تربیت نسل هنرمندان متعهد در پایگاه فرهنگی مساجد میسر است

اهمیت دادن به پایگاه فرهنگی مساجد می‌تواند آینده انقلاب اسلامی را از هجمه‌های فرهنگی مصون بدارد و تربیت نسل هنرمندان مومن انقلابی در مساجد تضمین پویایی هنر انقلابی است.
کد خبر: ۳۷۱۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۸ - 27November 2019

تربیت نسل هنرمندان متعهد در پایگاه فرهنگی مساجد میسر استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مسجد در قاموس جمهوری اسلامی ایران تنها یک مکان صرفاً مقدس نیست که در آن اعمال عبادی را به‌جا آورد، بلکه مهم‌ترین پایگاه مردمی است که نقشی تعیین‌کننده در مناسبات اجتماعی آنها دارد. همین مساجد بودند که در دوران دفاع مقدس نقش‌آفرین بودند و در بخش اعزام نیروها، جمع‌آوری کمک‌های مردمی، حفظ اتحاد و همبستگی اقشار مختلف مردم و مهم‌تر از آن تربیت نوجوانان نقش مهمی ایفا کرده بودند.  

متأسفانه در سال‌های اخیر از نقش اجتماعی مساجد تا حدودی کاسته شده است و به همان میزان هجمه‌های فرهنگی شدت بیشتری به گرفته است. بی‌اثر شدن این هجمه‌ها در گرو اهمیت دادن به نقش ذاتی مساجد است. هنرمندی که در فضای مسجد رشد کرده باشد و اولین گام‌های هنری خود را در محافل فرهنگی مساجد برداشته باشد در آینده نیز می‌تواند به بهترین شکل ممکن رسالت فرهنگی و هنری خود را به انجام برساند.  «یوسف پیامبر (ع)»، «مردان آنجلس» و «ایوب پیامبر (ع)» توسط کارگردانی ساخته شده‌اند که در فضای فرهنگی مسجد رشد کرده است.

زنده‌یاد «فرج‌الله سلحشور» با ساخت این سریال‌ها توانست برای سال‌های متمادی نام ایران اسلامی را در قلب رسانه‌های جهان اسلام طنین‌انداز کند. میزان مخاطبان سریال ماندگار «یوسف پیامبر (ع)» از فراوانی غیرقابل تصوری برخوردار است. تا حدی که تصور آن برای منتقدان آثار سلحشور دشوار است. اگر تصور کنیم پایگاه فرهنگی مساجد از همان ابتدا روی تربیت هنرمندانی چون سلحشور سرمایه‌گذاری می‌کردند در چهلمین سال انقلاب چه تعداد فراوانی آثار قرآنی و انقلابی ساخته و به کشورهای جهان صادر می‌شد.

حرکت فرهنگی، سیاست‌گذاری فرهنگی، شیوه و روش کار فرهنگی همه باید در مساجد شکل بگیرند و رشد پیدا کنند. پایگاه فرهنگی مساجد تنها محفل هنری است که آسیبی متوجه نظام فرهنگی ما نمی‌کند در حالی که نهادها و دستگاه‌هایی فرهنگی دیگر در بهترین شکل خود عاری از عیب نیست. مهم‌تر اینکه نیازمند سرمایه‌های عظیم و نیروی انسانی  متعددی نیستند. مدیران جشنواره مردمی عمار به سهم خود توانسته با پایگاه فرهنگی مساجد اصالت دهد و با اکران آثار راه یافته به این جشنواره مساجد را از یک‌بعدی بودن خارج کنند.

همین اقدام به‌ظاهر ساده روح تازه‌ای به مسجد دمیده است و سبب حضور نوجوانان و جوانانی شده است که برای دیدن آثار به مسجد می‌آیند. چه‌بسا که همین حضور جرقه تولید فیلمی را در ذهن نوجوانان هنرمند بزند؛ اما این مقدار کافی نیست و دستگاه‌های دیگری باید وارد میدان کار برای تقویت پایگاه فرهنگی مساجد شوند. هرچقدر که این نهادهای مردمی پویاتر شوند، نوجوانان بسیاری جذب خواهند شد و این جذب سرمایه‌گذاری انسانی برای آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار