفی را در سایت ها  می خوانیم نمی توانیم بگوییم  چرا الجزیره  ان را پخش نکرد اخبار زیادی هست از شبکه های مختلف پخش می شود باید صحت و سقم آن را در نظر بگیریم . اخبار عربستان در ایران حساسیت دارد هر خبر عربستان ضرورت ندارد که پخش شود هر خبر صحیح از شرق عربستان که  شیعه نشین هم است  در حالی که  100 درصد اطمینان داشته باشیم درسته  پخش می کنیم.
مثلا 3 نفرشیعه در شرق عربستان کشته شدند ما دنبال خبر رفتیم دیدیم  دو عشیره شیعه یک جنگ و درگیری میانشان ایجاد شده و 3نفرکشته شدند .در حالی که در خبرها آمده بود پلیس عربستان به دلیل شیعه بودن آنها را کشته که این صحیح نبود.

دفاع پرس: شیعیان در شرق عربستان تحت فشار هستند و از سوی دیگر شهروند درجه دو محسوب می شوند پوشش خبری الجزیره درباره وضعیت شیعیان عربستان چگونه است؟

فایز: ما از واقعیت هایی که وجود دارد خبر و گزارش تهیه می کنیم  اما باید مراقب استفاده از  اصطلاحات باشیم واژه مخالفان واژه ای است که باید روی آن دقت کنیم. تصوراینکه شرق عربستان شیعه و مخالف دولت سنی هستند را قبول نداریم اما  آنها مطالبات منطقی دارند  که باید محقق شود آزادی می خواهند کل عربستان آزادی می خواهند اگر شما تقسیم بندی مذهبی کنید  ما ان را در الجزیره قبول نداریم ایران برای ما اسلامی است  نه شیعه، بحرین از کشور عضوهمکاری های خلیج فارس است سوریه را علوی نمی دانیم چون تنها 4 در صد علوی اند ما آنها را کشور می دانیم. مردم در  انتخابات شرکت می کنند اگرچه شاهد انتخابات درست و حسابی در منطقه  نیستیم.

ما  نگاه شیعه و سنی نداریم مجری های الجزیره شیعه و سنی اند واقعا این برای ما  مهم نیست اگر شما اخبار ایران در الجزیره را نگاه کنید می بینید نگاه ما نقد سنی بر رفتارهای ایران نیست  . این موضوع  خیلی خطرناک ما اختلافات  و اشتراکات زیادی داریم و نباید به آن دامن بزنیم  اما در برخی کشورها مانند عراق خودشان در قانون اساسی نخست وزیررا شیعی می دانند اگر خودشان بگویند  ما هم می گوییم.

 مردم شرق عربستان مطلبات اجتماعی سیاسی و اقتصادی  دارند اما نه اینکه پلیس سنی شیعه را می کشد این شیعه سنی کردن ها  برای ما خط قرمز است باید همه رسانه ها این خط قرمز را رعایت کنند  . حماس سنی است اما  با ایران رابطه خوبی دارد اگر سوال کنید الجزیره با چه کسی هست می گوییم ما با مردم هستیم  البته سیاست های قطرنیز بر ما تاثیر گذار است .

الجزیره دشمن و دوست زیاد دارد این طبیعی است که ما در صحنه باشیم و هستیم همانطور که ایران در منطقه بزرگترین کشور که اختلاف زیادی درباره آن است اما نفوذش زیاد است .ما همیشه مردم را  انتخاب می کنیم نه تروریست ها را و نه رژیم را  ما در سال 88 در ایران ماندیم و اخراج نشدیم چراکه هر آنچه را دیدیم پوشش دادیم . به نظر من  رسانه همیشه باید  در صحنه باشد و بهتر از آن است که گوشه ای بنشینند و فقط ایراد بگیرند.

انتهای پیام/ح
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار