وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد؛

نیاز مدارس و کتابخانه‌ها به بازسازی و نوسازی‌های نوین

سید عباس صالحی بر ضرورت تبدیل کتابخانه‌ها به یک باشگاه خلق دانش و اجتماعی شدن تاکید کرد و گفت: در حوزه‌های اجتماعی تغییرات گسترده‌ای رخ خواهد داد و محیط‌هایی مانند مدرسه و کتابخانه بازسازی‌ها و نوسازی‌های نوینی را نیاز خواهند داشت.
کد خبر: ۳۷۰۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳ - 14November 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین بزرگداشت «روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار» همزمان با بیست و هفتمین هفته کتاب در یزد با حضور «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علیرضا مختارپور» دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، «محسن جوادی» معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، و «نیکنام حسینی» مدیرعامل خانه کتاب برگزار شد.

«سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم کتاب را وجه تفاوت پیامبر گرامی اسلام (ص) با سایر پیامبران الهی دانست و اظهار داشت: جوهر تمدن اسلامی، کتاب و کتابخانه‌ است. تفاوت تمدن اسلامی با تمدن‌های پیشین این است که از دل کتاب پدیدار شد و با کتاب حرکت کرد و به یک دوره طلایی تمدن رسید و نوسازی تمدن نیز جز با این میسر نیست.

وی کتابداران را صف اول تمدن‌سازی دانست و گفت: تغییرات زیادی را در زندگی معاصر شاهدیم که در حوزه فناوری اطلاعات نمود پیدا کرده است و روز به روز فناوری‌های جدید، خودشان را بیشتر نمایان خواهند کرد و حتماً اتفاقاتی را نیز برای ما رقم می‌زنند.

وزیر ارشاد به افزایش حجم اطلاعات و از بین رفتن مرز‌های فیزیکی در آینده نزدیک اشاره و تصریح کرد: در حوزه‌های اجتماعی نیز تغییرات گسترده‌ای رخ خواهد داد و محیط‌هایی مانند مدرسه و کتابخانه بازسازی‌ها و نوسازی‌های نوینی را نیاز خواهند داشت.

صالحی گفت: خوشبختانه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این نگاه را در آینده‌نگاری کتابخانه‌های عمومی اعمال کرده که در آینده کتابخانه‌ها چگونه خواهند بود و ما در این مسیر خواهیم بود؛ ما باید با این تغییرات مراوده و ارتباط داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در نگاه اول کتابخانه‌ها باید به باشگاه‌های فرهنگی و چندمنظوره تبدیل شوند. نکته نخست این است که دارایی این کتابخانه دیگر اطلاعات ایستا نیستند و با تغییرات جاری داده‌های سیال جایگزین خواهند شد. بایستی با این نگاه به دارایی کتابخانه‌ها نگاه کرد.

وی مراجعه به کتابخانه را در گذشته حرکتی در راستای کسب دانش و آگهی دانست و ادامه داد: امروز و با تغییرات جدید اگر بخواهیم کتابخانه‌ها بمانند، مراجعه کننده باید به دنبال خلق دانش باشد و با این نگاه کتابخانه‌ها می‌مانند. اینکه بتوانیم مسأله‌های مخاطب را پاسخ دهیم و خلق دانش را جایگزین کسب دانش کنیم.

صالحی اظهار داشت: کتابداران در گذشته مالک کتابخانه‌ها بودند، ولی در نگاه جدید ما حلقه وصلیم و باید نقطه‌های اتصال را برگزار کنیم؛ این کار اصلی سازمان و کتابدار خواهد بود تا کتابخانه به یک باشگاه خلق دانش و اجتماعی شدن تبدیل شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار