سردار عامری در برنامه «عصر خاطره»:

آینده تاریخ دفاع مقدس را «روایت خاطره‌ها» می‌سازند

اولین برنامه «عصر خاطره» در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور جمعی از رزمندگان و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
کد خبر: ۳۶۹۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴ - 05November 2019

اولین برنامه «عصر خاطره» برگزار شدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اولین برنامه از سلسله برنامه‌های «عصر خاطره» به همت سازمان ادبیات دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور سردار سرتیپ پاسدار داود عامری ریاست سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، علی‌اصغر جعفری رییس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، حمید حسام نویسنده کتاب «آب هرگز نمی‌میرد»، میرزامحمد سلگی و سردار شیخی و جمعی از نیروهای مسلح برگزار شد.

سردار عامری رییس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ابتدای این مراسم اظهار داشت: «عصر خاطره» که امروز اولین جلسه آن را برگزار کردیم برای آشنایی با روایت‌های رزمندگان است. روایت آینده ما را می‌سازد و برای نسل امروز و آینده مثمر ثمر خواهد بود. امیدواریم این نشست‌ها هر ماه برگزار شود. رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تاکید داشتند که جنگ تحمیلی گنج بزرگی است و خاطرات رزمندگان کلید رسیدن به این گنجینه است. برای این جلسه کاری انتخاب شده که محاسن بسیاری دارد. کتاب خاطرات میرزامحمد سلگی به نام «آب هرگز نمی‌میرد» نوشته «حمید حسام» اثر قابل اعتنایی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز برای آن تقریظ نوشته‌اند. این کتاب حاوی نکات ارزشمندی است که باید مورد توجه و مطالعه قرار بگیرد.

حمید حسام در ادامه این نشست بیان داشت: این کتاب از زمان شروع تا پایان آن سراسر خاطره است و برای من خیرات بسیاری داشت. حقایق در عالم گم نمی‌شود که بخشی از آن را در کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» دیده می‌شود من از دوران دفاع مقدس با میرزامحمد سلگی آشنا بودم. این افراد در روزگار ما محدود هستند و من در 10 ماه که مشغول مطالعه و نگارش برای کتاب بودم از نزدیک با سلوک این رزمنده بیشتر آشنا شدم.

وی در ادامه گفت: باید توجه شود که ثبت خاطرات باید با وسواس بیشتر ثبت شود و به روایت‌های پیرامونی توجه کنیم. فراتر از افراد باید به سراغ کسان دیگری رفت. نگارش این کتاب یک خط شکنی بود و من سعی کردم همه اتفاق‌ها را در کنار هم پیش ببرم. این روایت‌ها نباید خلق شود بلکه باید کشف شود. قصه آب در این کتاب بسامد بالایی دارد و می‌بینیم که چقدر متاثر از قضیه عاشوراست. قصه ارادت‌ورزی سلگی به حضرت عباس (ع) مهمترین پیام کتابی است که من توفیق نوشتن آن را داشتم.

میرزامحمد سلگی در بخش دیگری از مراسم «عصر خاطره» اظهار داشت: باید پرسید چرا برگزاری شب خاطره در کشور ما گنج است و در جبهه مقابل ننگ و عار است. در تدوین کتاب‌های خاطرات باید محاسبه دشمن را نیز در نظر گرفت. دشمن محاسبه کرده بود که ما در ابتدای جنگ در موقعیت مناسبی قرار نداشتیم. همه اینها را باید حفظ کنیم و مورد بررسی قرار دهیم. همچنین توجه به معنویات موجود در دوران دفاع مقدس نیز که رمز پیروزی ما بود را منتقل کنیم. تفسیر معجزات جنگ ساده نیست که نمونه بزرگ آن را در آزادی خرمشهر دیدیم.

وی در ادامه افزود: ما این معجزات را منتقل نکردیم و علاوه بر آن، آنها را شرح و تفسیر نکرده‌ایم. نسل امروز به خواندن این مطالب نیاز دارند و باید همه حقایق و واقعیت‌های جنگ تحمیلی را بازگو کنیم. تاسی ما در دوران دفاع مقدس به حضرت سیدالشهدا (ع) بود. دشمنان ما وقتی دیدند که در جبهه نظامی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند بعد از جنگ تحمیلی با تهاجم فرهنگی وارد میدان شدند تا به نظام اسلامی ضربه وارد کنند.

در انتهای این مراسم از «میرزامحمد سلگی» ‌و «حمید حسام» تقدیر شد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها