افقهی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

پشت پرده حمله به کنسولگری ایران در نجف/ هدف نهایی آشوبگران «تغییر حکومت عراق» است

کارشناس مسائل غرب آسیا پشت پرده ناآرامی‌های اخیر در شهر نجف اشرف و حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران و مجریان این آشوب‌ها را تشریح کرد.
کد خبر: ۳۷۱۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۰ - 30November 2019

چه کسانی پشت پرده حمله به کنسولگری ایران در نجف هستند؟«سیدهادی سیدافقهی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار بین‌الملل دفا‌ع‌پرس درباره پشت پرده ناآرامی‌های اخیر در شهر نجف اشرف و حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در این شهر اظهار داشت: اجرای پروژه‌های از پیش تعیین شده آمریکا و هم‌پیمانانش در منطقه باعث وقوع چنین اتفاقی شده است.

وی با بیان اینکه آمریکا در عراق و لبنان با نقشه‌های از پیش تعیین شده بر روی تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم موج‌سواری کرد، تصریح کرد: آمریکایی‌ها زمانی که دریافتند با جنگ نرم نمی‌توانند به خواسته‌های خود برسند به خشونت رو آوردند.

«تغییر حکومت عراق» هدف نهایی آشوبگران

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به شعار اغتشاشگران عراقی علیه جمهوری اسلامی ایران، حشدالشعبی و دولت عادل عبدالمهدی، افزود: هدف نهایی این آشوبگران که در شعارهایشان به وضوح مشخص است، تغییر حکومت عراق است تا از نفوذ دولت شیعی جلوگیری شود؛ همچنین دولتی سکولار و تامین‌کننده منافع آمریکایی‌ها و هم‌پیمانانش روی کار بیاید.

مجریان نقشه‌های آمریکا در ناآرامی‌های عراق

افقهی درباره مجریان نقشه‌های آمریکا در ناآرامی‌های عراق گفت: برخی جریان‌ها مثل بعثی‌ها و جریان‌های انحرافی از قبیل جریان «الصرخی»، فرقه انحرافی یمانی (احمدالحسن بصری) و «تشیع انگلیسی» از آمریکا پیروی می‌کنند؛ حضور این جریان‌ها در صحنه اغتشاشات مشهود است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد:‌ اطلاعاتی در خصوص اینکه مجریان آشوبگران در عراق رابطه ارگانیکی (هماهنگی) با یکدیگر دارند یا خیر در دست نیست؛ اما در یک سطح بالاتر، مدیریت به سفارتخانه‌های آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی و دیگر هم‌پیمانان آمریکا منتهی می‌شود.

افقهی تاکید کرد: رابط‌های هر یک جریان‌های آشوبگر با این سفارتخانه‌ها در ارتباط هستند و دستورات آن‌ها را به جریان‌ها منتقل می‌کنند بنابراین همه این جریان‌ها در یک سو حرکت می‌کنند، در حالی‌که ممکن است، یکدیگر را نیز قبول نداشته باشند.

وی درخصوص موضع‌گیری حشدالشعبی در حمایت از آیت‌الله سیستانی گفت: اغتشاشگران زمانیکه به کنسولگری ایران در نجف حمله کردند علیه مرجعیت دینی شعار دادند و پس از آن حشدالشعبی که بازو و حامی مرجعیت است، نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

موانع دشمنان عراق در اغتشاشات اخیر این کشور

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه تاکید مرجعیتی دینی این است که کار به خشونت نکشد، افزود: موانع زیادی در مقابل دشمنان عراق وجود دارد؛ حشدالشعبی، مردم و ارتش هنوز به‌طور جدی وارد صحنه نشده‌اند.

افقهی خاطرنشان کرد:‌ تاکنون حشدالشعبی 62 شهید در ناآرامی‌های اخیر عراق تقدیم کرده و در تمام این اتفاقات برای جلوگیری از خشونت خویشتنداری کرده است.

اقرار پمپئو در خصوص ناآرامی‌های عراق

وی در پایان یادآور شد: پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا خودش اقرار کرد که یکی از مهمترین اهدافشان در حمایت از ناآرامی‌ها در عراق این است که مردم را تشویق کنند تا ایران را از عراق خارج کنند.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها