رضایی در همایش ملی حکمرانی اسلامی تأکید کرد؛

لزوم الگوگیری سایر حوزه‌ها از مدل موفق حکمرانی در حوزه دفاعی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پیشرفت‌هایی که در حوزه نظامی و امنیتی داشته‌ایم به دلیل داشتن الگوی موفق و خوب حکمرانی بوده است که اگر این مدل را در حوزه اقتصاد و فرهنگ تسری دهیم، مشکلات در سایر بخش‌ها حل می‌شود و کشور توسعه می‌یابد.
کد خبر: ۳۶۹۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵ - 11November 2019

محسن رضاییبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز (دوشنبه) در اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی که در دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی برگزار شد، اظهار داشت: در هر جامعه‌ای به دلیل آنکه هر انسانی استدلال متفاوتی دارد، گروه‌های اجتماعی مختلفی فارغ از دولت مستقر آن جامعه شکل گرفته و کارکرد‌های خود را دنبال می‌کنند که این گروه‌ها شامل گروه‌های اجتماعی نخبگان، صاحبان صنعت و کارکنان اعم از نظامیان‌ و غیر نظامیان می‌شود؛ البته مستضعفان را نیز می‌توان به این گروه‌ها اضافه کرد.

وی با اشاره به اینکه همیشه در جامعه بحث حکمرانی مطرح بوده است، افزود: موضوعی که در این رابطه می‌توان عنوان کرد، این است که چگونه می‌توان این گروه‌ها را با هم هماهنگ کرد، با ایجاد هم‌افزایی به یک انسجام ملی دست یافت و پیشرفت کشور را تضمین کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: تجربه نشان داده که لیبرالیسم غربی توان انسجام بخشیدن به مردم را ندارد و نمی‌تواند پیشرفت و تعالی بشر را تضمین کند؛ بر این اساس، حکمرانی مناسب مد نظر ما ایجاد منظومه‌ای برای تعالی بشر و پیشرفت کشور است.

رضایی ادامه داد: تجربه ثابت کرده که برخی حکمرانی‌ها وضعیت را بدتر کرده‌اند؛ لذا باید در حوزه رهبری، ظرفیت و قابلیت فردی و سازمانی مورد نظر باشد تا حکمرانی مطلوب شکل گیرد و بتواند جامعه را توسعه دهد.

وی با اشاره به اینکه باید قابلیت فردی و سازمانی در حوزه رهبری، مردم و مدیریت مورد توجه قرار بگیرد تا به یک حکمرانی مطلوب و سالم دست یابیم، گفت: ظرفیت رهبران در حکمرانی باید شناخته شود؛ چون هر فردی نمی‌تواند حکمران باشد؛ اینکه کسانی تا اتفاقی می‌افتد، سخنرانی و مصاحبه می‌کنند و‌ کشور را به هم می‌ریزند، نشان از نداشتن ظرفیت حکمرانی در نزد آن‌هاست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب ظرفیت و‌ قابلیت رهبری ضعیف بود و‌ حتی چنین ظرفیتی وجود نداشت. بعد از انقلاب هم این ظرفیت هر‌چند در برخی ابعاد قوی شده، اما در برخی امور مثل امور اقتصادی همچنان ضعیف هستیم.

رضایی با بیان اینکه مشکل ما در منظومه حکمرانی کشور به وجود برخی مسائل در حوزه مدیریت بازمی‌گردد، بیان کرد: رهبری و مدیریت جهادی در حقیقت با سه مؤلفه دینِ خدا، مردم و جهاد و فعالیت جهادی کار دارد و وقتی که این سه رکن را در جامعه مطالعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که هر سه وجود دارد؛ ولی در برخی امور مانند اقتصاد و فرهنگ به صورت دقیق پیاده نشده‌اند.

وی گفت: مشکل ما از درک نکردنِ مفهوم «ولایت» شروع می‌شود؛ زیرا برخی هنوز مفهوم ولایت را درک نکرده‌اند و این در حالی است که مفهوم ولایت را می‌توان اندیشه رهبری یعنی همبستگی، با هم راه رفتن و با هم به مقصد رسیدن دانست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه حکمرانی دو وجه مدیریت و رهبری قابل بررسی است، ادامه داد: امروز در کشور از لحاظ امنیتی وضعیت خوبی داریم. وقتی موشک بومی ما پهپاد پیشرفته آمریکایی را می‌زند و در مقابل، آمریکا هیچ غلطی نمی‌کند، این به معنی اقتدار ولایت است؛ به عبارت دیگر، شکوهی که امروز به دست آورده‌ایم، بحث اقتدار ولایت است.

رضایی افزود: در قضیه زدن پهپاد آمریکایی، نشان ندادن عکس العملی از سوی آمریکا مهم‌تر از زدن خود پهپاد بود؛ زیرا برای اولین بار کشوری پیدا شده که به آمریکایی‌ها سیلی می‌زند و آن‌ها نمی‌توانند هیچ‌کس واکنشی نشان دهند.

وی با بیان اینکه اینکه مشارکت دادن جدی مردم در اداره کشور در دوران دفاع مقدس تجربه موفقی بود که آن را کسب کردیم، تصریح کرد: پیشرفت‌هایی که در حوزه نظامی و امنیتی داشته‌ایم به دلیل داشتن الگوی موفق و خوب حکمرانی بوده است که اگر این مدل را در حوزه اقتصاد و فرهنگ تسری دهیم، مشکلات در سایر بخش‌ها حل می‌شود و کشور توسعه می‌یابد؛ بنابر این باید در کشور یک مدل واحد حکمرانی داشته باشیم تا در همه زمینه‌ها مانند بخش دفاعی رشد کنیم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها