یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

واردات بی‌رویه؛ ضربه مهلک بر پیکره تولید ملی

واردات بی‌رویه کالاهای مشابه ساخت داخل، تولیدکنندگان داخلی را ناامید کرده و ضربه مهلکی بر پیکره تولید ملی زده است.
کد خبر: ۳۶۸۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۸ - 05November 2019

واردات بی رویه؛ ضربه مهلک بر پیکره رونق تولیدگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس _ سمانه حسن‌خانی؛ هشت ماه از سال 98 گذشت، سالی که رهبر انقلاب اسلامی شعارش را رونق تولید نامیده‎اند؛ شعاری که در صورت عملی شدن کلید حل مشکلات اقتصادی کشور می‌شود.

رونق تولید اشتغال، ثروت ملی، رفاه عمومی و پیشرفت علمی را به همراه دارد و کارخانجات، دستگاه‌های صنعتی، دستگاه‌های کشاورزی در سایه رشد تولید، رونق خواهند گرفت.

امروز متاسفانه گرانی اقلام اساسی، تورم، کاهش ارزش پول ملی، واردات کالاهای مشابه ساخت داخل بخشی از مشکلات مهم مردم است که در طول این چند مدت بر آنها فشار‌ آورده و مطمئننا برای حل این مشکل باید موضوع تولید ملی بررسی شود.

رونق تولید ملی آنقدر مهم است که رهبر انقلاب اسلامی چند روز گذشته در دیدار با دانش‌آموزان و دانشجویان دوباره بر این موضوع مهم و حیاتی تاکید کردند.

امام خامنه ای یکی از راه‌های رونق تولید را جلوگیری از واردات کالاهای تولید داخل دانستند و گفتند: «چرا جلوگیری نمی‌کنند؟ من سؤال جدی دارم از مسئولین محترم؛ نگذارید. کسانی هستند که با واردات تنفس میکنند، حیاتشان، ثروت بادآورده‌شان، امکاناتشان بستگی دارد به واردات؛ لذا نمی‌گذارند جلوی واردات زائد و بی‌رویه گرفته بشود؛ اینها مقدمند یا آن جوان بیکار مقدم است؟ جوان بیکار کشور با واردات بی‌رویه که تولید داخلی را به شکست میکشانَد، بیکار می‌ماند. علاج قطعی همین است که ما بتوانیم این برنامه‌های درست و این سیاستهایی را که ابلاغ شده است، به مسئولین محترم -چه به دولت، چه به مجلس- برنامه‌ریزی کنیم و عملیّاتی کنیم و تحقق ببخشیم؛ این راه برون‌رفت کشور از مشکلات است.»

طبق گزارش معاونت بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران پنج قلم عمده وارداتی در سه‌ماهه نخست امسال «برنج نیمه سفید شده یا برنج کامل سفید شده» به ارزش ۶۸۸.۷ میلیون دلار، «ذرت دامی» به ارزش ۵۶۶.۷ میلیون دلار، «لوبیای سویا به‌جز دانه» به ارزش ۳۳۲.۸ میلیون دلار، «کنجاله و سایر آخال‌های جامد» به ارزش ۳۲۶.۰ میلیون دلار و «کره بسته‌بندی» به ارزش ۲۵۷.۶ میلیون دلار بوده‌اند.

متاسفانه سیاست‌های فروش نفت و واردات بی رویه کالاهای مشابه ساخت داخل باعث شده تا بسیاری از تولیدکنندگان داخلی منابع خود را در صدد خطر ببینند. واردات بی‌رویه اجناس امید تولیدکنندگان ایرانی را به یاس تبدیل کرده و آنها را برای ورشکستگی آماده کرده است.

رونق تولید مولفه‌ای است که دولت را در کارآفرینی حمایت می‌کند تا رونق در سفره مردم احساس شود. مسئولان ذیربط هم با فراهم كردن بستر فرهنگی حمایت از كالای داخلی و جلوگیری از واردات بی رویه و قاچاق كالا باید در رشد این فرآیند ملی تلاش كنند.

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: «نباید همچنان که مدتی بیهوده منتظر برجام ماندیم حالا در انتظار اقدامات اروپایی‌ها یا مسائل دیگر معطل بمانیم بلکه باید به داخل دل ببندیم و همه توان را برای رونق تولید به‌کار گیریم این انتظار به پیشرفت اقتصادی کشور ضربه می‌زند.»

با توجه به تعلل اروپا دولت باید به همسایگان نزدیکش بیشتر توجه کند و در زمینه ایجاد تسهیلات برای توسعه روابط اقتصادی، گام‌های لازم و کافی را بردارد، ارتباط اقتصادی با کشورهای هم‌مرز می‌توانند ایران را به یک قدرت اقتصادی تبدیل کنند، چراکه این مبادلات شامل تحریم نمی‌شود  و بهترین زمینه برای رونق تولید به حساب می‌آید.

کشورهای همسایه نزدیکترین بازار مناسب به تولیدات داخلی ما هستند و اگر تولیدات ما رونق پیدا کند می‌تواند برای کشورهای همسایه جذاب باشد و برای این کار باید تسهیلات لازم از سوی دولت برای صادرات در نظر گرفته شود.

دولت در بخش صادرات باید مشوق‌های لازم را به صادرکنندگان اختصاص دهد و برای تأمین کالاهای مورد نیاز کارخانجات داخلی تولیدکنندگان را در اولویت بیشتری قرار دهد.

کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکیه، عراق و کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس از مشتری‌های خوب کالاهای ایرانی هستند و کشور ما می‌تواند ارزان‌ترین کالا را در اختیار نیازمندان کشورهای همسایه قرار دهد.

بنابراین برای ارتقای تولیدات داخلی باید توان و دانش نیروهای متخصص و نخبه كشور برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به كار گرفته شود تا كالاهای تولید داخل كیفیت لازم برای رقابت با كالاهای خارجی را داشته باشند، چراکه تولید باكیفیت تضمین كننده صادرات پایدار و در نهایت توسعه اقتصادی کشور است.

با تولید باكیفیت و تلاش شبانه روزی می‌توان با خنثی سازی تحریم‌های دشمنان، كشور را در مسیر توسعه و بالندگی قرار داد. در سال رونق تولید باید به روزرسانی تجهیزات و عوامل تولید، حمایت از شركت‎های دانش بنیان و استفاده از فناوری‌های روز دنیا در دستوركار صنایع كشور قرار گیرد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار