تونسی‌ها برکناری وزیر حامی عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را خواستار شدند

جمعی از سیاستمداران، روزنامه‌نگاران و فعالان تونسی پس از اظهارات وزیر گردشگری این کشور درباره امکان اعطای روادید به اتباع رژیم صهیونیستی، برکناری او را خواستار شدند.
کد خبر: ۳۷۲۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۲ - 01December 2019

تونسی‌ها برکناری وزیر حامی عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را خواستار شدندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، پس از اظهارات «رونی الطرابلسی» وزیر گردشگری تونس درباره امکان اعطای گذرنامه به صهیونیست‌ها به بهانه اینکه شماری زیادی از آن‌ها دارای اصالت تونسی هستند، تعدادی از سیاستمداران، روزنامه‌نگاران و فعالان تونسی برکناری الطرابلسی را خواستار شدند.

الطرابلسی روز گذشته با اشاره به اینکه ۹۰ درصد از یهودیانی که برای بازدید از اماکن مذهبی به تونس سفر می‌کنند، اسرائیلی‌های دارای اصالت تونسی هستند بر حق آن‌ها برای بازگشت به کشور و دریافت گذرنامه تأکید کرد. 

«الحبیب بوعجیله» روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی تونس اظهار داشت: اظهارات الطرابلسی به معنای دعوت آشکار به عادی‌سازی روابط با کسانی است که وی آن‌ها را «اسرائیلی‌های دارای اصالت تونسی» خوانده است.

بوعجیله در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی تصریح کرد: «این اسرائیلی‌های دارای اصالت تونسی که به فلسطین اشغالی رفته و در آنجا اقامت گزیده‌اند در حقیقت بر خلاف قانون کشورشان عمل کرده و به خواست خود و به بهانه‌های مذهبی به آنجا رفته و به شهرک‌نشین و اشغالگر تبدیل شده‌اند.»

وی افزود: «صرف تونسی بودن این افراد نمی‌تواند توجیهی برای وزیر برای اعطای گذرنامه و اجازه ورود آن‌ها به کشور باشد و این اقدام وزیر اشتباه است، وزیر مرتکب خطا شده و به حاکمیت تونس و حمایت آن از مسئله فلسطین خدشه وارد کرده است.»

وی خواستار برکناری فوری الطرابلسی شد و افزود که اظهارات او باعث جریحه‌دار شدن احساسات تونسی‌ها شده است.

در همین ارتباط «خالد الکریشی» نماینده پارلمان تونس از فراکسیون الدیمقراطیه در صفحه فیس بوک خود از «یوسف الشاهد» نخست‌وزیر پیشبرد امور این کشور خواست تا سریعا الطرابلسی را برکنار کند.

«یاسین العیاری» نماینده مستقل پارلمان تونس نیز گفت که پارلمان به زودی الطرابلسی را احضار و از وی درباره این اظهاراتش توضیح خواهد خواست.

رونی الطرابلسی وزیر گردشگری دولت یوسف الشاهد از نوامبر ۲۰۱۸ عهده‌دار این منصب است. او بازرگان تونسی دارای ریشه یهودی است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار