سید مسعود شجاعی ‌طباطبایی:

بیانات رهبری مبنای فعالیت حوزه هنری/ «بیانیه گام دوم» متوجه جوانان است

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری «بیانیه گام دوم» را متوجه جوانان دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در فرمایشات خود جوانان را مورد خطاب قرار داده و حوزه هنری بر مبنای همین تاکیدات «جوان ایرانی» را موضوع جشنواره کارتون و کاریکاتور قرار داد.
کد خبر: ۳۶۸۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱ - 03November 2019

مبنای فعالیت حوزه هنری بیانات رهبری می‌باشد/ «بیانیه گام دوم» متوجه جوانان استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری دهمین جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور با موضوع «جوان ایرانی» با حضور سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، عباس ناصری دبیر هنری و وحید نمازی مدیر اجرایی این جشنواره در حوزه هنری برگزار شد.

سید مهدی شجاعی طباطبایی در ابتدای این نشست درخصوص سیاست‌های حوزه هنری در حوزه کارتون و کاریکاتور اظهار داشت: یکی از اتفاقات خیلی موثر و تاثیرگذار در عرصه هنرهای تجسمی بحث کارتون و کاریکاتور است که به واسطه اینکه زبان قابل فهم برای عموم و بین‌المللی است که به واسطه چاشنی طنز از جذابیت خاصی برخوردار است کارایی بالایی دارد.

وی به فعالیت حوزه هنری در بجنورد پرداخت و گفت: طی ۱۰ دوره برگزاری این جشنواره در بجنورد اتفاقات خوبی رخ داده و خراسان جنوبی به یک منطقه جدی در عرصه کارتون و کاریکاتور کشور تبدیل شده و انتظار می‌رود در عرصه بین‌المللی نیز درخشش داشته باشد. باید در فعالیت‌های هنری اولا از تمرکز در تهران کم شود و استان‌هایی که توانایی حرف زدن در عرصه کارتون و کاریکاتور دارند وارد میدان شوند.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری تصریح کرد: سیاست‌های حوزه هنری منطبق بر مباحثی است که برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان در ارتباط با مباحث روز و سیاسی، اجتماعی و موارد دیگر است. بحث بیانیه گام دوم، تاکید مقام معظم رهبری در جای جای آن متوجه جوانان مستعد، توانمند و کوشا است که آینده کشور همان‌طور که در ابتدای انقلاب شاهد بودیم، بردوش آن‌هاست. رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در فرمایشاتشان، جوانان را مورد خطاب قرار داده و حوزه هنری بر مبنای همین تاکیدات اولویت خود را جوانان قرار داده است.

شجاعی طباطبایی افزود: عزیزانمان در بجنورد ارزیابی دقیقی در خصوص این جشنواره داشته‌اند و فراخوانی را با محوریت «جوان ایرانی» ارائه کردند. من از عباس ناصری دبیر جشنواره و وحید نمازی دبیر اجرایی که با حداقل امکانات این جشنواره را انجام داده‌اند، تشکر می‌کنم. حوزه هنری به عنوان مدافع جبهه مقاومت همیشه تلاش داشته در این ارتباط کارهای موثر و جریان‌ساز انجام دهد، یکی از اتفاقات در همین راستا جشنواره ترامپیسم است که نگاه آرمان‌خواهانه نسبت به مباحث روز را مطرح می‌کند.

عباس ناصری: جشنواره با موضوع جوانان نداشتیم

عباس ناصری در ادامه این نشست گفت: در کشورمان جشنواره‌های جوان زیادی با موضوعات آزاد برگزار می‌شد اما جشنواره‌ای نبوده که موضوع آن جوان باشد. با اینکه در این حوزه کسی تولیدات هنری نداشت با همکاری موسسه سوره سپهر فراخوان دادیم تا آثار جدیدی خلق شود و در همین راستا ۴۰۳ کاریکاتور از ۲۴ استان به دبیرخانه ارسال شد که ۱۹ هنرمند برندگان ما خواهند بود. آثار رسیده در نهایت توسط یک تیم داوری پنج نفره داوری شدند و در کنار این داوران سه نفر از هنرمندان جوان نیز حضور داشتند.

وحید نمازی: اعتماد به جوان نیاز امروز کشور است

وحید نمازی دبیر اجرایی جشنواره جوان ایرانی درخصوص برگزاری این رویداد هنری گفت: یک جشنواره که از یک شهرستان شکل می‌گیرد و در سطح ملی ۱۰ سال ادامه کار دارد نیازمند زیرساخت‌هایی است.

وی افزود: کارتون و کاریکاتور را مردم ایران دوست دارند چراکه زبان رسانه‌ای برای بیان دغدغه‌ها و مشکلات‌شان بوده است و هنوز هم میداندار دغدغه‌های مردمی است. همتمان را بر آن داشته‌ایم که به سمت جشنواره‌ای جریان‌ساز برویم و در این ۱۰ سال ماموریت‌های‌مان را در شش حوزه تعریف کرده‌ایم که اولین مأموریت این رویداد تولید محور و مسئله‌محور بودن جشنواره بوده است یعنی ضمن پرداختن به دغدغه‌های مردم به تولید اثر اهمیت داده‌ایم.

دبیر اجرایی این رویداد هنری گفت: توزیع حداکثری آثار این جشنواره هدف دیگر ما بوده است. تعامل حرفه‌ای با هنرمندان، جریان‌سازی و داشتن حرف‌های تازه از جمله دیگر ماموریت‌های دیگر ما بوده که این رویداد را نسبت به سال‌های گذشته جدیدتر نمود داده است.

دبیر اجرایی جشنواره جوان ایرانی تصریح کرد: تلاش برای داوری عادلانه آثار موجب شده اعتماد هنرمندان به این رویداد جلب شود تا دهمین دوره این رویداد را امسال برگزار کنیم. در بحث شناسایی هنرمندان جوان برگزاری چله‌گی کارتون و کاریکاتور ایران با همین هدف برگزار شد. ایجاد

شبکه توزیع و عرضه آثار مهم‌ترین بخش از جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور بوده که کمک به دیده شدن اثار داشته است. در این سال‌ها از گالری مرکزی حوزه هنری تا مجلس شورای اسلامی، مترو، پیاده‌روی اربعین و دانشگاه‌ها برای دیده شدن آثار استفاده کرده‌ایم.

نمازی به ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: اعتماد به جوان اتفاق مهمی بود که نیاز امروز است که بارها در سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد اشاره قرار گرفته لذا عنوان «جوان ایرانی» برای اولین بار در یک رویداد موضوعیت پیدا کرد و کارهای قابل توجهی در این زمینه خلق شد. امسال اتفاقات ویژه‌ای را رقم زدیم و همزمان با اختتامیه در ۱۵ استان نمایشگاه برگزار کردیم تا یک حرکت جمعی را شکل دهیم. همچنین تلاش می‌کنیم دوره آتی این جشنواره را با اعلام استاندار محترم به صورت بین‌المللی اعلام کنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها