رئیس ستاد اقامه نماز کشور:

آموزش و پرورش نقش کلیدی در ترویج نماز دارد

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی با بیان اینکه وضع نماز در کشور نسبت به گذشته خیلی خوب شده اما نسبت به آنچه باید باشیم خوب نیست گفت: آموزش و پرورش نقش کلیدی در ترویج نماز دارد.
کد خبر: ۳۶۸۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱ - 31October 2019

وضع نماز در کشور نسبت به گذشته خیلی خوب شده اما قابل قبول نیست/ آموزش و پرورش نقش کلیدی در ترویج نماز داردبه گزارش دفاع‌پرس از شیراز، پنجمین اجلاس استانی با عنوان نماز و مدرسه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور امروز در تالار فرهنگیان شیراز برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی با بیان اینکه وضع نماز در کشور نسبت به گذشته خیلی خوب شده اما نسبت به آنچه باید باشیم خوب نیست، اظهار داشت: همه جا پول هست جز برای نماز! چرا از نماز کم کردید؟ باید سرنماز بریده شود؟ آموزش و پرورش باید قیامت جواب دهد، من که می‌گویم ۲۷ جای قرآن نماز و زکات بهم چسبیده این پیام را دارد که از پول زکات خرج نماز کنید.

وی با بیان اینکه من بیشتر با مثال حرفهایم را می‌زنم که نقل آن آسان شود، گفت: یک حدیث داریم اگر نماز قبول شد همه چیز قبول می‌شود، اگر رد شد بقیه اعمال هم رد می‌شود. شما هر وقت این حدیث را یاد کردید یاد سوزن و نخ بیفتید. اگر نخ در سوزن رفت دوخت انجام می‌شود اگر نرفت هرچقدر سوزن بزنی دوخته نمی‌شود.

وی تصریح کرد: نماز هم مال من نیست مسلمان تر از کسی نیستم هرکسی مسئولیت دارد نسبت به نماز هم مسئول است. متاسفانه ما از مدار قرآن پرت شدیم که هرچه دست و پا می‌زنیم به جایی نمی‌رسیم. قرآن می‌گوید افضل اوقات به نماز اختصاص بده، ماشهرک می‌سازیم همه چیز دارد اما مسجد ندارد‌.

وی گفت: نماز اولویت ما نیست اول صبح صدای بچه می‌زنیم فقط می‌گوییم بیدارشو مدرسه ات دیر شد! ظهرعاشورا امام حسین و امام زمان سرنماز است ماداریم سینه می‌زنیم. خداروشکر الان سالهاست نماز تاسوعا و عاشورا راه افتاده، برای نماز واجب مسافران مسجد نداشتیم الان این کارها شده اما هنوز برای اقامه نماز خیلی کار باید کرد.

وی با لحن شیرین همیشگی به تفسیر برخی اذکار و واژگانی که در نماز تکرار می‌کنیم پرداخت و گفت: عبادالله الصالحین که در سلام نماز می‌گوییم با مراجعه به قرآن متوجه می‌شویم یاران امام زمان هستند.

قرائتی ادامه داد: شما کمالی پیدا کنید که در نماز نیست. ازدواج در نماز ضریب دارد.  یک رکعت میشود ثواب هفتاد رکعت! مو شانه بزنی ثواب یک رکعت می‌شود سی رکعت. مسواک بزنی، عطر بزنی همه اینها ضریب می‌دهد. اقتدا کنی ثواب یک رکعت می‌شود چند صد رکعت 10 نفرشدید کسی نمی‌تواند حساب کند. زن و شوهر که به هم نیش بزنند نمازشان صحیحم باشد قبول نیست. چیزهای دیگر مثل روزه، عاشورا، اربعین، شب قدر و... فصلی است اما نماز دائما ما را نگه داشته است.

وی گفت: باهمه این فضایل چه کسی در عمرش پنجاه صفحه درباره نماز مطالعه کرده؟ کدام مدیر مدرسه و یا استاد روبروی بچه‌هایش نماز می‌خواند؟ کدام پدر می‌خواهد گوشواره برای بچه‌اش بخرد می‌گوید چون نمازت درست کردی؟ امام حسین روز عاشورا هم نماز را علنی خواند. این ریا نیست. وقتی یک استاد یک دبیر یک مدیر علنی نماز بخواند اقامه نماز است.نماز را باید نشان داد.

قرائتی اذعان داشت: حرکاتی برای اقامه نماز شده اما ضعیف است. من در سال صدتا سفر دارم همه ایران نمازم کامل می‌خوانم اما بیش از این توان ندارم نسبت به نمازم مقصرم.با افرادی که نماز نمی‌خوانند باید نشست و دید چرا نمی‌خوانند؟وقتی رفتم تلویزیون گفتم یک شبه تمام حرفایم را به همه ایران می‌زنم ولی دیدم اشتباه است گفت‌وگوی چهره به چهره اثری دارد که برنامه تلویزیونی ندارد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ابراز داشت: انتظار داریم آقای سقاچی و آقای ذوالانوار برنامه‌ریزی کنند و در هر خانه‌ای یک کتاب درباره نماز باشد.

وی خطاب به روحانیون جمع اظهار داشت: ژیان که نمی‌تواند قطار را بکسل کند. دانشجوها روزانه میانگین چهار ساعت مطالعه دارند.روحانی دانشگاه کمتر از این نباید مطالعه داشته باشد.دانش‌آموز هم همینطور. درس‌های دانشگاه لازم هستند ولی کافی نیستند. استاد شهید مطهری ۵۲ کتاب دارد سال هم ۵۲ هفته،یک سال صرف آن کنید.

وی گفت: پیشنهادم این است تمام روحانیون شیراز زیر نظر امام جمعه محترم باید دوره ببینند. آموزش لازم داریم. خیلی حرف‌ها و قانون‌ها و فیلم‌های ما بدآموزی دارد باید به قرآن برگردیم.

وی با اشاره به اینکه نسل در نسل پدران ما نماز را به پا داشتند و به دست ما رساندند اما در دوره مسئولیت ما به نماز رسیدگی نشد، گفت: اصل حرف امروز این است، نماز و قرآن را جدی بگیرید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها