وضعیت سینمای امروز ایران نتیجه بی‌توجهی به فیلم کوتاه است

بااهمیتی که فیلم کوتاه در سینمای کشور دارد به دلیل بی‌توجهی مدیران سینمایی به این مقوله شاهد ورود سینماگرانی هستیم که کمترین همگرایی را با جامعه خود دارند.
کد خبر: ۳۶۹۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۰ - 15November 2019

وضعیت سینمای امروز ایران نتیجه بی‌توجهی به فیلم کوتاه استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ انجمن سینمای جوانان ایران به‌عنوان متولی اصلی حمایت از فیلم کوتاه و فیلم‌سازان جوان نقش بنیادینی در تربیت سینماگران آینده کشور و سینمای ایران دارد. کارگردانانی که قرار است سکان سینمای ایران را در آینده به دست بگیرند در این فضا آموزش می‌بینند و اثر تولید می‌کنند. ناگفته پیداست که انجمن سینمای کوتاه تا چه میزان از حساسیت بالایی برخوردار است. متأسفانه نهادهایی این‌چنینی کمتر مورد توجه مدیران فرهنگی قرار می‌گیرد. درحالی‌که باید مدیران کارآزموده، متعهد، انقلابی و پرسابقه فرمان هدایت انجمن را به دست بگیرند، مدیرانی انتخاب می‌شوند که سوابق چندانی ندارند.

این مدیران بیشترین همت خود را صرف رشد کیفی و کمی آثار می‌کنند در حالی در بحث تولید محتوا با کاستی‌های جدی و قابل توجهی برخوردارند. اگر تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران را مورد بررسی محتوایی قرار دهیم چند فیلم با موضوع دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت را می‌توانیم نام ببریم. تعداد این آثار سهم چندانی در آمارها ندارد و همین تعداد نیز آن‌طور که باید دیده شود، در معرض نمایش قرار نگرفته است. با توجه به حجم سازندگان فیلم کوتاه و ورود تعداد محدودی از آنها به سینمای حرفه‌ای کاملاً مشخص است کارگردان متعهدی که به سینمای دفاع مقدس علاقه‎مند باشد وجود نخواهد داشت.

در این شرایط همه برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها، آسیب‌شناسی‌ها آب در هاون کوبیدن است. آن زمانی که باید کار کنیم و وارد میدان شویم و در مسیر درست ریل‌گذاری کنیم با تفاوتی و بی‌توجهی گذشتیم و حالا که سینمای ایران در حال فاصله گرفتن از ارزش‌های انقلاب اسلامی است تلاش مذبوحانه می‌کنیم. این تلاش بی‌ثمر از هم‌اکنون باید معطوف به تربیت سینماگرانی باشند که وارد انجمن سینمای جوانان می‌شوند.

هنرمندانی که تازه مشق سینما می‌کنند و اتفاقاً در راستای سینمای ارزشی فعالیت می‌کنند وقتی می‌بینند آثارشان با همه بار محتوایی که دارند به‌زحمت دیده می‌شوند رفته‌رفته دچار رخوت می‌شوند بخصوص اینکه می‌بینند فیلم‌های کوتاه دیگری که فاقد مفاهیم ارزشی و انقلابی هستند و به‌صرف فرم‌گرایی و تکنیک‌زدگی در جشنواره‌های معتبر جهانی جوایزی کسب کرده‌اند مسلماً یا سینما را ترک می‌کنند یا دیگر سراغ آثار ارزشی نمی‌روند. عدم توفیق فیلم‌سازان سینمای کوتاه سبب می‌شود امکانات حمایت فیلم بعدی خود را از دست بدهند درحالی‌که کارگردان موفق ژانرهای دیگر به یمن جوایزی که از جشنواره‌های جهانی دریافت می‌کنند از حمایت حداکثری انجمن برخوردار می‌شوند.

این کارگردان‌ها به فاصله چند سال وارد سینمای حرفه‌ای می‌شوند و آثاری تولید می‌کنند که رنگ و بوی سینمای انقلاب اسلامی را ندارند. همین رویه سبب می‌شود که «درخونگاه» و «بنفشه آفریقایی» با بهترین امکانات ساخته شوند و در بهترین فصل اکران می‌شوند در مقابل فیلم «مستطیل قرمز» از همان ابتدا با مشکلات مالی و حمایتی فراوانی روبه‌رو است و هنوز وضعیت اکران مشخصی ندارد. جشنواره سی و ششم فیلم کوتاه تهران که روزهای آخر خود را طی می‌کند و سال دیگری از حیات فرهنگی انجمن سینمای جوانان ایران آغاز خواهد شد.

باید این مطالبه را از «سیدصادق موسوی» مدیرعامل این انجمن را داشت که چه برنامه‌ای برای حمایت از سینمای دفاع مقدس دارد؟ آیا می‌توان امیدوار بود که در جشنواره سی و هفتم فیلم کوتاه تهران شاهد رشد چشمگیر آثاری با موضوع دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت خواهیم داشت. علی‌الظاهر جشنواره فیلم مردمی عمار، یک‌تنه بار کم‌کاری‌های رویدادهای فرهنگی دیگر را به دوش می‌کشد و از قضا بیشتر مورد هجمه و نقدهای غیرمنصفانه نیز قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار