اختتامیه اولین دوره انتخاب کتاب مدافعان حرم؛

حسام: گنج دفاع مقدس به مدد شاعران و نویسندگان عیان شده است/ مومنی‌شریف: خنثی‌سازی فتنه شام مهم‌ترین راهبرد نظام در چهار دهه گذشته بود

مراسم اختتامیه اولین دوره انتخاب کتاب مدافعان حرم «جایزه سردار حسین همدانی» در حوزه هنری برگزار شد.
کد خبر: ۳۷۰۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵ - 18November 2019

حسام: گنج دفاع مقدس به مدد شاعران و نویسندگان عیان شده است/ مومنی‌شریف: خنثی‌سازی فتنه شام مهم‌ترین راهبرد نظام در چهار دهه گذشته بودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم اختتامیه اولین دوره انتخاب کتاب مدافعان حرم «جایزه سردار حسین همدانی» عصر امروز (دوشنبه) با حضور «علیرضا مختارپور» دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، «محسن مومنی شریف» رئیس حوزه هنری، «نیکنام حسینی‌پور» مدیر عامل خانه کتاب، «حمید حسام» دبیر جشنواره، سردار «آزادی» و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در حوزه هنر برگزار شد.

ورود به فتنه شام بزرگترین راهبرد نظام در چهار دهه گذشته بود

مومنی شریف، رئیس حوزه هنری در ابتدای این مراسم اظهار داشت: پیشنهاد این جایزه از طرف «حمید حسام» بود. او و «گلعلی بابایی» و عزیزان دیگری که در کنار شهید «همدانی» بودند، از فتنه شام اطلاعاتی داشتند و نگران بودند که دیگر نویسندگان از طول و عرض این فتنه بزرگ بی‌اطلاع بمانند و از طرفی هم نگران فراموشی این اتفاق در کشورمان بودند.

وی افزود: کم نیست اتفاقات بزرگی که از سوی هنرمندان مورد توجه قرار نگرفته و اکنون فقط نامی از آن در تاریخ مانده است. بی‌شک تصمیم جمهوری اسلامی در ورود به فتنه شام و خنثه‌سازی آن، بزرگ‌ترین راهبرد نظام در چهار دهه انقلاب اسلامی بود. این تصمیم و اقدام حاکی از تشخیص درست رهبر انقلاب اسلامی بود؛ چراکه ایشان تشخیص داده بودند که اگر در مقابل استکبار ایستادگی نکنیم، باید در «همدان» و «کرمانشاه» با آن‌ها مقابله کنیم.

مومنی شریف تصریح کرد: حلقه واسطه اقناع مخاطبین در این موضوع، اهالی فرهنگ و هنر هستند؛ البته این اتفاق با تاخیر شروع شد و شهدای ابتدایی این رخداد در سکوت تشییع شدند؛ ولی دیگر شهیدان دیگر موجب رستاخیز عظیمی در کشورمان شدند و هنرمان نیز قطعاً در این واقعا نقش داشت.

وی گفت: شهید «روح‌الله قربانی» و شهید «هادی باغبانی» دو نفر از شهیدان هنرمند حاضر در سوریه بودند؛ اما جنگ در حوزه فرهنگ و روایت‌ها تمام نشده؛ بلکه هنوز آغاز شده است؛ چراکه دشمنان روایت‌های خودشان را از این جنگ آغاز کرده‌اند که اگر کوتاهی کنیم، ممکن است تاریخ تحریف شود؛ زیرا آن‌ها می‌خواهند نقش روسیه را در پیروزی‌ها پررنگ کنند.

رئیس حوزه هنری با بیان این‌که این جایزه، نویسندگان و هنرمندان را نسبت به این اتفاق بزرگ تاریخ مطلع خواهد کرد تا بتوانیم حق شهدای مدافع حرم را ادا کنیم، ادامه داد: سال گذشته سخن از این جایزه بود و امروز خوشحالیم که این رخداد درحال برگزاری است و امیدوارم این اتفاق در نخستین دوره خود باقی نماند و همگی کمک کنند تا این بار به مقصد برسد.

رد تجربه دفاع مقدس نویسی در آثار مکتوب مدافعان حرم

«حمید حسام» دبیر علمی جشنواره انتخاب کتاب مدافعان حرم «جایزه سردار حسین همدانی» نیز در ادامه اظهار داشت: ضرورت، زمان‌شناسی و نگاه به یک بارِ بر زمین مانده، ما را بیشتر از آن ارادت ترغیب کرد تا همت کنیم و از شهید «همدانی» کمک بگیریم تا بخشی از روایت جهان اسلام در دهه ۹۰ را روایت کنیم.

وی افزود: اساسأ اگر «مومنی شریف» و حوزه هنری این مسئولیت را نمی‌پذیرفتند، شاید ما شاهد این اتفاق نمی‌بودیم.

دبیر علمی جشنواره انتخاب کتاب مدافعان حرم گفت: به مدت هفت سال در قالب‌های داستان، شعر و تاریخ شفاهی به خلق اثر در چهار محور ایران، سوریه، لبنان و عراق پرداختیم.

حسام با اشاره به درصد بالای آثار این جشنواره تصریح کرد: ۳۶۵ اثر مربوط به اقلیم فارسی‌زبان‌هاست و کیفیت آثار نیز به‌ویژه در بخش پژوهش‌ قابل توجه بود و خدا را شکر می‌کنیم که از مجموعه آثار، بخش زیادی در این بخش بود.

وی تأکید کرد: رد تجربه دفاع مقدس نویسی در آثار نویسندکان، شاعران و محققین به‌شدت پیداست و جای خوشحالی است که گنج دفاع مقدس به مدد شاعران و نویسندگان عیان شده است.

حسام به حوزه ترجمه اشاره و بیان کرد: اگرچه در این حوزه آثار کمی وجود دارد؛ اما این فعالیت‌ها مبنای ارتباطات فرهنگی و ادبی در گستره فارسی و عربی خواهد شد.

وی افزود: امسال ۱۵ اثر در بخش‌های مختلف انتخاب کتاب شهید «همدانی» معرفی خواهیم کرد.

به گزارش دفاع‌پرس، در ادامه این مراسم آثار برگزیده در بخش‌های داستان و مستند داستانی، خاطره و شعر معرفی شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار