محسن پرویز در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

لزوم گسترش فرهنگ کتابخوانی نوین/ گرانی کتاب علت مطالعه نکردن نیست

رئیس انجمن قلم ایران بر لزوم گسترش فرهنگ مطالعه نوین تاکید کرد و گفت: سه سال پیاپی از مراجعه کنندگان به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نظرسنجی کردیم که علت اینکه مردم کتاب نمی‌خوانند چیست؟ آن‌ها عدم دسترسی را علت اصلی دانستند.
کد خبر: ۳۷۰۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۰ - 18November 2019

«محسن پرویز» رئیس انجمن قلم ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به ایام هفته کتاب و ضرورت ترویج فرهنگ مطالعه اظهار داشت: ما برای گسترش فرهنگ مطالعه باید از شیوه‌های نوین بهره بگیریم و بیشتر به آن‌ها توجه کنیم. در زمانی اگر گفته می‌شد مردم چرا کتاب نمی‌خوانند، به غلط 99 درصد دست‌اندرکاران می‌گفتند چون کتاب گران است و ملت هزینه نمی‌کنند.

وی گفت: سه سال پیاپی از مراجعه کنندگان به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نظرسنجی کردیم که علت اینکه مردم کتاب نمی‌خوانند چیست؟ آن‌ها عدم درسترسی را علت اصلی دانستند و قیمت کتاب از جمله عوامل و گزینه‌های آخر این نظر سنجی بود. 

رئیس انجمن قلم ایران تاکید کرد: در موضوعات فرهنگی اگر تلقی و باور ما از یک مسئله غلط باشد، برنامه‌ریزی اشتباه نسبت به آن خواهیم داشت. امروزه به عینه شاهدیم که تلقی گرانی کتاب واقعاً غلط است چراکه همه مردم ماهانه هزینه‌ای بابت اینترنت پرداخت می‌کنند درصورتی که اگر اینترنت نبود، ما حاضر نبودیم این هزینه را صرف کتاب کنیم. 

پرویز تاکید کرد: حتی افراد ضعیف جامعه برای حضور در شبکه‌های اجتماعی حاضر به پرداخت هزینه‌اند، لذا مشکل اصلی در عدم مطالعه مسائل مالی نیست بلکه مسئله جای دیگری است و مسائل فرهنگی مرتبط باید تاثیرگذار باشد. 

وی شبکه‌های اجتماعی را از تاثیرگذارین رسانه‌ها دانست و گفت: فارغ از اینکه گسترش و تاثیرگذاری شبکه‌های مجازی دغدغه سیاست‌گذاران بوده یا نه، امروزه شبکه‌های اجتماعی تاثیرگذارترین رسانه می‎باشند چراکه مراجعه به آن‌ها خیلی بالاست درحالی که از این فضا برای ترویج مطالعه مفید کم استفاده می‌شود.

رئیس انجمن قلم ایران افزود: مطالعه مفید صرفاً مطالعه کتاب کاغذی نیست بلکه مطالعه مفید می‌توان مطالعه یک حکایت مناسب در فضای مجازی باشد درحالی که فضای مجازی یک فضای از دست رفته است چراکه خیلی بیشتر از آن‌که مطالب مفید در دسترس باشد، مطالب غیر مفید وجود دارد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار