سرلشکر باقری در همایش ملی حکمرانی اسلامی:

قدرت اطلاعاتی و امنیتی ایران موجب شکست دشمن شد/ عدالت، مطلوب حکومت اسلامی است هرچند خوشایند عده‌ای نباشد

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: نیرو‌های مسلح ما توانستند روش‌های نبرد بومی را طراحی و همچنین یک قدرت اطلاعاتی و امنیتی ایجاد کنند که دشمن را در عرصه‌های مختلف با شکست روبه‌رو کند.
کد خبر: ۳۶۹۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱ - 11November 2019

باقریبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز (دوشنبه) در اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی که در دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی برگزار شد، اظهار داشت: با نگاهی به تاریخ، انواع حکمرانی را شاهدیم؛ حکمرانی قبیله‌ای و حکمرانی بر تمدن و امپراطوری‌های بزرگ و باستانی و یا در دوره‌های مختلف و در دوران معاصر، حکمرانی بر اساس مکاتب سرمایه‌داری و سوسیالیسم را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه انواع حکمرانی که تاکنون شاهد آن‌ها بوده‌ایم، هرچند تفاوت‌هایی با هم دارند، اما بر اساس اوامر الهی نبوده‌اند، افزود: تاریخ باستان نحوه و روش‌های حکومتی مختلفی را تا به امروز دیده است که هر کدام دارای نقص‌هایی است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: چین، هند، یونان، ایران و مصر انواع حکمرانی را در دوران باستان ارائه داده‌اند و در تاریخ امروز بشریت نیز حکومت‌های سرمایه‌داری، لیبرال‌دموکراسی و سوسیالیسم را در تاریخ مشاهده کرده‌ایم که نقطه اشتراک همه این مکاتب این است که بر مبنای اوامر و قوانین الهی نبوده و بر اساس ذهنیت و عقل بشری که خطاپذیر است، تحقق یافته است.

سرلشکر باقری با بیان اینکه حکومت‌هایی که بر اساس تدابیر اشخاص و افراد، برای نظم اجتماعی قانون وضع کرده‌اند با شکست مواجه می‌شوند، گفت: حکومتی که اساس آن دستورات الهی نباشد، موجبات شکست آن در درون خودش ایجاد می‌شود؛ چرا که مکاتب غیر الهی، راه به جایی نمی‌برد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از فروپاشی شوروی، فردی بنام «فوکویاما» لیبرال‌دموکراسی را به عنوان چارچوب حکومت ایده‌آل ترسیم کرد و گفت که این مدل حکومتی می‌تواند نسخه تکامل حکمرانی باشد؛ اما بعد از مدتی متوجه نقایص این ایدئولوژی شد و به اشتباه خود اذعان کرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرد: ایران اسلامی بر اساس مبانی دینی، حکومتی مبتنی بر موازین الهی برپا کرد که کاملترین نوع حکومت است و در این زمینه می‌توان به دوره حکومت ۱۰ ساله پیامبر اسلام (ص) و دوره حکومت پنج ساله حضرت علی (ع) اشاره کرد.

سرلشکر باقری افزود: بر این اساس، انقلاب اسلامی با نفی طاغوت و وابستگی و با احیای شعار استقلال و «نه شرقی، نه غربی» کار خود را آغاز و تلاش کرد که بر دو پایه جمهوریت و استقلال، جامعه را اداره کند.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی با بهره‌گیری از گنج گرانبهای اجتهاد و تتبع عالمان دینی در آیات و روایات، مسائل روز را تدبیر کرده و فرآیند اداره جامعه را متأثر از دین و اوامر الهی در تمامی مراحل طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی پایه‌گذاری کرده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه به ۲ مقطع کوتاه در صدر اسلام اشاره و بیان کرد: در این ۲ مقطع، غاصبان حکومت اسلامی بزرگترین خیانت‌ها را در جهان، به نام اسلام انجام دادند که هیچ نسبتی با دین مبین اسلام نداشته و ندارد.

سردار باقری با اشاره به شاخص‌های حکمرانی دین اسلام از منظر امام علی (ع) گفت: نخستین شاخص از منظر ایشان، قانون‌مداری است که در جریان روند اجرای آن همه باید احساس امنیت کنند و به حق و حقوق خود برسند، دومین شاخص، پاسخگو بودن است که اول حاکم باید به خدا و سپس به مردم پاسخگو باشد.

وی «شفافیت» را سومین شاخص حکمرانی از منظر امیر مؤمنان (ع) برشمرد و افزود: امام علی (ع) می‌فرمایند «ای مردم! من در همه چیز با شما شفاف خواهم بود، جز در اسرار جنگ؛ در همه چیز با شما مشورت می‌کنم، جز در اجرای حکم خدا».

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: چهارمین شاخص، اثربخشی و پنجمین شاخص نیز مبارزه با فساد و مقابله با سوءاستفاده‌ها در جهت منافع شخصی است.

سرلشکر باقری عدالت را از اصول اساسی در حکومت امام علی (ع) عنوان و خاطرنشان کرد: ایشان می‌فرمودند که اگر بیت‌المال را کابین زنان خود کرده باشید، آن‌ها را بازپس می‌گیرم؛ لذا عدالت، مطلوب حکومت اسلامی است و می‌تواند موجبات رضایتمندی مردم را فراهم کند و این چیزی است که مدتی در کشور توسط دستگاه قضایی به خوبی پیش گرفته شده، هرچند که خوشایند عده‌ای نباشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور مستشاران نظامی در کشور در دوران پیش از انقلاب اشاره کرد و گفت: در جنگ جهانی دوم، ارتش به دلیل اینکه فرماندهان آن وابسته بودند و به ملت وابستگی نداشتند، مقاومتی در برابر متجاوزان نکرد، اما بعد از انقلاب با توطئه‌های دشمنان انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و بعد از آن با تهدید مستقیم آمریکا و در کنار آن با اقدامات منافقین و ترور مواجه شدیم که تعداد زیادی از مردم شریف ما را به شهادت رساندند؛ بعد از آن هم با تروریسم فرامنطقه‌ای روبه‌رو بودیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: انقلاب اسلامی با همه این تهدیدات و البته تحریم با رهبری امام خمینی (ره) و سپس رهبر معظم انقلاب اسلامی، دشمن را کیلومتر‌ها از مرز‌ها دور کرد و امروز در حوزه دفاعی مانند حوزه موشکی و مخابرات حرف‌های بسیاری برای گفتن در سطح منطقه و جهان دارد.

سردار باقری با اشاره به موفقیت‌های نیرو‌های مسلح در عرصه نبرد گفت: نیرو‌های مسلح ما توانستند روش‌های نبرد بومی را طراحی و همچنین یک قدرت اطلاعاتی و امنیتی ایجاد کنند که دشمن را در عرصه‌های مختلف با شکست روبه‌رو کند.

وی تبعیت از ولایت فقیه و خودباوری را از دلایل پیروزی‌ها و موفقیت‌های ایران اسلامی در عرصه نظامی دانست و افزود: ما از شکست‌ها درس گرفته، موفقیت‌ها را گسترش داده و روش‌ها را به‌ دور از تعصب، اصلاح کرده‌ایم و به مردم تکیه داریم که این‌ها موجب پیروزی و پیشرفت عرصه نظامی و دفاعی شده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد: ما امروز به هیچ کشور یا ابرقدرتی وابسته نیستیم و کاملاً به خود متکی هستیم و این‌ها بخشی از تجارب ماست؛ البته در عرصه‌های مختلف مانند سیاست خارجی، اقتصادی و... تجارب بسیار غنی و ارزشمندی به دست آورده‌ایم که باید از آن‌ها بهره‌برداری و نقاط ضعف را تقویت کرد.

سرلشکر باقری با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شده است، گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب اسلامی روش حکمرانی و آینده انقلاب و نظام اسلامی را ترسیم کرده‌اند که در این مسیر تبعیت از ولایت فقیه و استقامت، راه رسیدن به موفقیت است.

وی با بیان اینکه آیا می‌خواهیم در زمینه آموزش جوانان‌مان را بر اساس سند وارداتی عمل کنیم و یا اصول و مبانی اسلامی؟ عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی جوانان را موتور حرکت انقلاب اسلامی می‌دانند و در بیانات خود، نظام آموزش و پرورش و همه دستگاه‌هایی را که در تربیت و آموزش نقش دارند، خطاب قرار داده و بر اهمیت کار آن‌ها تأکید کرده‌اند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تشکیل در ادامه، دانشگاه حکمرانی را بسیار مهم و ضروری دانست و گفت: آموزش حکمرانی برای آینده و پیشرفت انقلاب اسلامی بسیار مهم است؛ زیرا نسل اول انقلاب در حال کنار رفتن و روی کار آمدن نسل‌های بعدی انقلاب هستیم پس باید تجارب گرانبهای سال‌های گذشته به آن‌ها منتقل شود.

سردار باقری با بیان اینکه بهره‌مندی از علوم انسانی غربی، به پیشرفت انقلاب اسلامی کمکی نمی‌کند، افزود: علوم غربی و بهره‌برداری از اساتیدی که علوم غربی را با ظاهری اسلامی به جوانان منتقل کنند، نمی‌تواند ما را به اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برساند؛ پس در این مسیر باید هدف را بلند گرفت و با تدوین سرفصل‌ها، اصول مدیریت و حکمرانی اسلامی را به مسئولان آموخت.

وی سپری کردن دوران مدیریت حکمرانی اسلامی را برای تمامی مدیرانی که به تازگی به مسئولیت می‌رسند، بسیار ضروری دانست و گفت: ما در نیرو‌های مسلح چند سالی است که آموزش فرماندهانی را که به تازگی به مسئولیت رسیده‌اند، در پیش گرفته‌ و به نتایج بسیار مطلوبی رسیده‌ایم؛ این دوره آموزشی موجب می‌شود که فرماندهان با آنچه پیش از آن‌ها گذشته است، آشنا شوند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار